نقدی بر فیلم های ضدایرانی اکران شده در خارج

همچنان از خود تحقیری ما لذت می‌برند

۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۶۲۸۲ اخبار اصلی سینما دیپلماسی
نویسنده خبر: بشیر اسماعیلی
بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سال‌هاست چنین اتفاقات آبرو‌بری توسط فیلمسازان ایرانی در جشنواره‌های خارجی رخ می‌دهد. ضربه‌ای که امثال رسول‌اف به قدرت نرم و پرستیژ کشور وارد می‌کنند، به دل غرب می‌نشیند و جایزه‌های مهم برای این قبیل فیلم‌ها ریخت و پاش می‌شود. در عین حال، ژست روشنفکرانه‌ این دسته از هنرمندان به پشتوانه مخالفت با حاکمیت تا اندازه‌ای مهم جلوه می‌کند که فیلم‌های کم ارزش آنها به لحاظ هنری، مثل « لباس نامرئی پادشاه» باید موجب تحسین همگان قرار گیرد.
همچنان از خود تحقیری ما لذت می‌برند

دیپلماسی ایرانی: خبر جدیدی می‌رسد و متوجه می‌‌شویم همان اتفاق آشنا در یکی از مهمترین جشنواره‌های اروپا تکرار شده است: محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی که با فیلم «دانه انجیر معابد» در جشنواره کن برنده جایزه ویژه هیات داوران شده در سخنان بعد از دریافت جایزه می‌گوید: «مردم ایران هر روز صبح با یک فاجعه روبه‌رو می‌شوند..‌. آنها در ایران به گروگان گرفته شده‌اند.»

رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور این خبر را با ذوق زدگی در راس اخبار خود پوشش می‌دهند و خبرگزاری‌های بین‌المللی هم به همین منوال؛ تا دوباره حرفی که در نقد وضعیت ایران زده می‌شود، در اولویت انتشار قرار گیرد.

مضمون فیلم ظاهراً پیرامون کلیشه‌های رایج از اختناق، شکنجه و خشونت حاکمیت در ایران است و هنگام اکران آن در کن، تماشاگرانی که ظاهراً از این خودتحقیری یک فیلم ایرانی خیلی لذت برده‌اند، دوازده دقیقه‌ی مداوم رسول ‌اف را تشویق می‌کنند!

سال‌هاست چنین اتفاقات آبرو‌بری توسط فیلمسازان ایرانی در جشنواره‌های خارجی رخ می‌دهد. ضربه‌ای که امثال رسول‌اف به قدرت نرم و پرستیژ کشور وارد می‌کنند، به دل غرب می‌نشیند و جایزه‌های مهم برای این قبیل فیلم‌ها ریخت و پاش می‌شود.

در عین حال، ژست روشنفکرانه‌ این دسته از هنرمندان به پشتوانه مخالفت با حاکمیت تا اندازه‌ای مهم جلوه می‌کند که فیلم‌های کم ارزش آنها به لحاظ هنری، مثل « لباس نامرئی پادشاه» باید موجب تحسین همگان قرار گیرد.

در همین راستاست که پنهان شدن پشت مفاهیم عام پسندی مثل دفاع از آزادی بیان و مبارزه با استبداد، ساخت هر اثری ولو خلاف شأن و منزلت ایرانیان و نشان دادن آن به مردم جهان را توجیه خواهد کرد و طبعا کسی هم جرات نقد نباید داشته باشد.

در رابطه با فیلم‌های ضد ایرانی که در هالیوود علیه ایران ساخته شده‌اند، لیست بلند بالایی وجود دارد که فیلم «بدون دخترم هرگز» شاید نخستین آنها باشد؛ فیلمی که حتی «راجر ایبرت» منتقد معروف سینما درباره اجحافات آن درباره تصویرسازی منفی از ایرانیان گفته است : «...اگر هر فیلم به تندی و کینه‌توزی این فیلم در مورد هر گروه قومی دیگری در آمریکا ساخته می‌شد، با عنوان نژادپرستی و تعصب محکوم می‌شد.»

«سنگسار ثریا میم» فیلم دیگری با مضمون ایران هراسی است که متاسفانه بسیار هم دیده شده و مضمون اغراق آمیز و موهن آن برای هر ایرانی موجب شرم و سرافکندگی است.

دو فیلم «۳۰۰»، تمدن ایران باستان را تشکیل شده از مشتی وحشی و نامتمدن نشان می‌دهند که در راس آنها، دیو بی شاخ و دم و خونخواری به نام «خشایار شاه» قرار گرفته و هدفش نابودی تمدن غرب و مظاهر آزادی در تمام جهان است.

فیلم «آرگو» هم با موضوع تاریخی گروگانگیری در سفارت آمریکا، هیچ ملاحظه‌ای در ایران هراسی ندارد؛ فیلم متوسطی که به یمن همین تبلیغات ضد ایرانی، سه جایزه مهم اسکار، کن و گلدن گلوب را دریافت کرد و بانوی اول آمریکا در آن زمان، برنده شدن جایزه اش را از کاخ سفید اعلام کرد.

اگر هالیوود علیه ایران تولید محتوا می‌کند، طبعا در راستای پیشبرد اهداف دیپلماسی عمومی آمریکا قابل درک است، اما گلایه آنجاست که برخی کارگردانان ایرانی در همراهی با دیپلماسی عمومی غرب، تصور مردم جهان نسبت به ایران را قربانی منافع مالی و حرفه‌ای خود قرار کرده‌اند. محسن مخملباف شاید از اولین اشخاصی بود که این به اصطلاح «سوراخ دعا» را پیدا کرد و آن را به همسر و دختران خودش هم آموخت؛ از جمله فیلم «سیب»، یکی از مشمئز‌کننده‌ترین آثار سینمای معاصر ایران که توسط «حنا مخملباف» ساخته شد و هفت جایزه بین‌المللی را بدست آورد. تا به امروز، این شکارچیان جایزه، از آبروی ملی مایه می‌گذارند و آنچه از شأن و پرستیژ ذره ذره توسط هنرمندان این مرز و بوم جمع شده است را به باد می‌دهند. غم انگیز از اینکه بخشی از افکار عمومی نیز به خصوص در طبقه متوسط جامعه، نقد و گلایه را دون شأن و ساحت این اشخاص می‌دانند و مثل سایر بحث‌های رایج در جامعه دو قطبی شده‌ی ایران، تعصب کور و منطق گریزی مانع از نقد درست می شود.

اما فیلمسازانی متعهد به جامعه، مردم و تاریخ ایران هم بوده‌اند که آثار آنها به هیچ وجه دیده نشده و به جشنواره‌های خارجی راه نیافته‌اند. از جمله مهمترین آنها علی حاتمی فقید را می‌توان مورد اشاره قرار داد؛ صاحب شاهکارهایی همچون «سوته دلان» و «مادر» که در خلق یک روایت بومی و منحصر به فرد از قصه، در جایگاه «هایائو میازاکی» و امثال او قرار می‌گیرد.

علی حاتمی در یکی از معدود مصاحبه‌هایی که از وی موجود است حین گفت وگو با منوچهر نوذری از قصد خود برای ساختن فیلم‌هایی با موضوع تاریخ معاصر ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: «اگر تصویر خیلی صریح و روشنی از مردم ایران به دنیا معرفی نکنیم، آنها این کار را خواهند کرد». تصمیمی که متاسفانه به خاطر بیماری و درگذشت حاتمی هرگز عملی نشد.

اینک نه فقط بیگانگان، که فیلمسازان خود ما هم با توجیه اینکه حساب مردم و حکومت در ایران از همدیگر جدا هستند، تصویر تیره‌ و تار کلیشه سازی شده از ایران را تیره می‌کنند و مورد تشویق آنهایی قرار می‌گیرند که از خود در تحقیری ما لذت فراوانی می‌برند. فقدان علی حاتمی و بزرگانی همچون او گر چه ضایعه‌ای دردناک برای هنر این کشور به حساب می‌آید، اما بعضی اوقات آدمی می اندیشد که سعادتی است برای هنرمندان واقعی، نبودن و ندیدن این زمانه میان مایگی‌ها و فرومایگی ها.

بشیر اسماعیلی

نویسنده خبر

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سینما دیپلماسی محمد رسول‌اف جشنواره کن اسکار جشواره سینمایی بشیر اسماعیلی آرگو سی صد دانه انجیر معابد


( ۵۷۰ )

نظر شما :

خسرو ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۴
سازو کار دادن جایزه به فیلم های بی کیفیت و بی مفهوم و ایران ستیز و اسلام ستیز ، کارگردانان با ظاهر ایرانی -- قسمتی از تهاجم فرهنگی غرب به ایران است
ایرانی ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۹
عظمت ایران با این تلاش های مزدورانه افراد خودفروش داخلی و دشمنان خارجی در طول تاریخ چه گذشته، حال یا آینده به جایی نخواهد رسید، قدرت فرهنگ و حوزه تمدنی ایرانیان به حدی قوی هست که تنها اینگونه حرکت ها جز تلاش های ابلهان برای یک مدت محدود و تبلیغات دنیای غرب با همکاری خودتحقیران وطن فروش که اساسا برای داشتن درآمد بی زحمت و گرفتن پاداش های دلاری محافل معاند و سرویس های خارجی هست دستآورد دیگری ندارد و بعداز مدتی فراموش می‌شوند چون تاریخ مصرفشان بعلت نداشتن ریشه و بنیان تمام می‌شود، این مملکت از ایندسته خائنین درهر عصری کم نداشته
محمد ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۳
ببخشید... به صورت کلی با حرف شما موافقم اما مساله ما چیز دیگری است. نباید کم کاری و بیکاری ها و فقدان های جبهه خودی را بیندازیم گردن نفوذ و پولپاشی غرب و هالیوود... افراد قابل زیادی در جبهه فرهنگ فعال هستند و مشکل ما نیروی انسانی نیست؛ مشکل ما شناخت درست مسائل و راهکار برون رفت از آنهاست. مثلا ما درکی از فضای مطلوب فرهنگی نداریم یا اینکه نمیتوانیم برای بقیه تصویر کنیم یا اگر هم بلدیم نمیکنیم. ما متاسفانه بلد نیستیم خودمان را روایت کنیم؛ اگر هم بلد باشیم یادمان میرود که روایت کنیم. دستگاه و شاخص های ارزیابی فرهنگ نداریم. تنها کاری که به نظر میرسد در این چند سال یاد گرفته ایم - ان هم نه به صورت کامل و درست- مدیریت بحران فرهنگی است.
J ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۲۱
دلیل اصلی را بگوئید چرا چنین می‌شود
رنجبر ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۲۸
من الان می خوام بگم این همه کودک کشی درغزه وتحریم ناجوانمردانه ایران توسط سران به اصطلاح حقوق بشر دوست بیشترغربی که بالباس مخملی ولی باطن آهنی باید چنین فیلمی راعلیه کشوری که برضد آنها وبه حمایت ازمظلوم به پاخیزیدانجام دهند اتفاقا باعث افتخار که برعکس خیلی کشورها که جرات حرف زدن درمقابل این قلدریها ندارند ماایستاده ایم وتاپایان امپریالیسم ونظام پوسیده سرمایه داری که پایانش انتظارات دانشجویان درغرب که نشان بر پایان آنهاست مثل امپراتوری‌های گذشته چه بخوایم چه نخوایم الهی آمین
هادی ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۵۰
در عجبم که هیچ نهادی با این خودفروختگان و خائنین به ایران برخورد قاطعی انجام نمیدهد. بدون شک آیندگان به بدی از این افراد یاد خواهند کرد.
شیخ ممد ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۹:۳۳
متاسفم بابت وجود همچین انسان های وطن فروشی...
H. K ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۹:۴۸
به سراغ نسخه ای بروند که بر اساس معیار های علمی به متن اصلی نزدیک است ( ادبیات، زبان‌ها و تمدن ) به جمع بندی ها خواهیم رسید.
شاهین ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۰
توف تو شرف این خائنین به وطن وطن عیب هم داشته باشه نباید به بیگانگان گفت این خائنین احتمالا عیب ناموسشان را هم تو کوچه جار میزن و ابرویش را میبرن،،وطن همان ناموس است،،البته اگر بی ناموس ها بفهمن
محمد ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۱:۰۶
درود به شرف نویسنده متن... متاسفانه عده ای از این خود تحقیرها آنقدر ذلیل و بیشرف هستن که با زیر سوال بردن کشورشون دنبال جیب خودشون هستن قیامت و مرگی هست باید جوابگوی اعمالشان باشند
ایرانی ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۴:۲۳
متاسفانه وطن فروشی خریداران بسیاری در خارج از کشور داره. نفرین ابدی بر خائنان و وطن فروشان اجنبی پرست.
رضا کام ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۷:۴۰
عاقبت سوسن خوانده در انتظار این خود فروخته ها هست ، مرگ با ذلالت
شاهین ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۴
آقای برادر بشیر اسماعیلی عزیز شما خودتان در لابه لای حرفهایتان و سخنان گوهر بارتان جواب خود را داده اید و علت اینکه چرا اینجوری شد که به اینجاها رسیدیم را در صحبتهای خود جویا شوید!! خود تحقیری اگر بقول شما درست باشد از زمانی آغاز شد که در کشور خود بوسیله خودمان خود را تحقیر کردیم پس خواهشا آدرس غلط و بیگانه و هالیود را به مردم ندهید و خیلی چیزهای دیگر برادر جان........
بهروز احمدی ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۹
احسنت احسنت این ها اگر سواد و شخصیت و وطن پرستی شان را که مدعی عالی آن هستند امتحان شود نمره صفر صفر است کسانی که متاسفانه همه چیزشان را حراج میکنند که دشمن ایران که نه بلکه امروز دشمن بشریت برایشان هورا بکشند در حالیکه متفکر های غرب امروز از فلسفه غرب نسل کش که این اقایان پادو آن شدهاند شرمسار هستند و نیروهای مبارز فلسطین و مقاومت را پر از شرف و انسانیت میشمرند و تظاهرات هر روز دانشگاه های غرب شده سوال از این اقایان و خانم های مدعی این است میشه لطف کنید ادرس مبارزه خود به نفع کدام فلسفه و سیاست را بدهید. ..همین غرب رفوزه شده ادم کش و کودک کش‌ ...دکتر بهروز احمدی
ناشناس ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۸
اینها عجیب نیست . در بین مردمان هر کشور ، پیدا می شوند افرادی که دشمن هموطنانشان هستند . حالا اینکه موضوع ژنتیکی است یا ویژگیهای محیطی سبب شده ، بماند . فکر کردید چه کسانی در طول تاریخ ایران سربزنگاه ها به هموطنانشان خیانت کردند ؟ چه کسانی مخفیانه درب قلعه ها را رو به سربازان بیگانه باز می کردند ؟ چه کسانی فرماندهان و بزرگان را در حین نبرد با استمارگران ، می کشتند ؟ می خواهید بدانید که پدران افرادی که امروز به اسم دشمنی با حکومت ایران به دشمنان ایران پاس گل می دهند و از تحقیر تا کشتن هموطنانشان برایشان امری روزمره است ، چه کسانی هستند ؟ به سراغ قاتل رییس علی دلواری بروید که هم هموطنش بود و هم همشهریش . ... از خودمان بپرسیم که ، جای مخالف جمهوری اسلامی در تهران است یا لندن ؟ گیریم از جانش بترسد . سکوت در مملکت خودش بهتر است یا وراجی در لندن و واشنگتن ( دو دشمن ذاتی و اصلاح ناپذیر ایران ) . ... تعجب نکنید ، تمام ملتها تجربۀ هموطنان بیگانه پرست را داشته و خواهند داشت از جمله ما . در این فقره همینکه ببیند بیگانه از دیدن خانه های خشتی ایران خوشحالتر می شود تا ... بلافاصله نوکریش را در طبق اخلاص ، تقدیم خواهد کرد . اونها هم لباس شیک به تنش می کنند ، شستشتان را برایش تکان می دهند ، برچسب روشنفکر بهش می چسبانند و خلاصه همه جوره ذوق مرگش می کنند تا بهتر و بیشتر نوکریشان بکند . رجوع کنید به روایت بردۀ مزرعه و بردۀ خانه ی مالکوم ایکس .
لیلی ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۲
حقیقت چرا تلخه براتون؟
ناشناس ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۵
واقعا همینطور هست
صدرا ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۰
متن بسیار عالی
محمود ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۸
خود تحقیری این دسته از کارگردانان و بازیگران غربزده که حیثیت وطن و خاک و مردم خود را به بهایی اندک لجن مال میکنند مایه تاسف است .و متاسفانه همه آنها برای دیده شدن در غرب باید به یک جریان ضد ایرانی وسیاسی و اسلام ستیزی تکیه کنند تا بلکه یک کار چیپ و دسته پایین و نمایشی داشته باشند که به ورطه فراموشی و بطلان کشیده نشوند گه البته همین اتفاق دارد میافتد برایشان و حقا که کسی که به این مردم و این آب و خاکی که ایران نام دارد خیانت کند سزایش تحقی در غرب هست چرا که هیچ انسان آزاده ای خائن را دوست ندارد.من اصلا به حکومت کار ندارم .ولی این عده نه مردم شون رو دوست دارن و نه وطنشون رو .و حتی فرزندشون رو در کشور های غربی به دنیا میارند که شناسنانه اونجا رو داشته باشه .
نرگس ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۲۳
مطلب بسیار عالی و تامل بر انگیز بود
محمود ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۲۶
واقعا حق مطلب را ادا کردید .تمام کسانی که در فیلمهایشان کشور و مردمشان را تحقیر میکنند که جیبشان برای مدتی پر شود مستحق مزدوری غرب هستند و جز این نصیبی ندارند و ببینید عاقبت کارشان را .آدم خائن به وطن و خاک مطرود تمام دنیاست
محمد رضا ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۳
آنچه مسلم و محرز هست اینه که ما خودمون اجازه می‌دهیم که هر کسی هر چیزی میخواد بر علیه ما بگه و بسازه و بجای همه حرف بزنه کی و کجا با این همه هزینه و بودجه ما خودمون رو بدور از هر گونه سو گیری و جناه بندی ایران و ایرانی رو درست به جهان معرفی کرده چندتا کتاب فاخر یا فیلم فاخری داریم که بهش ببالیم؟؟
سعادت ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۷:۱۳
متاسفم بابت وجود همچین انسان های وطن فروشی
تمنا ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۶
احمقا فک کردن با این کارشون ما ذلیل میشیم... ن جانم اتفاقا توهین و تحقیر هر چه بیشتر... ملت ایران عزیزترو قوی‌تر....فیلم واقعی رو دنیا دید تو مراسم شهدای خدمت.... اونایی که جایزه میدن کدوم گورین پس....خدا خودش جواب این احمقا رو داده
م ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۳:۲۹
سر هر چیزی بعضی ها سریع حرف از دشمن خارجی و داخلی خودفروخته و... میزنند هیچ وقت از بی عرضگی مسولیین اختلاس مسولین و آقازادها و....نمی‌زنند آیا کور هستید .
علی پوراحمد . ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۲:۲۹
متاسفانه در کشور ما مسئولین آن وظیفه ای را که باید انجام دهند را انجام نمی‌دهند و آنهایی که وظیفه شناس هستند احتیاج به معرفی ندارند و عملکردشان گویای اخلاص و پاکیشان است و خواهد بود .‌آنهایی که از اینکه جانشان را کف دست بگیرند و برای مردم به راه بیفتند نه برای اهداف دیگر . اگر یک سوم مسئولین مملکت ما به فرمایشات رهبری گوش دل می‌داند و عمل می‌کردند و زندگی‌شان را مانند ایشان به پیش می‌بردند الان ایران در جایگاهی بسیار بالاتر ایستاده بود . امیدوارم که بتوانیم یک بار دیگر رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که پیرو واقعی انقلاب و مردم باشد و جا پای جای اقای رئیسی بگذارد .‌
عاشق مهدی فاطمه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۷:۱۷
این افراد وجدان دارند اگر دارند چطور پیش وجدان بیدار خود قبول‌ می کنند به کشورشان خیانت کنند یا برای گرفتن کارت سبز آمریکا کشور را می‌فروشند
محسن ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۷:۵۷
سلام نظرات خوبی ارائه دادید، ولی حال که کارگردانان و بازیگران فقید و بزرگوار ما دستشان از دنیا کوتاه شد، آیا فرهنگ دوستان و ایرانی دوستانی نیستند که بتوانند فرهنگ کهن این کشوررا در دوره معاصر به تصویر بکشند.
فرهاد ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۵۶
باید قوانین جامع و کاملی در برخورد با وطن فروشی و خیانتهای اینچنینی به تصویب برسه و با این خائینین فرهنگی و‌رسانه ای برخورد شایسته بشه
محمد شریف ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۲
کاملا صحیح و منطبق با واقعیت است.
انگل ساکسون ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۸
نه اینطوری نیست،مردم نجیب ایران اینجوری نیستن،کار یکنفر رو ب جمع نسبت نمیدن،،اصلن اهمیت ندارن برا ملت ایران، هم‌تفاله ها ومزدور ها هم ارباباشون،،،
نااشنا ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۴۴
اگر در ایران دچار مشکل هستی به کشور برنگرد و همانجا بمان دو روز دیگه میشی مثل دیگرانی که بر ضد مملکت صحبت کردند هم ابرویشان رفت هم از نان خوردن افتادند هم آواره شدند و دیگر روی برگشت بدون مواخذه از رفتارشان را ندارند.
روشنگر ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۱:۰۵
خیلی جالبه اینروزها فیلمسازها وخواننده ها وبازیگرانی تو جشنواره های خارجی جایزه میگیرن که در عرصه دخلی در ته لیست قرار دارن ادمهای خوشخدمت که مهمنرین هنرشون وطن فروشی ومردم فروشیه ونمیفهمن که خائن به وطن در هیچ جای دنیا اجر وقربی نداره