تونل هایی که به مراتب پیچیده تر از تونل های حماس هستند

تونل های حزب الله، کابوس اسرائیل

۰۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
تونل‌های حزب‌الله «پیچیده‌تر و خطرناک‌تر» از تونل‌های حماس هستند، تا جایی که در هرگونه تهاجم اسرائیل منفجر کردن یکی از آن تونل‌ها (در لبنان) می‌تواند باعث «لرزش و رانش زمین» شود.
تونل های حزب الله، کابوس اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: حزب‌الله لبنان صدها کیلومتر تونل را در مدت 30 سال در لبنان  با استفاده از فناوری کره شمالی حفر کرده که عمق آن بین 40 تا 80 متر است.

تونل‌های حزب‌الله «پیچیده‌تر و خطرناک‌تر» از تونل‌های حماس هستند، تا جایی که در هرگونه تهاجم اسرائیل منفجر کردن یکی از آن تونل‌ها (در لبنان) می‌تواند باعث «لرزش و رانش زمین» شود.

حزب‌الله حفر این تونل‌ها را در دهه 1980 آغاز کرد و این موضوع در اواخر دهه 1990 سرعت گرفت تا برای هرگونه عملیات در داخل خاک لبنان آماده شود.

اسرائیل «پس از حملات 7 اکتبر در مناطق مرزی جنوب لبنان از بمب های فسفر سفید برای سوزاندن گیاهان و آشکارسازی ورودی تونل ها استفاده کرده و 12 دهانه تونل از این نوع قبلا تخریب شده است.»

یک منبع نظامی در تل آویو می گوید: ارتش از آشکارسازهای حرکتی و فیبرهای نوری متصل به شبکه نسل چهارم به همراه ربات‌ها، پهپادها و سایر منابع اطلاعاتی برای نقشه‌برداری از شبکه تونل استفاده می‌کند.

اولیویه باسو، ژنرال سابق ارتش اسرائیل که در جنوب لبنان کار می کرد، به این روزنامه گفت: «اولین تونل ها توسط گروه های فلسطینی در دهه 1960 ساخته شد، قبل از اینکه حزب الله آنها را در دهه 1980 و اواخر دهه 1990 گسترش دهد. این تونل ها عمدتاً در پی جنگ سال 2006 به عنوان بخشی از تلاش حزب الله برای ارائه ابزار دفاعی در برابر هرگونه عملیات زمینی اسرائیل توسعه یافتند.»

به گفته او تخمین زده می‌شود که برخی از تونل‌ها «بسیار باریک و برای تردد افراد به حریم اسرائیل» و برخی دیگر «عریض‌تر و برای موشک‌های بالستیک ایران مانند (فاتح 110) طراحی شده‌اند».

مرکز تحقیقات «آلما» اسرائیل نیز در گزارشی در سال 2024 به وجود «تونل‌های مملو از مواد منفجره حفر شده در زیر نقاط استراتژیک اشاره کرد که دست نخورده هستند و چندین سال است که مورد استفاده قرار نگرفته‌اند». این منبع افزود: «هر گونه انفجار در آن تونل ها می تواند باعث لرزش و رانش زمین شود، تاکتیکی که قبلا در طول جنگ جهانی اول استفاده می شد.»

در سال 2018، رژیم صهیونیستی از کشف یک سری تونل از جنوب لبنان به سمت خاک خود خبر داد و خاطرنشان کرد که یکی از آنها در عمق 55 متری حفر شده است و «طولانی ترین و مجهزترین» از 6 تونل کشف شده است.

یونیفل، نیروی موقت سازمان ملل متحد که در جنوب لبنان فعالیت می کند، تأکید کرد که این تونل از مرز عبور می کند و «نقض» قطعنامه بین المللی 1701 است.

از میان شش تونل که ارتش رژیم صهیونیستی کشف آنها را اعلام کرد، یونیفیل در آن زمان وجود 5 تونل در نزدیکی خط آبی در شمال رژیم صهیونیستی را تأیید کرد و مشخص شد که 3 تونل از آنها از خط آبی عبور می کنند.

در دسامبر 2018، رژیم صهیونیستی عملیاتی را برای شناسایی و انهدام تونل‌ها به نام «سپر شمالی» آغاز کرد که بر اساس آن، تخریب شش تونل را تأیید کرد.

باسو در ادامه سخنان خود به روزنامه گفت که مقامات لبنانی وجود این تونل‌ها را تکذیب می‌کنند و افزود که بخش بزرگ تر این تونل ها در زیر مزارع و کارخانه‌های خصوصی قرار دارد و اجازه ورود تجهیزات سنگین حفاری بدون جلب توجه ناخواسته را می‌دهد.

او مدعی شد که حزب‌الله «زمین‌هایی را خریداری می‌کند تا بعداً آن‌ها را به چیزی که به آن ذخیره‌گاه طبیعی می‌گویند تبدیل کند. آنها ممکن است اردوگاه‌های آموزشی، انبارهای اسلحه یا راهروهایی منتهی به تونل‌ها در آنجا ایجاد کرده باشند.»

هفته گذشته، سخنگوی رسمی یونیفل هشدار داد که «تغییر نگران کننده ای در روزهای اخیر» در پس زمینه بمباران متقابل بین ارتش رژیم صهیونیستی و نیروهای حزب الله لبنان از 8 اکتبر رخ داده است.

«آندریا تننتی» در بیانیه‌های مطبوعاتی گفت: طی چند روز گذشته شاهد تغییر نگران‌کننده‌ای در تبادل آتش از جمله هدف قرار دادن مناطق دور از خط آبی بودیم که لبنان و اسرائیل را از هم جدا می‌کند و توسط سازمان ملل ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تلفات و جراحاتی که شاهد آن بوده‌ایم مایه نگرانی عمیق است و از همه طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهیم برای جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری‌ها را فوراً متوقف کنند.

به گفته مقامات، تشدید تنش باعث شد که بیش از 80 هزار اسرائیلی خانه های خود را در منطقه شمالی ترک کنند و به گفته سازمان ملل بیش از 87 هزار نفر در جنوب لبنان آواره شدند.

منبع: لیبراسیون / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین جنگ اسرائیل حمله اسرائیل به غزه اسرائیل و فلسطین حزب الله حزب الله لبنان لبنان و اسرائیل حزب الله و اسرائیل


( ۸ )

نظر شما :