رویترز در گزارشی بررسی کرد

ریسک‌های سیاسی در ایران

۱۴ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۶۰۰۷ اخبار اصلی
خبرگزاری رویترز در گزارشی ادعای وجود برخی ریسک‌های سیاسی را در ایران مطرح کرده که باید آنها را مورد توجه قرار داد. این خبرگزاری انگلیسی مدعی شده است که یکی از این ریسک‌های سیاسی فشار تحریم‌ها و اقتصاد ایران است.
ریسک‌های سیاسی در ایران
دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری رویترز در گزارشی ادعای وجود برخی ریسک‌های سیاسی را در ایران مطرح کرده که باید آنها را مورد توجه قرار داد. این خبرگزاری انگلیسی مدعی شده است که یکی از این ریسک‌های سیاسی فشار تحریم‌ها و اقتصاد ایران است.

آمریکا و اتحادیه اروپا روند افزایش فشار بر ایران از طریق تشدید تحریم‌ها را دنبال می‌کنند. هرچند این تحریم‌ها فروش نفت ایران را ممنوع نمی‌کند اما فشار ناشی از تحریم‌ها مبادلات مالی را مختل کرده و به این ترتیب مشکلات جدی ایجاد کرده است.

برای مثال پالایشگاه های هند در نتیجه این فشار‌ها بدهی 5 میلیارد دلاری را برای ایران به ارمغان آوردند و این مشکل تنها زمانی حل شد که بانکی در ترکیه مسئولیت انتقال وجه به ایران را پذیرفت. از سوی دیگر فشار تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این تحریم‌‌ها به واسطه ادامه فعالیت‌های هسته ای مورد تردید ایران توسط غرب علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود.

این در حالی است که روسیه اخیرا پیشنهادی را با عنوان طرح گام به گام به ایران ارائه داده است که به موجب آن تهران به سئوالات مطرح در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌اش پاسخ داده و در مقابل تحریم‌ها به تدریج لغو می‌شوند. البته این پیشنهاد هنوز اجرایی نشده و تحریم‌های اعمالی علیه ایران ادامه دارد.

برخی بر این گمانند که تحریم‌ها هزینه‌های مصرفی در ایران را با سرعت بیشتری نسبت به نرخ تورم رسمی که حدود 16 درصد برآورد می‌شود، افزایش داده است. حذف یارانه‌های دولتی نیز تورم 25 درصدی در قیمت مواد غذایی را به همراه داشته است. به این ترتیب باید گفت که دلیل اصلی کاهش 11 درصدی ارزی ریال در ماه ژوئن، نگرانی‌‌ها در خصوص تورم بوده و به همین دلیل مردم در حال تبدیل پول نقد به دلار و طلا هستند.

رویترز در مورد این بخش از گزارش خود پیشنهاد داده است که پیامد تحریم‌‌ها در مورد ایران به خصوص تحریم بخش نفت مورد توجه قرار گیرد. همچنین در صورتی که واشینگتن با ادامه انتقال پول نفت خریداری شده توسط هند از طریق ترکیه به ایران مخالفت کند باید این روند نیز به دقت بررسی شود. از سوی دیگر پاسخ آمریکا و ایران به طرح روسیه برای مذاکرات هسته‌ای و نرخ تورم و ارز نیز از دیگر موضوعاتی است که رویترز توجه ویژه تحلیلگران را با آن معطوف کرده است.

 

بهار عربی

 

بخش دیگری از گزارش این خبرگزاری به بهار عربی مربوط می‌شود. در این بخش آمده است که ایران امیدوار است برنده خیزش‌های مردمی در کشور‌های عربی باشد که آن را هوشیاری اسلامی توصیف می‌کند. سقوط حکومت‌های حامی آمریکا در منطقه، نفوذ جمهوری اسلامی را افزایش داده و موجب تقویت روابط با کشور‌های نظیر مصر و لیبی می‌شود.

با این حال تنش با شماری از کشور‌های عرب منطقه از جمله عربستان سعودی ادامه دارد. از سوی دیگر جانبداری ایران از بشار اسد در سوریه و موضع جمهوری اسلامی در قبال بحرین نیز نگرانی اعراب را برانگیخته کرده است. در این بخش رویترز پیشنهاد کرده که تاثیر تحولات سوریه بر ایران و حزب‌الله و همچنین عداوت با عربستان سعودی و دیگر کشور‌های عرب منطقه و از سوی دیگر احیای روابط ایران با مصر به دقت مورد توجه قرار گیرد.

 نفت

 ایران در قامت پنجمین صادر کننده بزرگ نفت در جهان در حالی که دومین ذخایر بزرگ گازی جهان را نیز در اختیار دارد برای توسعه و به روز کردن این بخش‌ها به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد اما تحریم‌ها شرکت‌های غربی را ناگزیر به خروج از بخش نفت و گاز ایران کرده‌اند.

با این حال پس از روی کار آمدن رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت ایران، تاکید تهران برای بی نیازی بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر شده است. ایران حتی تهدید کرده که در صورت تعلل شرکت‌های چینی در خصوص توسعه پروژه‌های انرژی آنها را از این پروژه‌ها حذف کرده و شرکت‌های داخلی و وابسته با سپاه را جایگزین آنها می‌کند.

با این وجود گزارش‌های دیگری از تمایل ایران به جذب سرمایه‌‌های خارجی در بخش نفت و گاز خبر می‌دهد. رویترز در این مورد پیشنهاد کرده است که با توجه به کاهش بهای نفت، مبالغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بخش انرژی و منابع آنها مورد بررسی قرار گرفته و در عین حال به عملکرد قاسمی توجه شود.

 

نظر شما :