جناب اوباما به عواقب استفاده از وتو فکر کرده‌اید؟

۳۰ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۹ کد : ۱۶۴۰۳ اخبار اصلی
بسیار خنده‌دار است که اسرائیل تهدید کند اگر فلسطینی‌ها به سازمان ملل بروند و تقاضای عضویت کامل در این نهاد بین‌المللی دهند، توافق‌نامه اسلو لغو خواهد شد، چرا که از این توافق‌نامه فقط چیزی در حد جوهر روی برگ باقی مانده است.
جناب اوباما به عواقب استفاده از وتو فکر کرده‌اید؟
دیپلماسی ایرانی: بسیار خنده‌دار است که اسرائیل تهدید کند اگر فلسطینی‌ها به سازمان ملل بروند و تقاضای عضویت کامل در این نهاد بین‌المللی دهند، توافق‌نامه اسلو لغو خواهد شد، چرا که از این توافق‌نامه فقط چیزی در حد جوهر روی برگ باقی مانده است.

در ابتدای آغاز به کار مجمع عمومی سازمان ملل، محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی موفق شد قضیه عضویت فلسطین را جزء یکی از بارزترین موضوعاتی قرار دهد که سازمان ملل باید آن را مورد بررسی قرار دهد، در همین راستا نیز کار خود را از آن‌جا آغاز کرد که برای کرسی فلسطین در سازمان ملل عنوان "کشور فلسطین" تعیین شود و برحذر داشت که کسی بخواهد این کرسی را اشغال کند تا این کرسی به چیزی شبیه صندلی اعدام برای امریکا و اسرائیل تبدیل شود. در عین حال بر اساس نظرسنجی که هیئت خبرگزاری‌های بریتانیا در 19 کشور دنیا انجام داده است، 49 درصد مردم عضویت فلسطین در سازمان ملل را تایید می‌کنند و تنها 19 درصد با آن مخالفند.

تا لحظه آخر باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، که تلاش دارد در گیر و دار فضای انتخاباتی کشورش یهودی‌ها را راضی نگه دارد، سعی کرد ابو مازن را از رفتن به سازمان ملل حذر کند، در این راه از ابزار تهدید و هشدار به استفاده از حق وتو نیز استفاده کرد، در همین حال دنیس راس ودیوید هیل نیز به همراه تونی بلر تلاش کردند که حکومت خودگردان را قانع کنند که در مقابل وعده‌های احمقانه و تحقیرآمیزشان از عضویت در سازمان ملل عقب‌نشینی کند؛ این حداقل، چیزی است که فلسطینی‌های شرکت کننده در آن جلسات بر زبان راندند و نسبت به پیشنهادهای آنها خشم خود را بیان داشتند.

لازم است در حال حاضر تمامی وعده‌هایی که باراک اوباما پیش از این بیان داشته است، مورد توجه قرار بگیرد و پررنگ شود، همان وعده‌هایی که کاملا فروپاشیدند همان طور که التزام‌های اسرائیل و توافق‌نامه اسلو که نتانیاهو تهدید به لغو آن می‌کند از هم فرو پاشیده‌اند؛ خیلی مسخره است، چگونه راس، هیل و بلر می‌توانند فلسطینی‌ها را راضی کنند که فقط به پذیرفتن دولت فلسطینی "Attribution for a State" قانع شوند، آن هم با آن وعده‌های زمانی دروغین؟

چگونه اوباما می‌پذیرد ابومازن را با حق وتو و کمک 600 میلیون دلاری‌اش تهدید کند در حالی که نمی‌خواهد ببیند که عدم تعهد و عهدشکنی اسرائیل دلیل اصلی نابودی فرصت صلح با فلسطینیان است و حتی فراتر از آن، توافق‌نامه صلح با مصر و اردن را نیز به چالش ‌کشیده است.

چگونه نمی‌خواهد ببیند تمامی این کارها و رفتارها باعث تقویت و تغذیه عناصر یاس و افراط و افزایش قدرت و نفوذ آن دسته از کشورهای منطقه می‌شود که تلاش می‌کنند از عدم تعهد کورکورانه امریکا بهره‌برداری کرده و جلوی نفوذ امریکا در امور داخلی منطقه را بگیرند؟

همچنین اوباما چگونه نمی‌خواهد بپذیرد که مواضعش علیه فلسطینیان فقط شامل فلسطینی‌ها نخواهد بود بلکه علیه همه کشورهای عربی و حتی علیه 138 کشوری به حساب خواهد آمد که عضویت فلسطین را در سازمان ملل پذیرفته‌اند. در همین راستا است که عربستان سعودی دائما نسبت به استفاده امریکا از حق وتویش هشدار می‌دهد و حتی پادشاه عربستان اخطار می‌دهد که اگر امریکا از حق وتویش در این زمینه استفاده کند و اسرائیل را به التزاماتش برای حل عادلانه و شامل مساله فلسطین ترغیب نکند، عربستان از "روند صلح عربی" خارج خواهد شد. آیا این گویای بازتاب‌های سلبی احتمالی امریکا در استفاده از حق وتویش علیه فلسطینیان در روابطش با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی نخواهد بود؟

امیر سعود الفیصل که او را سرهنگ وزرای امور خارجه جهان می‌نامند، به نیویورک آمده تا رهبری هجوم دیپلماتیک هدفمند را در صورت استفاده امریکا از حق وتو بر عهده بگیرد تا نشان دهد تا چه اندازه این اتفاق می‌تواند تاثیرات منفی عمیقی در بر داشته باشد، کما این که امیر ترکی فیصل نیز در یادداشت‌های‌ اخیرش هشدار داده است که چنین حرکتی از سوی امریکا می‌تواند اتفاقات ناگهانی در روابط جهان عرب با جهان غرب به دنبال داشته باشد.  

منبع: النهار

 

نظر شما :