اجلاس بهاره اتحادیه اروپا؛ یک اجلاس نه چندان مهم

۲۵ اسفند ۱۳۸۶ | ۲۱:۲۷ کد : ۱۶۳۴ اروپا
اجلاس بهاره اتحادیه اروپا در حالی به کار خود پایان داد که موضوعاتی همچون ثبات بازارهای مالی، اصلاحات اقتصادی، تغییرات آب و هوا، اتحادیه مدیترانه، ایران و خاورمیانه را در پرونده کاری خود جای داده بود.
اجلاس بهاره اتحادیه اروپا؛ یک اجلاس نه چندان مهم
جلاس بهاره اتحادیه اروپا در حالی به کار خود پایان داد که موضوعاتی همچون ثبات بازارهای مالی، اصلاحات اقتصادی، تغییرات آب و هوا، اتحادیه مدیترانه،  ایران و خاورمیانه را در پرونده کاری خود جای داده بود.
 
این اجلاس امسال کار خود را در شرایطی آغاز کرد که مشکلات بین المللی در بازارهای مالی همچنان به دنبال راه حلی برای رهایی هستند.
 
از تابستان سال گذشته که نظام بانکی آمریکا در پی عدم پرداخت اقساط وام های بانکی در این کشور دچار مشکل شد، بازارهای مالی اروپا نیز وارد بحران شد. هنوز هیچکس نمی داند که میزان خسارت وارد شده چقدر است. عدم قطعیت در شرایط کنونی، اعتماد را هم در بخش سرمایه گذاری و هم در بخش مصرف کننده سلب کرده سات و اقتصاد اروپا را نیز با چالش جدیدی رو به رو کرده است.
 
رهبران اروپایی در این اجلاس طرح یک برنامه سه ساله برای مقابله با مسائل بین المللی را مطرح کردند.
جینز جانسا، نخست وزیر اسلاونیا که در حال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در اختیار دارد در یک کنفرانس خبری در اجلاس دو روزه اتحادیه اروپا گفت که ما قصد داریم این توانایی را به اتحادیه واگذار کنیم که بتواند با تمامی خطرها رو به رو شود.
 
رهبران اروپا پیش بینی کردند که رشد اقتصادی امسال کمتر از 2.7 درصد سال گذشته خواهد بود. علاوه بر بازارهای مالی آمریکا که دچار بحران شده است، قیمت بالای نفت  و آشفتگی بازارهای مالی جهانی مسائلی هستند که اقتصاد جهانی را خراب کرده اند.
 
رهبران اروپایی همچنین تاکید کردند تا برنامه توسعه اقتصادی هر کشور برای ثبات بیشتر بازارهای داخلی ادامه یابد تا این روند بتواند بازارها را مستحکم تر و شفاف تر سازد تا در آینده در بازارهای اروپا و جهان تاثیر بگذارد.
 
رهبران اتحادیه اروپا همچنین خاطر نشان کردند که اتحاد و سازش دو نکته ای است که اعضای اتحادیه اروپا برای درک این اهداف به آن نیاز دارند.
 
خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اتحادیه اروپا و جینز جانسا پیش از این نشست اظهار کردند که اتحادیه اروپا باید درخواست راهنمایی توسعه سراسر جهان در مسائل مربوط به اشتغال زایی، رشد اقتصادی و رفاه اجنماعی را حل کند.
 
در روز اول نشست سران که از آن به عنوان نشستی روتین نام برده شده بود، موضوع اصلی اجرای استراتژی لیسبون بود که راهبرد تبدیل اقتصاد اروپا به اقتصاد برتر جهان، تعهدات اتحادیه اروپا برای ایجاد اشتغال و حمایت از سطح عالی زندگی اروپاییان است.
 
اتحادیه مدیترانه
از دیگر مسائلی که در اجلاس بروکسل مطرح شد تشکیل اتحادیه مدیترانه ای بود که کشورهای اروپایی به تشکیل آن رای مثبت دادند.
 
نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه این طرح را پیشنهاد داده است تا امکان تقویت روابط اقتصادی و سیاسی این اروپای متحد با کشورهای غیر اروپایی حاشیه مدیترانه از ترکیه تا مراکش را فراهم می آورد.
اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در بروکسل پس از بحث های طولانی و مخالفت های شدید بعضی از اعضا با این پیشنهاد موافقت کردند.
 
در میان موافقان این طرح، آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان حضور داشت که کشورهای عضو اتحادیه را به حمایت از فدراسیون دریای مدیترانه دعوت کرد. وی گفت که این طرح همکاری اتحادیه اروپا با کشورهای آفریقای شمالی و کشورهای ساحلی دریای مدیترانه را به طرح جدیدی ارتقا خواهد داد. وی گفت که قرار است که نام این به اصطلاح کودک، اتحادیه مدیترانه باشد و پروژه ای متعلق به همه 27 کشور اتحادیه اروپا خواهد بود. ما نخست می خواهیم با شرکای خود درباره جزییات آن گفت و گو کنیم.
 
روسای دولت های فنلاند و اتریش در این خصوص اظهار نظری نکردند، ماتی فان هانن، نخست وزیر فنلاند هنگام ورود به بروکسل گفت که ما عنوان این پیشنهاد را که که اتحادیه مدیترانه نام دارد دیدیم، ولی نمی دانیم معنای آن چیست.
 
آلفرد گوزن باوئر، صدرالعظم نیز نسبت به جدایی کشورهای مرکزی و شمال اروپا هشدار داد و گفت که برای ما مهم این است که همه اعضای اتحادیه اروپا در اروپا در این پروژه سهیم باشند و مراسم جداگانه ای برای عده ای وجود نداشته باشد.
 
صدراعظم اتریش یادآور شد که تلاش‌های اتحادیه‌ی اروپا برای همکاری با کشورهای جنوبی حاشیه‌ی مدیترانه، در روند به اصطلاح بارسلون، موفقیت‌های چندانی نداشته است. بر این پایه، بسیاری از کشورهای حوزه‌ی دریای مدیترانه، علاقه‌ی خود را به چنین پروژه‌ای از دست داده‌اند. به گفته‌ی وی، تلاش دوباره‌ی آلمان و فرانسه متوجه آن است که جان تازه‌ای در کالبد آن بدمند. صدراعظم اتریش هشدار داد که نباید پول بیشتری در این پروژه سرمایه‌گذاری شود.
 
این درحالی است که برای همکاری میان اتحادیه اروپا با کشورهای حاشیه مدیترانه، بین سال های 2007 تا 2013 حدود 16 میلیارد یوروو در نظر گرفته شده است هرچند این پول در گذشته هرگز به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفت، چراکه کشورهای حوزه دریای مدیترانه، شمال آفریقا و خاورمیانه نتوانستند پروژه های مناسبی ارائه دهند.
 
انقلاب سوم صنعتی
رهبران اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود در بروکسل توافق کردند دست به اقدامات بیشتری برای کاهش گازهای گلخانه ای زدند..
 
جینز جانسا طرح های اقتصادی جدید که مبتنی بر تولید پایین دی اکسید کربن است را به انقلاب سوم صنعتی تشبیه کرد.
 
در پایان این اجلاس، سران کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کردند که این اتحادیه در قبال حفظ تعهدات کشورهای جهان در خصوص تغییرات آب و هوایی و انرژی مسوول است و برای ادامه مذاکرات در خصوص پرتکل کیوتو تلاش می کند.
 
برای اجرای این برنامه، کشورهای عضو متعهد شدند تا انرژی های احیا شونده، مانند انرژی خورشیدی و انرژی بادی را جایگزین کنند. در اجرای این طرح قرار است که کشورهای اتحادیه اروپا تا سال 2020، 20درصد از انرژی مورد نیاز خود را از این طریق به دست آورند. در حال حاضر این میزان رقمی معادل 6 تا 7 درصد کل انرژی مصرفی اتحادیه اروپا است.
 
ناظران معتقدند که در صورتی که اتحادیه اروپا بتواند به نتایج قابل قبولی تا پایان سال 2008 دست پیدا کند، این اتحادیه می تواند در اجلاس کوپنهاک سال آینده از موضع قوی تری در خصوص تغییرات آب و هوایی داشته باشد.
 
در میان مسائلی همچون کوزوو و خاورمیانه، رهبران کشورهای اروپایی موقعیت ایران را نیز بررسی کردند.

نظر شما :