ابزار دوگانه امریکا همچنان مورد استفاده خواهد بود

۳۱ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۸ کد : ۱۱۴۴۷ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: دکتر ناصر هادیان
گفتاری از دکتر ناصر هادیان، استاد دانشگاه تهران و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا برای دیپلماسی ایرانی
ابزار دوگانه امریکا همچنان مورد استفاده خواهد بود
رابرت گیتس، وزیردفاع امریکا، در نامه‌ای محرمانه برای کاخ سفید، نوشته است که این کشور برای مقابله با مساله هسته‌ای ایران برنامه کارآمدی ندارد.
گفتاری از دکتر ناصر هادیان، استاد دانشگاه تهران و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا:
 
اختلاف نظر میان دستگاه‌های مختلف تصمیم گیر در جامعه امریکا بسیار طبیعی است اما این که کدام نظرغالب می‌شود امری است که میان نهادهای مختلف ارزیابی می‌شود و در نهایت رئیس جمهور تصمیم می گیرد که از میان دیدگاه‌های بدیل و رقیب کدام را به عنوان سیاست اتخاذ کند. طی این فرایند همواره مخالفت‌هایی ابراز می‌شود.
 
اما اختلاف دیدگاهی که اکنون در قبال مساله هسته‌ای ایران در میان دستگاه‌های تصمیم گیر امریکایی وجود دارد، برای ایران می‌تواند فرصت تلقی شود. بهره گیری از این فرصت بستگی به این دارد که ما چگونه به این به آن نگاه کنیم و بر این اساس با اتخاذ سیاست ها و تصمیماتی مشخص، جناح‌هایی را که در جهت دهی به سیاست خارجی موثرند، تقویت کنیم.
 
اختلاف دیدگاه‌هایی که در برابر مساله هسته‌ای ایران در داخل امریکا وجود دارد، به تدریج مراحل طبیعی خود را طی کرده و حذف خواهد شد اما ممکن است این روال زمان بر باشد و به عنوان مثال وزارت دفاع امریکا و شخص آقای گیتس به واسطه تجربیات بیشتر، بر گزینه‌های اساسی تاکید داشته باشد اما در نهایت تصمیم نهایی را رئیس جمهور امریکا اتخاذ می‌کند.
 
رویکرد تحریم و فشار یا ابزار دوگانه دیپلماسی و تحریم رویکرد مورد استفاده آقای اوباما در مقابل ایران است و به نظر می‌رسد که این رویکرد همچنان تا دست یابی به نتیجه‌ای مشخص، ادامه داشته باشد.
 
نگاه آقای اوباما این است که در عین تاکید به باز بودن مسیر مذاکره، انواع فشارهای سیاسی و اقتصادی را برای تاثیرگذاری بر نوع برخورد ایران در مساله هسته‌ای به کار گیرد اما نتیجه بخش بودن این رویکرد بستگی به عوامل مختلفی دارد.
 
به طور معمول تحریم‌ها به سرعت به اهداف مورد نظر منتهی نمی‌شوند و برای تاثیرگذاری آنها زمان لازم است. از سوی دیگر به کار گیری تحریم از سوی امریکا بر علیه ایران ممکن است با هدف تغییر رفتار ایران مورد استفاده قرار گیرد، اما این احتمال هم وجود دارد که به تضعیف نظام ایران بینجامد. بر این اساس میان سیاست‌های اعلامی و اعمالی امریکا در برابر ایران تفاوت وجود دارد.
دکتر ناصر هادیان

نویسنده خبر


نظر شما :