حرکت فرانسه در سایه آمریکا

۲۷ تیر ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۲ کد : ۱۴۶۷۹ اروپا
پیروز ایزدی،‌ کارشناس مسائل فرانسه در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی با اشاره به سفر اخیر سارکوزی به افغانستان به سیاست خارجی فرانسه در مورد افغانستان می‌پردازد و معتقد است فرانسه در سیاست خارجی خود در افغانستان ابتکاری نشان نمی‌دهد و کاملا در سایه آمریکا حرکت می‌کند.
حرکت فرانسه در سایه آمریکا
دیپلماسی ایرانی: بعد از 11 سپتامبر و پس از اعلام مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا، فرانسه نیز اقدام به اعزام نیرو در چارچوب نیروهای ایساف یعنی نیروهای تحت فرماندهی ناتو در افغانستان کرد. در حال حاضر نیز حدود 4 هزار سرباز فرانسوی در افغانستان مستقر هستند. فرانسه در ابتدا بیشتر به دنبال این بود که در زمینه تربیت نیروهای امنیتی افغانستان و افزایش توانایی‌های پلیس این کشور مشارکت داشته باشد و نیروهای نظامی‌امنیتی افغانستان را به گونه ای تربیت کند که بعد از خروج نیروهای خارجی بتوانند امنیت را در این کشور حفظ کنند.

 از طرف دیگر فرانسه به کمک‌های توسعه ای برای توسعه زیرساخت‌ها به افغانستان اقدام کرده است که بسیاری از ناظرین و منتقدین دولت فرانسه این کمک‌ها را کافی ندانسته اند و معتقدند این کمک‌ها نتوانسته چندان بر وضعیت عمران و آبادانی در افغانستان تاثیر بگذارد. با این همه بعد از این که باراک اوباما،‌ رئیس جمهور آمریکا،‌ اعلام کرد که تا سال 2014 به تدریج نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می‌شوند و تامین امنیت این کشور به نیروهای محلی واگذار خواهد شد، فرانسه نیز بلافاصله اعلام کرد که به مرور از تعداد نیروهای خود در افغانستان خواهد کاست.

این مسئله از این نظر برای سارکوزی اهمیت داشت که افکار عمومی‌در فرانسه معمولا با حضور و دخالت‌های نظامی‌این کشور در دیگر کشورها با توجه به مخاطرات آن مخالف هستند. این مسئله خصوصا با در نظر گرفتن این که تاکنون بین 80 تا 100 سرباز فرانسوی در افغانستان کشته شده اند، بیشتر اهمیت می‌یابد. نظرسنجی‌هایی که در فرانسه صورت گرفته نشان می‌دهد که اکثریت مردم یعنی حدود 57 درصد مردم در این کشور با کاهش نیروها و خروج کامل نیروهای فرانسوی از افغانستان موافق بوده اند. یعنی 17 درصد از مردم فرانسه موافق کاهش تعداد نیروها بوده اند و 40 درصد نیز خواهان خروج کامل نیروهای فرانسه از افغانستان بوده اند. در سفر اخیر سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه به افغانستان، او قصد دولت فرانسه برای خروج نیروهای خود از افغانستان تا سال 2014 را اعلام کرد. به نظر می‌رسد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در ٢٠١٢،‌ سارکوزی قصد داشت به مردم فرانسه این پیام را برساند که این نیروها هماهنگ با اعلام باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده،‌ از افغانستان خارج خواهند شد. در شرایطی که سارکوزی در سیاست داخلی به دلیل نرخ بالای بیکاری و نیز اتخاذ سیاست‌های اقتصادی نامحبوب برای برون رفت از مشکل بدهی‌های دولتی تحت فشارهای زیاد قرار دارد این مسئله می‌تواند به بهبود وضعیت او و حزبش در افکار عمومی‌فرانسه کمک کند.

در ارزیابی نهایی می‌توان گفت فرانسه در موضوع عملیات نظامی‌در افغانستان،  در سایه ایالات متحده و نیروهای ناتو حرکت می‌کند. خصوصا فرانسه بعد از پیوستن به ساختار فرماندهی ناتو، تلاش کرده است که مشارکت خود در این گونه عملیات‌ها را نشان دهد. با این وجود، چندان ابتکاری از فرانسه در عملیات نظامی‌در افغانستان دیده نشده است. این کشور کاملا در چارچوب ائتلاف بین المللی و در همکاری با آمریکا و ناتو در عملیات نظامی‌در افغانستان مشارکت داشته است. اروپاییها کلا دیدگاه نرمی‌دارند و معمولا استفاده از طرق غیر نظامی‌را برای حل مشکلات و مسائل مناسب تر می‌دانند. فرانسه هم معتقد است کمک‌هایی که در زمینه زیر ساختها و تقویت پلیس افغانستان و تقویت امکاناتی که دولت افغانستان بتواند اوضاع را تحت کنترل قرار دهد نتیجه بخش تر از اقدام نظامی‌خواهد بود.

 

نظر شما :