ایهود باراک در گفتگو با کریستین امانپور:

ما را از ایران و دموکراسی عربی نترسانید

۲۵ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۷ کد : ۱۰۳۲۸ اخبار اصلی
ایهود باراک شباهت میان تهران 1979 و مصر 2011 را رد کرد. وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در حالی این اظهارات را بر زبان راند که بسیاری از تحلیل‌گران در نوزده روز گذشته به بیان شباهت‌های میان ایران و مصر پرداخته‌اند. باراک گفت: به گمان من دلیلی برای قیاس مصر امروز با ایران سی سال پیش وجود ندارد.
ما را از ایران و دموکراسی عربی نترسانید

ديپلماسى ايرانى: ایهود باراک وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در خاک ایالات متحده ایران را هدف قرار داد. تحولات مصر به شدت اسرائیلی‌ها را ترسانده است. مصری که تا چند هفته پیش در غم و شادی شریک اسرائیل بود اکنون روزهای التهاب و تنش را تجربه می‌کند. در این فضا اسرائیلی‌ها مانده‌اند و خاورمیانه‌ای که در حال از دست رفتن است. ایهود باراک این روزها را در واشنگتن به سر می‌برد. محور مذاکرات با مقام‌های امریکایی هم عیان است: مصر و تاثیر تحولات آن بر خاورمیانه.

ایهود باراک که قریب به یک ماه پیش از حزب کارگر اسرائیل جدا شد و حزب جدیدی را برای همخوانی با اهداف بنیامین نتانیاهو تاسیس کرد اکنون باید خود را برای تنش‌هایی جدید در منطقه مهیا کند. باراک در حالی به واشنگتن آمده است که رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اشکنازی هفته گذشته با توجه به تحولات مصر ادعا کرد که خاورمیانه باید خود را برای جنگی تمام عیار مهیا کند. در این فضا تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که اسرائیل کاملا در لاک دفاعی فرو رفته است.

ایهود باراک در گفتگو با ای بی سی و کریستین امانپور انگشت اتهام خود را به سمت اخوان المسلمین نشانه می‌رود. اخوان المسلیمن را تقریبا می‌توان تشکیلاتی‌ترین مخالف حسنی مبراک در سه دهه گذشته خواند. ایهود باراک در این گفتگو نسبت به قدرت رسیدن اخوان المسلمین هشدار داده و می‌گوید: یکی از مضرات برگزاری انتخابات زودهنگام بالا بودن شانس اخوان المسلمین برای پیروزی در این انتخابات خواهد بود. وی در ادامه تلاش می‌کند بر دغدغه اسرائیلی‌ها از رفتن حسنی مبارک سرپوش گذاشته و می‌گوید: به گمان من رابطه میان اسرائیل و مصر چندان دچار تغییر و تحول نخواهد شد.

وای نت نیوز در این خصوص می‌نویسد: ایهود باراک شباهت میان تهران 1979 و مصر 2011 را رد کرد. وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در حالی این اظهارات را بر زبان راند که بسیاری از تحلیل‌گران در نوزده روز گذشته به بیان شباهت‌های میان ایران و مصر پرداخته‌اند. باراک در این خصوص به امانپور گفت: به گمان من دلیلی برای قیاس مصر امروز با ایران سی سال پیش وجود ندارد. مصری‌ها راه خود را طی می‌کنند.

ایهود باراک در ادامه در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام در مصر هشدار داده و آن را خطرناک خواند. اسرائیلی‌ها با بیانیه ای که ارتش 48 ساعت پیش منتشر کرده و در آن تاکید کرد که مصر پس از مبارک هم به تعهدات بین المللی پایبند خواهد بود، خیال اسرائیلی‌ها را راحت کردند. اکنون اسرائیلی‌ها ترجیح می‌دهند عمر حکومت نظامی‌ در مصر طولانی‌تر شود تا شاید برای گره کور صلح خاورمیانه هم راهی باز شود. اخوان المسلمین سال‌هاست مخالفت خود را با اشغالگری‌های اسرائیل اعلام کرده است. ایهود باراک در این خصوص گفت: اصلی‌ترین برنده برگزاری انتخابات زودهنگام در مصر اخوان المسلیمن خواهند بود. این گروه برای خیزش مهیا است.

اخوان المسلمین قریب به سی سال است که به اذعان محمد البرادعی دست به دامان روش‌های خشونت آمیز نشده است اما اسرائیلی‌ها برای بدبین کردن غرب به این گروه سیاسی دست به بازی تبلیغاتی زده‌اند. ایهود باراک در این خصوص می‌گوید: باید از روی کار آمدن اخوان المسلمین در مصر اجتناب کرد چرا که این می‌تواند مصیبتی برای این کشور باشد.

اخوان المسلیمن اخیرا اعلام کرده که برای انتخابات ریاست جمهوری مصر کاندید اعلام نمی‌کند. با این همه ایهود باراک ادعا می‌کند که نمی‌توان به این سخنان اطمینان کرد. ایهود باراک در این سخنان تاکید می‌کند که در میان اخوان المسلیمن هم تندروها و میانه‌روترهایی وجود دارند.

اسرائیلی‌ها در بیست روز گذشته بیم و واهمه خود از مصر بعد از مبارک را در بوق و کرنا کرده‌اند و این در حالی‌ست که یهود باراک اکنون از عدم تفاوت میان مصر امروز و دیروز سخن می‌گوید. به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها اطمینان از دست داده را به نوعی احیا کرده‌اند.

امانپور در ادامه از ایهود باراک در خصوص گذار مصر به دموکراسی سوال کرد و به این نکته اشاره کرد که اسرائیلی‌ها همواره خود را تنها سرزمین دموکرات در منطقه می‌دانند. ایهود باراک در پاسخ به امانپور با لحنی تند و تیز گفت: ما را با این الفاظ تهدید نکنید. ما از اینکه تمامی‌ همسایگان دموکراسی را در آغوش بکشند استقبال می‌کنیم.

باراک در پاسخ به سوالی در خصوص ناآرامی‌ها در ادن گفت: به گمان من ساختار حکومت و قدرت در اردن بسیار قوی و مستحکم است. اردنی‌ها کاه نیستند که با این بادها جابه‌جا شوند. آنها اندک اندک سیستم تقسیم قدرت را روی کار خواهند اورد. آزادی بیان و مطبوعات در این کشور در حال گسترش است. امیدواریم که اردن ثبات سیاسی خود را از دست ندهد.

امانپور از باراک در خصوص نظر افکار عمومی‌ جهان عرب در قبال اسرائیل سوال کرد و وی در پاسخ گفت: بی‌شک در یک شب نمی‌توان این نظر را تغییر داد. اما خاورمیانه می‌تواند در مسیر صحیح قرار بگیرد و ما به این مسیر امیدوار هستیم.


( ۱ )

نظر شما :