بازرسی‌های معمول؛ نرمش‌های نامعمول

۰۴ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۳:۲۷ کد : ۱۵۷۸۱ پرونده هسته ای
دیپلماسی ایرانی مسئله بازدید اخیر بازرسان آژانس و احتمال ارتباط آن با طرح لاوروف را در گفت و گو با دکتر صادق ربانی، قائم مقام پیشین سازمان انرژی اتمی‌ ایران بررسی کرده است.
بازرسی‌های معمول؛ نرمش‌های نامعمول
دیپلماسی ایرانی: اگر خبر بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات هسته ای ایران را که بعد از مدت‌ها انجام گرفت در کنار تحولات دیگر در مسئله هسته ای ایران از جمله طرح لاوروف قرار دهیم، خصوصا این که در این بازرسی‌ها اجازه بازدید از آب سنگین اراک و تاسیسات فردو نیز به بازرسان داده شد و این نرمشی از سوی ایران محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد بعد از مدت زمانی طولانی از سکون و بی خبری در مسئله هسته ای ایران، تحرکاتی آغاز شده و باید منتظر خبرهای جدید باشیم. دیپلماسی ایرانی مسئله بازدید اخیر بازرسان آژانس و احتمال ارتباط آن با طرح لاوروف را در گفت و گو با دکتر صادق ربانی، قائم مقام پیشین سازمان انرژی اتمی‌ایران بررسی کرده است:

 

بازدید اخیر بازرسان آژانس از تاسیسات هسته ای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

بازرسی‌های جدید تاسیسات هسته ای ایران توسط معاونین آمانو، در چارچوب روال عادی کار آژانس قرار دارد. چون آژانس وظیفه دارد طبق روال همیشگی خود از این تاسیسات بازدید به عمل بیاورد و این کار انجام شده است. بنابراین بازدید و بازرسی در چارچوب وظایف آژانس قرار دارد.

محل‌هایی هم که اشاره شده است، محل‌هایی است که قبلا هم از آن‌ها بازدید شده بوده است. به غیر از آب سنگین اراک که جزء وظایف ایران نیست که اجازه بازدید از آن را بدهد. این اقدام می‌تواند به عنوان نرمشی از طرف ایران تلقی شود که اجازه داده است از طرح آب سنگین که فعالیت هسته ای در آن جا انجام نمی‌شود نیز بازدید شود.

بنابراین این بازدید‌ها در چارچوب وظایف آژانس بوده و چیزی بیش از آن چه قبلا انجام شده است، نیست.

 

آیا ممکن است این بازدید‌ها می‌تواند تاثیری در روند اجرایی طرح لاوروف داشته باشد؟

 

بعید به نظر می‌رسد این بازدید‌ها ارتباطی با کار روس‌ها و طرح آن‌ها برای حل مسئله هسته ای ایران داشته باشد. چون این بازدید‌ها در قالب کار‌های معمول بازرسان آژانس است که باید رویه فعالیت‌ها و پیشرفت آن‌ها را گزارش کند.

 

آقای عباسی اعلام کرده است که روند انتقال سانتریفیوژها از نطنز به فردو آغاز شده است. این مسئله چه اهمیتی دارد؟

 

بحث انتقال سانتریفیوژها از نطنز به فردو می‌تواند نگرانی‌های آژانس را بیشتر کند.

 

حتی با توجه به این که فردو هم از جمله مکان‌هایی بوده است که بازسان آژانس از آن بازدید کرده اند؟

 

ببینید گفته می‌شود که فردو محلی است که قبلا از آژانس مخفی بوده و حالا مورد بازدید قرار می‌گیرد. انتقال سانتریفیوژها از نطنز به فردو شاید برای ایجاد امنیت بیشتر برای حفاظت از سانتریفیوژ‌ها انجام شود.

 

آیا ممکن است سوالات باقیمانده آژانس در چارچوب طرح لاوروف پاسخ داده شود؟ یعنی آیا ممکن است یک همگامی‌میان این طرح و بحث‌های آژانس وجود داشته باشد؟

 

فعلا ارتباطی میان این دو دیده نمی‌شود. البته هنوز جزئیات طرح گام به گام لاوروف و چارچوب آن معلوم نشده است. بنابراین این قسمت از بازدید‌ها، بازدید‌های روتین و معمول است و نمی‌توان آن را با طرح آقای لاورف مرتبط دانست. مگر این که مسائلی پشت پرده باشد که بعید است. چون آژانس معمولا در مسائل سیاسی که روس‌ها با ایران دارند، دخالت نمی‌کند. آژانس وظایف خود را انجام می‌دهد، لاوروف هم در مذاکرات خود با ایران به نتیجه برسد که چگونه سیاست گام به گام را پیش ببرد.

 

این بازدید‌ها چه معمول باشد چه غیر معمول، مدتی بود که انجام نشده بود در کنار این بازدید‌ها طرح آقای لاوروف هم مطرح است. به نظر شما شرایط بین المللی به گونه ای هست که تحولی در مسئله هسته ای ایران پیش آید؟

 

سیاست گام به گام روسیه مثبت به نظر می‌رسد. اما همان طور که گفتم ارتباطی با کار معمول آژانس ندارد. باید دید که در سیاست گام به گام روس‌ها چه امتیازاتی می‌خواهند بدهند و خواهان چه امتیازاتی هستند. این مسائل باید به طور دقیق بررسی شود.

بنابراین شاید برای روشن کردن سابقه کاری هسته ای ایران، این بازدید آژانس مرحله و پله ای باشد برای انجام مراحل بعد یا گام‌های بعدی که آقای لاوروف هم می‌خواهد بردارد. در قرار‌های قبلی ایران باید به سوالاتی که مربوط به فعالیت‌های گذشته بوده است پاسخ می‌داده و بعد می‌رسید به زمان حال و اظهار کند که چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد. ایران قبلا به سوالات گذشته پاسخ داده و حال باید مراحل بعدی را طی کند. این بازدید آژانس به روز کردن همان اطلاعات قبلی است و چیز جدیدی نیست.

به نظر می‌رسد باید منتظر جزئیات بیشتری از پادرمیانی روسیه بود. طرح لاوروف ظرفیت این را دارد که بتواند تا حدی بن بستی که در مسئله هسته ای ایران به وجود آمده است را باز کند.

 

نظر شما :