بریتانیا هم در افغانستان نمک‌گیر شد

۱۶ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۴۴۱۰ اروپا
به نظر می رسد با امضای توافقنامه همکاری های درازمدت بین افغانستان و بریتانیا در آینده نزدیک، افغانستان نشان خواهد داد که توجهی به درخواست همسایگانش که مخالف حضور نیروهای بین المللی در این کشورند نخواهد کرد.
بریتانیا هم در افغانستان نمک‌گیر شد
دیپلماسی ایرانی: در جریان گفتگوی حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و دیوید کمرون نخست وزیر بریتانیا دو طرف بر روابط درازمدت میان دو کشور تاکید کردند و از امضای یک توافقنامه در این باره در آینده نزدیک خبر دادند.

سفر کمرون به افغانستان ناگهانی و غیرمترقبه بود. بنابراین همه خبرنگاران و رسانه ها منتظر بودند تا کنفرانس مشترک خبری برگزار شود و از محتوای مذاکرات و گفتگوهای دو طرف اطلاع حاصل کنند. پس از این کنفرانس خبری مشخص شد که محوراصلی گفتگوها میان رهبران افغانستان و بریتانیا، به دورنمای روابط میان دو کشور، روند انتقال مسئولیت ها به نیروهای امنیتی افغان و تلاش های مربوط به صلح در افغانستان اختصاص داشته است.

اما با نزدیک تر شدن به موعد خروج نیروهای بین المللی و آغاز انتقال مسئولیت ها گمانه ها درباره حضور دائمی بخشی از نیروهای خارجی در این کشور به واقعیت نزدیک و نزیک تر می شود. پس از ماجرای تفاهم نامه امنیتی میان افغانستان و امریکا که به تاسیس پایگاه دائمی نیروهای امریکایی در افغانستان منجر خواهد شد، حالا مشخص شده است که بریتانیا نیز جای پای خود را در این کشور باقی خواهد گذاشت تا دو ابرقدرت جهانی در همسایگی ایران و پاکستان صاحب آشیانه هایی تازه شوند.

برخی نمایندگان مجلس افغانستان در پاسخ به اعتراض تهران و اسلام آباد درباره ماندن نیروهای خارجی، از دولت کشورشان خواسته اند تا صرفا منافع ملی را درنظر بگیرد و تلاش کند همسایگان مخالف خوان را قانع سازد. در جریان کنفرانس خبری کرزی و کمرون، رییس جمهور افغانستان ضمن تقدیر از نقش بریتانیا به خصوص کمرون در روند تلاش های صلح در افغانستان اعلام کرد که قرار است به زودی یک توافقنامه درخصوص روابط درازمدت میان دو کشور به امضا برسد.

وی گفت: ما درباره ایجاد روابط درازمدت با همدیگر صحبت کردیم، خصوصاً در مورد اینکه روابط افغانستان و بریتانیا پس از سال های 2014 و 2015 هم قوی و بسیار مستحکم و استوار باشد. امیدوارم تا چند ماه دیگر ما و دولت بریتانیا در این خصوص یک موافقتنامه را به امضا برسانیم.

البته آقای کرزی نگفت که چه مسائلی در این موافقت نامه گنجانده خواهد شد. با این حال نخست وزیر بریتانیا نیز حمایت کشورش را از تلاش های صلح در افغانستان اعلام کرد و گفت در این مورد با برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان دیدار و گفتگو کرده است.

کمرون همچنین در جریان سفر مختصر و مفیدش به افغانستان برای دیدار با سربازان کشورش به ولایت هلمند رفت. او گفت که در نظر دارند تا یک آکادمی بزرگ نظامی را برای آموزش نیروهای افغان در این کشور تاسیس کنند که در آن مسئولیت تدریس نیروهای افغان را استادان نظامی بریتانیایی برعهده خواهند داشت. کمرون اطمینان داد که پس از سال 2014 نیز افغانستان را تنها نخواهند گذاشت. وی در این باره گفت: «اگر ما این کشور را ترک کنیم، نادیده بگیریم و یا فراموش کنیم، مشکلات به خانه های ما خواهد آمد. ما این مساله را درک کرده ایم و از گذشته تجربه گرفته ایم که در این کشور مشکل تروریسم، مواد مخدر و مهاجرت چگونه بیشتر شد.»

بریتانیا پس از ایالات متحده بیشترین سربازان را در افغانستان دارد. در حال حاضر حدود ده هزار سرباز بریتانیایی در این کشور مستقر هستند که بیشتر آنان در ولایت جنوبی هلمند مشغول نبرد با شورشیان مسلح هستند. البته نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که قرار است حدود 500 سرباز کشورش تا اواخر سال جاری افغانستان را ترک کنند.

 

نظر شما :