تداوم فوران اختلافات

چراغ سبز کابینه جنگ به رئیس موساد برای پیشبرد پیشنهاد قطر

۱۱ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۸۸۵ اخبار اصلی خاورمیانه
در میانه اختلافات عمیق کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، این کابینه (جنگ) به رئیس موساد برای پیشبرد پیشنهاد قطر در خصوص معامله جدید با حماس چراغ سبز نشان داد. شبکه کان ۱۱ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، کابینه جنگ این رژیم به دیوید بارنیا، رئیس موساد برای پیشبرد پیشنهاد قطر درباره معامله جدید میان رژیم صهیونیستی و حماس چراغ سبز نشان داد. این پیشنهاد شامل آزادی ده‌ها اسیر صهیونیست در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی و چند هفته آتش‌بس است. این شبکه مدعی شد، قطری‌ها می‌گویند که جنبش حماس دیگر خواهان توقف کامل جنگ برای پیشبرد این معامله نیست.
چراغ سبز کابینه جنگ به رئیس موساد برای پیشبرد پیشنهاد قطر

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در گزارش مکرر به اختلافات عمیق در کابینه جنگ رژیم صهیونیست پرداخته شد، اما با فرسایشی شدن تجاوزات به غزه عملا این اختلافات به یک بن بست تمام عیار بدل شده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی از اختلافات در کابینه جنگ این رژیم به دلیل امتناع نتانیاهو از بحث درباره «روز بعد از جنگ» خبر دادند. به گزارش ایسنا، میخال شیمش، تحلیلگر سیاسی شبکه کان رژیم صهیونیستی گفت: قبل از یک هفته سرنوشت‌ساز، ترس و نگرانی و تنش زیادی در کابینه جنگ وجود دارد. یکی از مسائلی که باعث اختلاف و درگیری در کابینه شده است موضوع روز بعد از جنگ است.

وی گفت: نتانیاهو باید مشخص کند با بنی گانتس، عضو کابینه جنگ است یا با بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی. باید هرچه زودتر این تصمیم را بگیرد. روابط با یوآو گالانت، وزیر جنگ نیز از آغاز جنگ غزه خوب نبوده است. گالانت و گانتس با درخواست دفتر نتانیاهو برای شرکت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک مخالفت کردند. همچنین رسانه‌های عبری اعلام کردند که ارتش بسیار خشمگین است چراکه مسئولان سیاسی هنوز اهداف ادامه جنگ را مشخص نکرده‌اند. ارتش معتقد است که دستاوردهای میدانی با گذشت زمان بدون روند سیاسی از بین می‌رود. دفتر نتانیاهو به گانتس و گالانت اطلاع داده که نمی‌توان درباره روز بعد از جنگ در کابینه جنگ صحبت کرد چراکه بحرانی را در ائتلاف به وجود می‌آورد.

گانتس به نتانیاهو پاسخ داده است: حتی اگر یک بحران ائتلافی رخ بدهد این دلیلی برای عدم مذاکره درخصوص روز بعد از جنگ نیست. ارتش باید بداند که برای مرحله چهارم چه برنامه‌ای دارد تا برای ادامه جنگ آماده شود. از کی ما این مسائل را در کابینه جنگ بررسی نمی‌کنیم؟ گالانت نیز تأکید کرد که باید این موضوع در کابینه جنگ بررسی شود. تسفی عوفایا، تحلیلگر شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در واکنش به این اختلافات گفت: روابط میان گانتس، نتانیاهو و گالانت خوب نیست و این مسئله به اداره جنگ لطمه می‌زند.

اخیرا رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم از اینکه اجازه ورود سخنگوی او به جلسه کابینه را نداده بودند، خشمگین شده بود. قبلا نیز وی از عملکرد گالانت به شدت انتقاد کرده و گفته بود که وی سردرگم و گیج است. این رسانه‌ها می‌گویند که روابط میان مسئولان سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی وخیم شده است. حوادث هفت اکتبر و عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین علیه این رژیم اختلافات میان رهبران صهیونیست را درباره شکست بزرگی که به این رژیم وارد شد، عمیق کرد.

-    خشم ارتش رژیم صهیونیستی از ناتوانی کابینه در تعیین اهداف جنگ و تعمیق اختلافات

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند، با گذشت ۸۵ روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، ناتوانی کابینه در تعیین اهداف تداوم جنگ، ارتش این رژیم را به شدت عصبانی کرده است. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع نظامی گزارش داد، دستاوردهای میدانی بدون اقدام سیاسی با مرور زمان از بین می‌رود؛ بنابراین نه فقط درباره «پسا جنگ غزه» بلکه باید درباره اهداف جدید این جنگ و نیز درگیری در شمال اراضی اشغالی هم تصمیم گیری شود. این شبکه در گزارش خود آورده است، علی رغم دستاوردهای ارتش، ارزیابی رژیم صهیونیستی این است که با وجود «یحیی السنوار»، رهبر حماس در نوار غزه، پیشبرد خطوط کلی یک توافق جدید برای آزادی اسرای صهیونیستی دشوار خواهد بود.

طبق این گزارش، دلیل این ارزیابی این است که ظاهرا السنوار تصور می‌کند رژیم صهیونیستی ظرف چند هفته از نوار غزه عقب‌نشینی خواهد کرد و به همین دلیل به خود حق می‌دهد مواضعش را سخت‌تر کند. این شبکه گزارش کرد، هر چند که ارتش رژیم صهیونیستی بخشی از توانمندی‌های حماس را «از بین برده است»؛ اما از دیدگاه فلسطین، رژیم صهیونیستی در سایه تداوم خساراتی که متحمل می‌شود هنوز دستاورد چشمگیری کسب نکرده است.

در همین حال صدها نفر از شهرک‌نشینان و خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه شنبه شب مقابل منزل نتانیاهو در قدس اشغالی دست به تظاهرات زده و خواستار برکناری فوری او شدند. روزنامه عبری زبان هاآرتص در این باره گزارش داد که صدها شهرک‌نشین عصر دیروز (یکشنبه) مجددا در تل آویو دست به تظاهرات زده و خواستار اقدام فوری کابینه نتانیاهو برای آزادی اسرای صهیونیستی در غزه شدند. بر اساس این گزارش، تظاهرکنندگان با حمل تصاویر مربوط به اسیران صهیونیستی؛ بر بازگرداندن اسیران از نوار غزه تأکید کردند.

-    چراغ سبز کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به رئیس موساد برای پیشبرد پیشنهاد قطر

در میانه اختلافات عمیق کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، این کابینه (جنگ) به رئیس موساد برای پیشبرد پیشنهاد قطر در خصوص معامله جدید با حماس چراغ سبز نشان داد. شبکه کان ۱۱ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، کابینه جنگ این رژیم به دیوید بارنیا، رئیس موساد برای پیشبرد پیشنهاد قطر درباره معامله جدید میان رژیم صهیونیستی و حماس چراغ سبز نشان داد. این پیشنهاد شامل آزادی ده‌ها اسیر صهیونیست در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی و چند هفته آتش‌بس است. این شبکه مدعی شد، قطری‌ها می‌گویند که جنبش حماس دیگر خواهان توقف کامل جنگ برای پیشبرد این معامله نیست.

منابع اسرائیلی اعلام کردند که تماس‌های بسیار مثبتی در این راستا برقرار شده‌است. کابینه جنگ رژیم صهیونیستی دیروز یکشنبه برای بررسی معامله جدید و موضوع روز بعد از جنگ جلسه‌ای را برگزار کرد. بنا به درخواست بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم کابینه موضوع کنترل غزه بعد از جنگ هم بررسی شد. رئیس موساد جمعه کابینه جنگ را در جریان پیشنهادات قطر گذاشت و بر اساس ادعاهای صهیونیست‌ها حماس دیگر بر پایان جنگ به عنوان شرطی برای معامله جدید اسرا پافشاری نمی‌کند. این در حالی است که جنبش حماس در روزهای اخیر بارها تاکید کرده‌است که قبل از توقف کامل جنگ هیچ‌گونه مذاکراتی با رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.

این شبکه به نقل از یک منبع صهیونیست اعلام کرد: مذاکرات بر یک معامله انسانی متمرکز است، اما بهایی که اسرائیل مجبور به پرداخت آن خواهد شد یعنی موافقت با چندین روز آتش‌بس و آزادی اسرای فلسطینی بزرگتر خواهد بود. پیش از این نیز رسانه‌های عبری اعلام کردند که به رغم عدم پیشرفت در مذاکرات برای آزادی اسرای اسرائیلی اما رژیم صهیونیستی قصد کاهش کمک‌های بشردوستانه‌ای را که وارد غزه می‌شود، به عنوان بخشی از اقدامات خود برای فشار بر جنبش حماس ندارد. برخی از وزرای صهیونیست پیشنهاد کاهش مقدار کمک‌هایی را دادند که اسرائیل اجازه ورود آن به غزه را می‌دهد.

شبکه «کان» به نقل از یک منبع سیاسی اعلام کرد که کاهش کمک‌های بشردوستانه‌ای که وارد غزه می‌شود به معنای از دست دادن حمایت آمریکا است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که این رژیم و جنبش حماس پاسخی به پیشنهاد قطر درباره غزه نداده‌اند، اما وضعیت بهتر از قبل است. این شبکه اعلام کرد، کابینه جنگ پیشنهاد قطر برای تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی را بررسی کرد. این در حالی است که اسامه حمدان، از رهبران حماس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی درباره مذاکرات برای آزادی اسرا را تکذیب کرد. بر اساس پیشنهاد قطر، بین ۴۰ تا ۵۰ اسیر صهیونیست در ازای آتش‌بس یک ماهه آزاد خواهند شد. این شبکه اعلام کرد، مرحله دومی وجود دارد که بسیار پیچیده‌تر خواهد بود و احتمالا درباره عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه باشد.

-    مصر گروه‌های فلسطینی را به نشستی در قاهره دعوت کرد

مصر در محورهای مختلفی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند و در این راستا یک هیات از این کشور به اراضی اشغالی رفت تا با مسوولان این رژیم درباره عقب‌نشینی از نوار غزه گفت‌وگو کند، همچنین قاهره از تمامی گروه‌های فلسطینی برای آغاز دور جدید نشست‌های کمیته‌شان دعوت کرد. به گزارش ایسنا، یک منبع فلسطینی آگاه از مذاکرات جاری گروه‌های سیاسی فلسطینی با میانجی‌ها درباره توافق جدید آتش‌بس در غزه در گفتگو با سایت العربی الجدید فاش کرد که رایزنی‌های داخلی میان این گروه‌ها برای امضای قرارداد تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس هنوز ادامه دارند. این منبع با تاکید بر اینکه تا الآن هیچ فرمت رسمی برای توافق حاصل نشده، گفت که حماس به دنبال آن است کشورهای ناظر توافق به صورت رسمی تعهد دهند که حملات به هیچ دلیلی ازسرگرفته نمی‌شوند.

در مقابل، برخی منابع مصری آگاه از تحرکات قاهره، درباره تلاش‌هایی که برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه انجام می‌شود، جزئیات چند ساعت اخیر رایزنی‌های انجام شده در این خصوص را فاش کردند. یکی از این منابع مصری به العربی الجدید گفت، یک هیات امنیتی از سرویس اطلاعات مصر پنج‌شنبه در راستای تلاش برای دستیابی به توافقی که به جنگ پایان دهد و با هدف نزدیک‌سازی رویکردها، به تل‌آویو رفت. این منبع با اشاره به اینکه شرایط هنوز پیچیده است، اظهار کرد: هیات مصری به نکات مشخصی اشاره کرد تا پاسخ‌های روشنی در مورد آنها از طرف اسرائیلی دریافت کند.

منبع یاد شده تاکید کرد که از جمله ماموریت‌هایی که هیات مصری برای آن به تل‌آویو رفت، دریافت پاسخ‌هایی درخصوص آمادگی کابینه رژیم اشغالگر برای عقب‌نشینی کامل از مناطقی که ارتش آن پس از عملیات زمینی در نوار غزه وارد آنها شد، در صورت دستیابی به توافقی فراگیر بود. این منبع افزود: هیات مصری بدون دریافت پاسخی بازگشت و مسوولان کابینه رژیم اشغالگر تاکید کردند که آن نکات را در کابینه جنگ بررسی خواهند کرد، سپس آن را به میانجی مصری اعلام خواهد کرد. منبع مذکور در ادامه گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مانع اصلی در راه رسیدن به هرگونه توافقی است، تاکنون طرح‌های قابل اجرای بسیاری پیشنهاد شدند که در آنها نیازهای همه طرف‌ها در نظر گرفته شد اما نتانیاهو موضعگیری سرسختانه‌ای دارد و به نظر می‌رسد او تمایل دارد جنگ را تا جای ممکن طولانی‌تر کند.

این منبع در ادامه فاش کرد که قاهره از تمامی گروه‌های فلسطینی دعوت کرده تا از هفتم ژانویه، دور جدیدی از نشست‌های کمیته این گروه‌ها را در قاهره آغاز کند، قاهره در حال حاضر در محورهای متعددی کار کرده و تلاش می‌کند در راستای دستیابی به توافقی برای یکپارچه‌سازی مدیریت نوار غزه و کرانه باختری و نیز تشکیل کابینه‌ای یکپارچه که مسوولیت را بر عهده بگیرد، رویکردها و نظرات طرف‌های فلسطینی را به هم نزدیک کند. 

-    شروط حماس

در این میان یکی از رهبران حماس در گفتگو با العربی الجدید تصریح کرد که خبرهای منتشر شده در رسانه‌های عبری زبان درباره موافقت حماس با پیشنهادی شامل آتش‌بس یک ماهه در مقابل تبادل ۴۰ تا ۵۰ اسیر صهیونیست صحت ندارد. او گفت: تصمیم جنبش کنار گذاشتن قطعی گزینه آتش‌بس موقت و عدم بازگشت به آن تحت هرگونه شرایطی است و آتش‌بس فراگیر در واقع تنها گزینه مطرح برای امضای هر توافق تبادلی شامل همه در برابر همه است.

این رهبر حماس در ادامه اظهار کرد: چیزی که حماس در حال حاضر با آن مواجه است، پیشنهادهایی از سوی میانجی‌ها است که اساسا بر آنچه جنبش تعیین کرده یعنی برقراری آتش‌بس فراگیر مبتنی هستند، آنچه در رسانه‌های عبری منتشر شده، در واقع تداوم فریبکاری و طفره رفتن‌های نتانیاهو است که برای فرار از فشارهای خانواده‌های بازداشتی‌ها در پیش گرفته است.

احمد الکومی، نویسنده فلسطینی در این رابطه به العربی الجدید گفت: امروز توپ در زمین «اسرائیل» است چراکه موضعگیری مقاومت روشن بوده و آن است که هر گونه ابتکارعملی باید در تمامی مراحل خود بر اساس شروط مقاومت یعنی توقف جنگ و عقب‌نشینی کامل از نوار غزه بوده و قرارداد تبادل اسرا باید بر اصل همه در برابر همه استوار باشد.   الکومی افزود: اکنون زمان، علیه «اسرائیل» و نه به نفع آن کار می‌کند چراکه در عمل فشارها علیه آن چه در سطح عملیاتی و چه در سطح داخلی به شکل گسترده‌ای رو به افزایش هستند. این نویسنده فلسطینی در ادامه گفت: برخی اظهارنظرها درباره لزوم توجه به برقراری آتش‌بس فوری و موافقت با قرارداد تبادل با مقاومت فلسطین و توقف این جنگ را در سطح نخبگان و مسوولان سابق رژیم صهیونیستی می‌شنویم، این اظهارات اساسا درباره ابتکارعمل‌های مختلفی است که رسانه‌های عبری پشت آنها بوده و به دنبال کاهش فشارهای اعمال شده از سوی ساکنان اراضی اشغالی، نخبگان و یا خانواده‌های اسرا به این رژیم هستند.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه حماس مصر قطر بنیامین نتانیاهو بنی گانتس یوآو گالانت


( ۶ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۱ دی ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۹
می گویند زمین که سفت باشد گاوها بهم شاخ میزنند۔ دلاوران غزه بخوبی جلوی اسرائیل صف کشیده اند۔این شاخ زدن ها از دلاوری حماس واز ضعف انها است۔۔ دلاوران خسته نباشید۔خون سرخ شهادت بر ظلم صهیونیست پیروز است۔کشتار وحشیانه اسرائیل از رنان وکووکان قدرت نیست۔از ضعف است۔حماس نباید فریب اسرائیل را بخورد۔اسرائیل توان جنگ زمینی ندارد۔توان هوائی وکشتار شدید تر از فاشیست گونه که باید گفت صهیونیست گونه هوائی خود را هم کرده است۔ دیوار سالمی در غزه وکودکی زنده در غزه نیست۔۔صلحی باید بکنید که ارزش ۲۵۰۰۰ شهید زن و کودک را داشته باشد۔ کلمه فاشیست را از ادببات خشونت امیز از این تاریخ حذف کنید و بگوئید رفتار وکشتار صهیونیست گونه۔صهیونیستها برای فاشیست ها در جهان وادبیات خشونت نظامی و اجتماعی ابرو خریدند۔گروگان ها باید با نتان یاهو وکابینه او وسران نظامی واطلاعاتی اسرائیل مسئول در این کشتارها تعویض گردند وانها محاکمه عادلانه در محاکم اسلامی شوند۔از اشویتس وجنایات فاشیستها که در سه سال انجام شد نام نبرید از غزه وکشتار ۲۵۰۰۰ نفر در غزه نام ببرید۔ارپائیان وامریکا این کشتار را می بیند وبه به وچه چه میگوید۔نیگوید نمره اینها در ادمکشی از ما بهتر است۔