خشنودی زایدالوصف یمنی ها

حوثی ها این روزها به خود افتخار می کنند

۲۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۹۷۶ اخبار اصلی خاورمیانه
عبدالمالک حوثی، اکنون مشهورترین چهره در افکار عمومی خاورمیانه است. از ماه نوامبر که سربازانش کار حمله و تسلط بر کشتی های تجاری در دریای سرخ را – در نمایش حمایت از فلسطین – آغاز کردند، وی همچون "چه گوارا"ی امروزین سر برآورده، عکس ها و سخنرانی هایش در رسانه های اجتماعی در پنج قاره جهان به اشتراک گذاشته می شود.
حوثی ها این روزها به خود افتخار می کنند

نویسنده: روبرت وُرث  Robert F. Worth، نویسنده مجله آتلانتیک و رئیس پیشین دفتر نیویورک تایمز است که بیش از دو دهه درباره خاورمیانه، اروپا و آسیا مطلب نوشته است. وی نویسنده کتابی است با عنوان "خشمگین از نظم: خاورمیانه در آشوب، از میدان تحریر تا داعش". این کتاب در سال 2017، برنده جایزه لیونل گلبر Lionel Gelber Prize شد.

دیپلماسی ایرانی: رهبر حوثی ها، مردی است حدود چهل سال با چهره ای صاف و جوان و یک ریش و سبیل کم پشت. وی در سخنرانی های تلویزیونی اش، یک بُلیز می پوشد که شالی هم روی آن انداخته است. او چهره ای جذاب و گیرا با چشمان سیاه و در عین حال ترسناک و متنفذ دارد. بیش از این هم چیز زیادی از او دانسته نیست. هیچ گواهی تولد یا گذرنامه ای ندارد و گفته می شود که سال های رشدش را در غارها گذرانده است. هیچ دیپلمات خارجی، هیچگاه با وی دیداری حضوری نداشته است. وی بر مردمانی گرسنه و خشونت زده در شمال یمن مسلط است و لشکری از سربازان جوان دارد. در ماه ژانویه، یکی از دادگاه هایش 9 مرد را به خاطر رفتارهای همجنسگرایانه محکوم به اعدام کرد، هفت نفرشان سنگسار شدند و دو نفرشان هم بالای دار رفتند.

با این همه، عبدالمالک حوثی، اکنون مشهورترین چهره در افکار عمومی خاورمیانه است. از ماه نوامبر که سربازانش کار حمله و تسلط بر کشتی های تجاری در دریای سرخ را – در نمایش حمایت از فلسطین – آغاز کردند، وی همچون "چه گوارا"ی امروزین سر برآورده، عکس ها و سخنرانی هایش در رسانه های اجتماعی در پنج قاره جهان به اشتراک گذاشته می شود.

جنجال آفرینی حوثی ها، شاید در ابتدا به نظر برسد که چندان سودی هم برای اهالی غزه نداشته اما حفره ای را در اقتصاد جهانی ایجاد کرده، ترافیک دریایی را از کانال سوئز منحرف کرده و جلوی کشتی هایی که به سمت اسرائیل در حرکت بودند را گرفته است و همین توانسته بر اقتصاد اسرائیل و متحدانش در دریای سرخ به طور مستقیم تاثیر بگذارد. همچنین او توانسته است حوثی ها را به قهرمانان جوانان عرب و مسلمانی تبدیل کند که آرمان فلسطین را متعلق به خودشان می دانند.

حوثی ها، حتی در میان پیشروگرایان غربی Western progressives هم جایی برای خود باز کرده اند. اینها به ساخت یک ستاره تیک تاک با نام "تیم حوثی چالامت Tim-Houthi Chalamet" کمک کرده اند: یک جوان زیبای یمنی که وفاداری اش به این گروه را تبلیغ می کند.

حالا آنها پیکارجویانی شده اند از زمانی که دست به قمار حمایت از آرمان فلسطین زدند، توقف ناپذیر ظاهر شده اند و همین مساله سبب شده است تا به عاملی تعیین کننده در بحران خاورمیانه تبدیل شوند. حوثی ها به نقش خود ایمان دارند و کاملا مطمئنند راهی که می پیمایند نه تنها صحیح است بلکه دستاوردهای در خور توجهی خواهد داشت، برای همین به هیچ وجه تصمیم ندارند از این مسیر برگردند. 

شاید بتوان گفت حوثی ها الان خوشنودتر از هر زمانی هستند. به ویژه که می بینند در کنار خود ارتش یمن را هم دارند که در تمامی این حوادث در قامت یک ارتش ملی آنها را همراهی کرده است. آنها توانسته اند آرمان فلسطین را به آرمانی برای همه شهروندان یمنی از جمله اعضای ارتش این کشور تبدیل کنند. برای همین بیش از همه به خود افتخار می کنند. آنها توقف ناپذیرند و تصمیم دارند تا آخر به این مسیر ادامه دهند.

منبع: آتلانتیک / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: یمن یمنی ها حوثی ها حوثی دریای سرخ جنگ غزه حمله اسرائیل به غزه


( ۱۱ )

نظر شما :