نیروهای اسرائیلی برای ورود به مصر آماده می‌شوند

انتشار تعدادی از اسناد سفارت اسرائیل پس از تسخیر

۱۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۶ کد : ۱۶۱۲۲ اخبار اصلی
ساعاتی پس از تسخیر سفارت اسرائیل در قاهره توسط مردم خشمگین مصری، صدها سند و نامه به دست معترضان افتاده که پایگاه خبری تحلیلی ایلاف اقدام به انتشار تعدادی از آنها کرده است.
انتشار تعدادی از اسناد سفارت اسرائیل پس از تسخیر
دیپلماسی ایرانی: ساعاتی پس از تسخیر سفارت اسرائیل در قاهره توسط مردم خشمگین مصری، صدها سند و نامه به دست معترضان افتاده که پایگاه خبری تحلیلی ایلاف اقدام به انتشار تعدادی از آنها کرده است.

این پایگاه خبری اطلاع داده است که از طریق رابطان و اعضایش در مصر توانسته به تعدادی از این اسناد دست یابد که در آنها بر همکاری سازمان امنیت مصر با سفارت اسرائیل تاکید شده است.

بنا به این گزارش، در یکی از این نامه‌ها سفارت اسرائیل نماینده‌ای را به سازمان سازندان‌های مصر فرستاده بوده تا بدین ترتیب با عزام عزام، جاسوس اسرائیلی دستگیر شده در قاهره دیدار کند.

در سند دیگری سفارت اسرائیل از وزارت امور خارجه مصر می‌خواهد که به روزنامه‌ها و مطبوعات فشار بیاورد تا از انتشار مطالب تند و به شدت انتقادی علیه دولت عبری پرهیز کنند. در سند دیگری نیز نسخه‌ای از یک گذرنامه مصری منتشر شده که در آن ویزای سفر به اسرائیل برای برخی مقام‌های دولتی و برخی بازرگانان برای انجام فعالیت‌های بازرگانی منتشر شده است.

در همین رابطه یکی از ساکنان سفارت اسرائیل تاکید کرد، مقر سفارت این رژیم محدود به واحدهای مسکونی که تظاهرکنندگان قبل از رسیدن پلیس و نیروهای امنیتی آن را تصرف کردند، نمی‌شود. وی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «ساختمان سفارت‌خانه در سه طبقه است. در حالی که واحدهای مسکونی در طبقه چهارم ساخته شده‌اند.»

اظهارات این فرد نشان می‌دهد که پرچم اسرائیل که به نظر می‌رسد از آخرین طبقه ساختمان سفارت آویزان شده است در حقیقت در طبقه سوم است و طبقه چهارم از طرف خیابان دیده نمی‌شود.

در همین حال یک منبع رسمی به رادیو اسرائیل گفت: «تظاهرکنندگان سفارت اسرائیل را اشغال نکرده‌اند بلکه فقط یکی از ساختمان‌های مسکونی وابسته به آن را نابود کردند. سفارت در لحظه ورود تظاهرکنندگان تا کنون به طور کامل خالی از سکنه بوده است.»

در همین رابطه بخش قابل توجهی از باغ سفارت اسرائیل نیز به طور کامل توسط معترضان در آتش سوخت.

در واکنش به تحولات اخیر مصر، یتسحاق لیافانون، در تماس تلفنی با وزارت امور خارجه اسرائیل خواستار بازگشت فوری به اسرائیل شده بود که این درخواست صبح روز شنبه 10 سپتامبر با  ارسال یک هواپیمای نظامی به فرودگاه قاهره و انتقال سفیر اسرائیل به همراه 10 نفر دیگر به فرودگاه بن گوریون در تلاویو برآورده شد.

در همین رابطه ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل از اداره‌های سیاسی و امنیتی اسرائیل خواست که آمادگی داشته باشند تا در صورت ضرورت برای دخالت نظامی در اسرائیل برای حمایت از سفارت این رژیم در قاهره فورا وارد عمل شوند. البته وی تاکید کرده است که برای انجام چنین کاری حتما با مصری‌ها هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد.

روزنامه یدیعوت احرونوت نیز نوشت، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا شنبه شب در تماس تلفنی با مقامات مصری از آنها خواست به توافق‌نامه‌های بین‌المللی احترام گذاشته و به حمایت از سفارت اسرائیل در قاهره بپردازند.

در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نشست فوق‌العاده ترتیب داد که در آن آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه و ایهود باراک، وزیر دفاع حضور داشتند و درباره آخرین تحولاتی که سفارت اسرائیل در قاهره به خود دیده گفت‌وگو کردند و خواستار برخورد با کسانی که در این حادثه دخالت دارند، شدند.

گفته می‌شود به هنگام تسخیر سفارت اسرائیل در قاهره سفیر و دیگر اعضای سفارت در محل سفارت حضور نداشتند. اسرائیلی‌ها از آینده توافق‌نامه صلح میان اسرائیل و مصر نگرانند و بر این اعتقادند که حکومت مصر پشت ماجراهای جاری روز گذشته بوده و می‌خواسته است که سفیر اسرائیل از قاهره بیرون رود و توافق‌نامه منعقد شده میان دو طرف پایان بپذیرد. 

 

نظر شما :