بایدن همچنان در فکر درمان

نابرابری هایی که بیداد می کنند

۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰ کد : ۲۰۱۷۶۹۷ اخبار اصلی آمریکا
دولت جو بایدن متعهد به ریشه کنی نژادپرستی در نظام عدالت کیفری باشد، ولی گروه های حقوق بشر، سازمان های حقوق مدنی، دانشگاهیان و سایر منتقدان معتقدند که نظام قضایی امریکا تعصبات نژادی نظام مندی را نشان می دهد که به گروه های اقلیت، به ویژه آمریکایی های آفریقایی تبار آسیب می رساند.
نابرابری هایی که بیداد می کنند

نویسنده: جونیوس هوکوان یی یو

دیپلماسی ایرانی: حدود ۶۰ سال از سخنرانی مارتین لوتر کینگ در اعتراض به تبعیض نژادی می گذرد، با این حال نوادگان او همچنان بر اساس رنگ پوست و نه شخصیت خود، قضاوت می شوند. با تشدید مشکل تبعیض نژادی، بی عدالتی نژادی در بافت نظام  عدالت کیفری ایالات متحده امریکا نفوذ و سابقه حقوق بشر در این کشور را خدشه دار کرده است.

به نقل از مرکز پیشرفت آمریکا، نابرابری های نژادی گسترده ای که امروزه وجود دارد، نتیجه سیاست های ناعادلانه ای است که مدت ها در حال شکل گیری بوده است.

به نظر می رسد دولت جو بایدن متعهد به ریشه کنی نژادپرستی در نظام عدالت کیفری باشد، ولی گروه های حقوق بشر، سازمان های حقوق مدنی، دانشگاهیان و سایر منتقدان معتقدند که نظام قضایی امریکا تعصبات نژادی نظام مندی را نشان می دهد که به گروه های اقلیت، به ویژه آمریکایی های آفریقایی تبار آسیب می رساند.

بر اساس ماده ۵ کنوانسیون بین المللی رفع همه گونه تبعیض نژادی، دولت های عضو متعهد می شوند که حق همگان را برای رفتار برابر در برابر دادگاه ها و سایر نهادهای اجرای عدالت تضمین کنند. بر خلاف اصل فوق، دستگاه قضایی امریکا  نتوانسته است حق سیاه پوستان را برای رفتار برابر در مقابل قانون تضمین کند. برخی از منتقدان شمار بالای سیاه‌پوستان منتظر اعدام را به‌عنوان شاهدی بر نابرابری نژادی مجازات اعدام  دانسته اند.

به همان اندازه نگران کننده آن که، امریکا با مشکل شمار بالای زندانیان سیاه پوست مواجه است. حضور مجرمان سیاهپوست در زندان ها بسیار زیاد است. تفاوت های نژادی قابل توجهی در میان جمعیت زندانیان در امریکا وجود دارد. سیاهپوستان ۳۸.۲ درصد از جمعیت زندانیان فدرال را در سال ۲۰۲۰ تشکیل داده اند، ولی فقط  ۱۳.۴ درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند.

بی عدالتی نژادی و نابرابری نژادی دو روی یک سکه هستند. نابرابری اقتصادی، به‌ویژه بر سیاه‌پوستان و سایر اقلیت‌ها تأثیر منفی گذاشته و شکاف ثروت بین سیاهان و سفید پوست ها در امریکا بدون تغییر باقی مانده است.

جوامع سیاه پوست، آمریکای لاتین، آسیایی و بومیان آمریکا به طور نامتناسبی تحت تأثیر کرونا قرار گرفته اند. منتقدان می گویند بی عدالتی نژادی در مراقبت های بهداشتی، مسکن، اشتغال، آموزش و درآمد عمیق تر شده است.

اکنون همه نگاه ها به چگونگی اجرای فرمان اجرایی شماره ۱۳۹۸۵دولت بایدن است که هدف آن تقویت  برابری نژادی و حمایت از جوامع محروم است. اگرچه بایدن سعی کرده که خود را  طرفدار برابری نژادی معرفی کند، مشکلات ریشه‌دار بی‌عدالتی و نابرابری‌های نژادی تشدید شده است.

باراک اوباما در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد آمریکای سیاه و سفید و آمریکای لاتین و آمریکای آسیایی وجود ندارد، امریکا یکپارچه است. متأسفانه، عکس این موضوع صادق است و آمریکایی ها یک ملت نیستند.

منبع: چاینا دیلی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا امریکا سیاه پوستان سیاه پوستان در آمریکا سیاه پوست جو بایدن دولت بایدن تبعیض نژادی تبعیض نژادی در آمریکا


( ۴ )

نظر شما :