تایلند؛ گامی‌ به سوی دموکراسی

۱۶ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۳۴ کد : ۱۵۱۶۷ آسیا و آفریقا
محسن پاک آیین سفیر سابق ایران در تایلند در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به تحولات اخیر در تایلند می‌پردازد و معتقد است انتخاب ینگلوک شیناواترا، می‌تواند گامی ‌مهم در راستای نهادینه شدن دموکراسی در این کشور محسوب شود.
تایلند؛ گامی‌ به سوی دموکراسی
دیپلماسی ایرانی: انتخاب ینگلوک شیناواترا، خواهر تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین این کشور توسط پارلمان این کشور، می‌تواند گامی‌ مهم در راستای نهادینه شدن دموکراسی در این کشور محسوب شود. این انتخاب پس از پیروزی حزب فئوتای، وابسته به تاکسین شیناواترا، در انتخابات ماه گذشته روی داد که این حزب توانست با کسب ۲۶۵ کرسی حزب حاکم این کشور را شکست دهد. خانم ینگلوک شیناواترا، خواهر تاکسین شیناواترا که به سمت نخست وزیری دست یافته دارای سابقه سیاسی جدی نیست و بیشتر به دلیل انتساب به خانواده تاکسین و محبوبیت آقای تاکسین بود که انتخاب شد.

خانواده تاکسین، خانواده محترم و بزرگی در تایلند هستند. در واقع در تایلند، سلسله ای به نام تاکسین وجود داشته است که خانواده کنونی تاکسین ازنوادگان آنها هستند. در زمانی که آقای تاکسین شیناواترا، در تایلند نخست‌وزیر بود توانست گام‌های بلندی را در جهت توسعه اقتصادی این کشور بردارد. او دربین نخست وزیران تایلند تنها نخست وزیری است که موفق شد دوبار در انتخابات پیروز شود. به عبارت دیگر معمولان نخست وزیران در تایلند یا قبل از پایان دوره چهار ساله در اثر کودتا و یا در نهایت بعد از چهار سال در انتخابات جای خود را به دیگران می‌دادند. کودتایی که در سال 2006 علیه آقای تاکسین شد و منجر به روی کار آمدن نظامیان در این کشور شد، باعث احترام بیشتر و نوعی مظلوم نمایی برای او شد. بنابراین او پس از برکناری دارای وجهه خوبی در تایلند بود. بنابراین پیش بینی می‌شد که هر کسی از خانواده او کاندید شود، پیروز می‌شود.  

در تایلند سه نهاد قدرت وجود دارد. نهاد سلطنت، ارتش و دولت. معمولا ارتش و سلطنت با یکدیگر موئتلف هستند. به دلیل حمایت متقابل سلطنت و ارتش از یکدیگر، معمولاً دولت‌ها از ثبات کافی برخوردار نیستند و به همین دلیل است که تاکنون هفده کودتا بر علیه دولت‌های تایلند بوقوع پیوسته و هرگز پیروزی نخست وزیران این کشور، به استثنای تاکسین شیناواترا، برای بار دوم تکرار نشده است.

با این حال تاثیر جدی این انتخاب این خواهد بود که ارتش و سلطنت نگاهی دیگر به دولت داشته باشند و حرکت‌هایی را که معمولا در جهت بی ثبات سازی دولت‌ها بروز می‌دهند ادامه ندهند  و تعامل بیشتری با دولت داشته باشند.

بنابراین به نظر می‌رسد که حضور خانم ینگلوک شیناواترا باعث آرامش و ثبات در کشور شود و شاهد رشد اقتصادی و رشد صنعت گردشگری که در این درگیری‌ها بسیار صدمه دید، باشیم. با توجه به تجربه ای که آقای تاکسین داشت در ارتباط با نوع رقابتی که دولت در زمان ایشان به دلیل قدرتمندی با نهادهای سلطنت و ارتش داشت به احتمال قوی خانم تاکسین تعامل بیشتری را با دو نهاد سلطنت و ارتش خواهد داشت و نوعی تعامل مثبت بین این سه نهاد ایجاد خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد این انتخاب در مجموع به نفع ثبات و امنیت در تایلند خواهد بود.

تایلند دارای ساختار سیاسی خاص خود است. در این کشور هم دموکراسی وجود دارد و روزنامه‌ها آزاد هستند، انتخابات پارلمانی وجود دارد و مردم از طریق انتخابات نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند، هم در عین حال پادشاه به عنوان سایه بودا قدرتی کاریزماتیک دارد که حرف او مورد اطاعت همه مردم است. در جریان کودتا هم مشخص شد که وقتی نظر پادشاه بر امری واقع می‌شود مردم علی رغم این که دولتی راکه به او رای داده اند پذیرفته اند ولی از نظر پادشاه تبعیت می‌کنند و حتی نخست وزیری که بر علیه او کودتا شده، مثل آقای تاکسین نظر پادشاه را می‌پذیرد. لذا در صورتی که تعامل مثبتی بین سه نهاد قدرت عمده در این کشور بوجود بیاید ما شاهد نهادینه شدن دموکراسی در تایلند خواهیم بود.

 

نظر شما :