ریزش دیوارهای سنتی مذاکره ایران و امریکا

۲۵ مهر ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۶ کد : ۵۸۵۳ گفتگو
گفت‌وگو با دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل روابط بین‌الملل
ریزش دیوارهای سنتی مذاکره ایران و امریکا

ديدارمستقيم ويليام برنز، معاون وزير خارجه و رييس هيات نمايندگی امريکا با سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ملی ايران، در حاشيه مذاکرات رسمی گروه 1+5 در ژنو، اگرچه خبر سازترين رويداد مذاکرات ياد شده بود، با اين وجود مهمترين بازده مذاکرات، تعيين تاريخ برای انجام دور دوم گفتگوها در پايان ماه اکتبر جاری است.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل روابط بین‌الملل:

به نظر می‌رسد که اصل توافقات در مذاکرات ژنو از دیدار و گفت و گوی نمایندگان ایران و امریکا حاصل شد تا مذاکراتی که میان ایران و 1+5 انجام شد.ارزیابی شما چیست؟
این ملاقات قابل پیش بینی بود. اصلی ترین محور سفر سه روزه اوباما به مسکو این بود که واشنگتن استقرار سیستم دفاع موشکی در اروپای شرقی را به تعلیق درآورد و در مقابل مسکو تلاش کند که تهران در مذاکرات ژنو از مواضع خود به شکلی نرم کوتاه بیاید، قبل از این سفر رئیس جمهور روسیه از مصالحه سخن گفته بود ضمن این که یکی از مقامات برجسته پنتاگون اعلام کرده بود که رئیس جمهور امریکا پیش از این سفر دستور بررسی تعلیق سیستم دفاع موشکی را داده بود.

این ملاقات بسیار برجسته بود و یکی از نقاط قابل تاکید در این ملاقات این بود طرف روسی تهران را با آمادگی بیشتری راهی مذاکرات کرد، این مذاکرات دو بخش داشت؛ یکی بخش ملاقات و گفت و گوی ایران با سولانا و نمایندگان 1+5 و دیگری بخش دیدار نمایندگان ایران و امریکا، این دو بخش تقریبا منفک از یکدیگر اما عملا متصل به هم است، آن چه پس از این مذاکرات ایجاد شد این بود که دیوارهای سنتی مذاکره ایران و امریکا شکست و امریکاییان اعلام کردند که در آینده حاضرند با وسعت بیشتری ملاقات‌های با طرف ایرانی ادامه داشته باشد.                                 

مذاکره میان آقایان جلیلی و برنز چه تاثیری بر فراهم سازی زمینه مذاکرات تهران و واشنگتن بر طبق درخواست اوباما طی آینده نزدیک خواهد داشت؟
ایران و امریکا از سال‌های پیش ملاقات‌های غیر آشکاری با یکدیگر داشته‌اند اما ملاقات اخیر هم علنی، هم رسمی و هم مورد تایید دو طرف قرار گرفت و به نظر می‌رسد که در آینده نیز این ملاقات‌ها بیشتر صورت گیرد و اگرچه محتوای گفت و گوی نمایندگان ایران و امریکا به بیرون درز نکرده است اما هر دو طرف از مذاکرات اظهار رضایت می‌کنند و این نشان می‌دهد که ملاقات آقای جلیلی با آقای برنز از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بود.

ارزیابی شما سخنان قاطع اوباما که ساعاتی پس از پایان مذاکره ژنو در مورد ایران بیان شد چیست، آیا امریکا زمان را برای افزایش فشار و گرفتن امتیاز از ایران با توجه به نتایج مذاکره ژنو مساعد می‌بیند؟
همه این موارد بستگی به این دارد که گزارش آقای البرادعی پس از بازدید از تاسیسات قم چگونه باشد. با این حال به نظر می‌رسد هر دو طرف به نقاط مشترکی رسیده‌اند ضمن این که غربی‌ها نیز چندان مایل نیستند در مورد ایران زود تصمیم‌گیری کنند. در ایران نیز آقای احمدی نژاد با توجه به شرایطی که در داخل کشور به وجود آمده ناچار است تا حدی در سیاست خارجی انعطاف نشان دهد چراکه اکنون کسب مشروعیت داخلی بسیار وابسته به سیاست خارجی کشور است.


نظر شما :