شورایی که تشکیل نشده تا مرز فروپاشی رفت

۱۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۳:۴۷ کد : ۱۶۰۸۶ اخبار اصلی
انتخاب برهان غلیون، به عنوان رئیس شورای انتقالی سوریه اتفاقی مهم در عرصه سیاسی این کشور محسوب می‌شود. البته ظاهرا تشکیل این شورا به دلیل این که بسیاری از مدعیان قدرت در سوریه در آن حضور ندارند به محاق رفته است. ا
شورایی که تشکیل نشده تا مرز فروپاشی رفت

دیپلماسی ایرانی: انتخاب برهان غلیون، به عنوان رئیس شورای انتقالی سوریه اتفاقی مهم در عرصه سیاسی این کشور محسوب می‌شود. البته ظاهرا تشکیل این شورا به دلیل این که بسیاری از مدعیان قدرت در سوریه در آن حضور ندارند به محاق رفته است. احتمال این که فرو بپاشد بسیار بالا است که در این صورت برگ برنده تازه‌ای در اختیار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قرار می‌گیرد. شک و شبهه نسبت به موفقیت این شورا زمانی بالا گرفت که برهان غلیون که به ریاست آن منصوب شده خودش از انتصابش ابراز بی‌اطلاعی کرد و عده‌ای نیز به دلیل این که بدون مشهورت با آنها اسمشان در فهرست شورا آمده از آن خارج شدند.

روزنامه الحیات، چاپ لندن در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: انتخاب برهان غلیون به سمت ریاست شورای انتقالی اتفاق سیاسی و فرهنگی بسیار مهمی بود. وی یکی از مهم‌ترین دانشمندان جامعه عربی محسوب می‌شود و در مباحث سیاسی صاحب فکر و اندیشه بوده و از دهه شست یعنی از زمانی که انقلاب فلسطین رخ داد از منتقدین همیشگی مواضع اعراب در تمامی زمینه‌های سیاسی بوده و فعالیت سیاسی انجام می‌داده است. اما مسئله این است که برهان غلیون، چهره‌ای با این همه کارنامه مثبت سیاسی و فرهنگی چگونه ریاست شورایی را پذیرفته که هیچ برنامه‌ای ندارد، در اوج اختلاف‌هایش به سر می‌برد و حتی خودشان به گفته چندین تن از اعضا از انتخابشان در شورا خبر ندارند و نمی‌دانند چه کسانی در آن عضویت دارند. پس از اعلام آن که اکنون نزدیک به 10 روز از آن روز می‌گذرد نیز تا کنون هیچ فعالیتی نداشته است. حتی عده‌ای می‌گویند که این شورا که از آنکارا اعلام موجودیت کرد آخرین تیر شلیک شده ترکیه در تاریکی عرصه سیاسی سوریه بوده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: با انتخاب برهان غلیون دولت سوریه در ابتدا شگفت‌زده شد ولی هیچ واکنشی نشان نداد تا شورا خودش، خودش را زیر سوال برد و ده‌ها پرسش و سوال در برابر خود گذاشت، در آن موقع خیالش راحت شد که این شورا مضحکه‌ای بیش نیست. انتقادهایی که اعضای اخوان المسلمین، کردهای مخالف و بسیاری دیگر از جریان‌های سیاسی دقایقی پس از اعلام تشکیل آن در گفت‌وگو با شبکه‌های خبری ابراز داشتند، دلیلی بر این ادعا است و نشان می‌دهد که این شورا نماینده هیچ کس نیست.

نویسنده این یادداشت سپس تاکید می‌کند، البته منظور ما زیر سوال بردن شخص برهان غلیون نیست. او نیاز به تعریف ندارد، همه می‌دانند که او استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه مشهور سوربون فرانسه است، جایی که خود در آن درس خوانده و در عین حال ریاست مرکز مطالعات شرق معاصر را نیز بر عهده دارد. برهان غلیون خود نیز در فردای روز اعلام تشکیل شورای انتقالی در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های خبری از انتخابش به سمت ریاست این شورا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که انتخابش را از شبکه الجزیره دیده، قبل از آن هیچ کسی با او مشورتی نکرده بوده و نمی‌دانسته که به ریاست چنین شورایی انتخاب شده است. همین کافی است تا ناکارامدی شورای انتقالی سوریه ثابت شود.

در پایان این یادداشت آمده است: برهان غلیون تنها است. او می‌خواهد میراث‌دار سیاستی باشد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. سیاستی که او پیش گرفته سیاست تدبیر، تعقل، دوری از خشونت و حتی سازش با دولت برای رسیدن به منافع ملی و مردمی است. او برای آزادی بیان و رسیدن به یک جامعه دموکراتیک و آزاد تلاش می‌کند ولی نه با شیوه‌های جنون‌آمیز و قرون وسطایی. او خدام نیست، سلفی نیست و اخوانی هم نیست پس طبیعی است که تنها بماند.   

نظر شما :