فرصت‌های مغفول مانده میان ایران و مکزیک

۲۴ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۵ کد : ۷۶۳۸ گفتگو
گفت و گو با محمد روحى صفتُ سفير سابق ايران در مکزيک
فرصت‌های مغفول مانده میان ایران و مکزیک

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان بامداد یکشنبه به منظور انجام یک دیدار رسمی از مکزیک، راهی این کشور شد. وی قرار است در این سفر در دیدار با همتای مکزیکی خود پیرامون روابط دوجانبه، مسائل مهم بین‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین گفت‌وگو و تبادل نظر کند.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محمد روحی صفت، سفیر سابق ایران در مکزیک:

سفر به مکزیک در مقطع کنونی با چه اهدافی برگزیده شده است؟

مکزیک و برزیل در منطقه آمریکای لاتین دو کشور مهم و تاثیرگذار هستند، گردش مالی مکزیک سالانه حدود 800 میلیارد دلار است و این بدان معناست که امکانات زیادی برای همکاری ایران و مکزیک وجود دارد اما متاسفانه این امکانات و فرصت‌ها چند سالی است که از دید تهران مغفول مانده است. امید است که سفیر جدید ایران در مکزیک با نگاهی اقتصادی شرایط بهبود همکاری دو کشور را فراهم سازد.

مکزیک و ایران بازارهای بسیار خوب و مساعدی برای یکدیگر خواهند بود. دو کشور به لحاظ فرهنگی شباهت‌های فراوانی با هم دارند و مردم مکزیک علاقه زیادی به ایران دارند. به این ترتیب هیچ تردیدی در ضرورت توسعه روابط ایران و مکزیک وجود ندارد.

آیا فرصت های اقتصادی میان دو کشور به خوبی از سوی سفرای ایران در مکزیک درک و تقویت شده است؟

تا چهار سال گذشته همکاری‌های اقتصادی ایران و مکزیک بسیار گسترده بود اما از آن زمان به بعد در بهره گیری از فرصت‌های اقتصادی میان دو کشور وقفه افتاده است.

تغییر دولت‌ها در دو کشور و تمرکز ایران بر کشورهای دیگر آمریکای لاتین مانند ونزوئلا موجب شده که مکزیک از اولویت ایران خارج شود. ونزوئلا رابطه خوبی با مکزیک ندارد؛ در واقع ونزوئلا به عنوان کشوری چپ محسوب می‌شود در حالی که مکزیک در منطقه به عنوان طرفدار گروه‌های راست میانه شهرت دارد.

قدرت اقتصادی مکزیک را در مقایسه با برزیل که اکنون یکی از شرکای ایران محسوب می‌شود چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مکزیک به جهت درآمد سرانه و تعداد جمعیت از برزیل بالاتر است اما به طور کلی دو غول اقتصادی منطقه آمریکای لاتین، مکزیک و برزیل هستند.

مکزیک از اعضای غیردائم شورای امنیت است. این سفر از نظر جلب همراهی این عضو غیر دائم شورای امنیت چه اهمیتی خواهد داشت؟

مکزیک طی سال‌های گذشته به عنوان عضو آژانس و سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین المللی همواره قطع نامه هایی یا به سود ایران یا بی طرفانه داشت اما تغییر و تحولات رخ داده در سیاست‌های ایران و مکزیک شرایط را تاحدودی تغییر داده با این وجود امیدواریم موضع مکزیک همچنان مانند سال‌های گذشته باشد و بی‌طرفانه قضاوت کند.

سفر آقای کالدرون، رئیس جمهور مکزیک به امریکا که هفته گذشته انجام شد بسیار مورد استقبال باراک اوباما قرار گرفت. او نقش مهمی در مبازره با سرکردگان مواد مخدر در مکزیک داشته و از این جهت مورد حمایت واشنگتن است. به این ترتیب در تحلیل سفر وزیر امور خارجه به مکزیک باید به اهمیت این سفر نیز توجه داشت.


( ۱ )

نظر شما :