شاید گردهمایی جی۲۰ برای ولیعهد سعودی آزاردهنده شود

۰۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۴ کد : ۱۹۸۰۳۴۹ سرخط اخبار

دیکتاتوری وحشیانه آرژانتین دست‌کم یک میراث کارآمد و مفید داشت: یک دستور کار حقوق بشری قابل ملاحظه‌ گسترده در قانون اساسی پسا دیکتاتوری این کشور که این بار ممکن است یقه بن سلمان را بگیرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست نوشت: قوانین آرژانتین طرح پرونده‌های بین‌المللی در حوزه حقوق بشر را به طور غیرمعمولی ساده می‌کند، حتی اگر این پرونده‌ها ارتباطی به آرژانتین نداشته باشند. آرژانتین کشوری است که در سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ شاهد حضور یک رژیم نظامی بود که باعث کشته یا ناپدید شدن حدود ۳۰ هزار تن شد.

تحت تفسیر گسترده این قانون در حوزه قضایی بین‌المللی، برخی جرایم به حدی شنیع هستند که بی‌حرمتی و توهین آشکار به بشریت محسوب می‌شوند و باید تحت پیگرد قرار بگیرند. این مساله می‌تواند برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که قصد دارد در نشست جمعه و شنبه گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین شرکت کند، زننده باشد.

برخی استدلال می‌کنند، مصداق یکی از آن جرایم مداخله نظامی سعودی‌ها در یمن است که هزاران تن کشته شده و میلیون‌ها تن دیگر با خطر قحطی و بیماری مواجه هستند. سازمان ملل متحد آن را بدترین بحران انسانی جهان نامیده است. مورد دیگر، قتل وحشیانه جمال خاشقجی درون کنسولگری عربستان در استانبول است. بسیاری از آژانس‌های اطلاعاتی و کارشناسان شامل سیا تاکید دارند ولیعهد عربستان احتمالا در برنامه‌ریزی این کشتار نقش داشته است.

دیده‌بان حقوق بشر در طوماری ۹۰ مورد از حملات غیرقانونی ائتلاف در یمن شامل بمباران مدارس، منازل، بازارها، بیمارستان‌ها و مساجد را ذکر کرده است. این سازمان تاکید دارد محمد بن سلمان مسؤول نهایی چندین مورد نقض قوانین بین‌المللی است زیرا نیروهای سعودی حملات "کورکورانه و نامناسب" علیه غیرنظامیان انجام می‌دهند.   

مقام‌ها می‌گویند که این تحقیقات در مراحل اولیه قرار دارند و کارشناسان تردید دارند که این مساله بتواند توجهات زیادی را به خود جلب کند و حتی اگر آرژانتین آن را به جریان بیندازد، این شاهزاده سعودی احتمالا تحت حفاظت مصونیت دیپلماتیک قرار دارد.

اما همین احتمال طرح اتهامات علیه بن سلمان هم باید نشست جی ۲۰ را به لرزه درآورد. این شاهزاده سعودی در کنار رهبرانی از چین، روسیه، ایالات متحده، ترکیه و اروپا جزو شرکت‌کنندگان است. همانطور که نیویورک تایمز نوشته است: حتی خطر بروز یک مجادله کوچک در دادگاه‌های آرژانتین می‌تواند این سفر را که پیشتر گمان می‌رفت فرصتی برای بن سلمان باشد تا حتی پس از نتیجه‌گیری سیا مبنی بر صدور دستور قتل به دست این شاهزاده خودنمایی کند و مورد استقبال دیگر رهبران قرار بگیرد، تحت‌الشعاع قرار دهد.  

از میان کشورهای حاضر در جی‌ ۲۰، آمریکا تمام قد در کنار بن سلمان ایستاده است و گزارش اطلاعاتی سیا را زیر سوال برده است؛ ترکیه با جدیت درباره قتل خاشقجی تحقیق می‌کند؛ فرانسه و انگلیس به قرارداد تسلیحاتی با سعودی‌ها ادامه می‌دهند اما هیچ‌کدام مانند ترامپ حمایت همه‌جانبه از بن سلمان نکرده‌اند و انگلیس در سازمان ملل برای آتش‌بس بشردوستانه و آغاز ارسال غذا و دارو برای یمن کمپین می‌کند؛ آلمان معاملات تسلیحاتی با ریاض را متوقف کرده است و کانادا می‌گوید دیگر سلاحی به عربستان نمی‌فروشد اما اجرای قراردادهای کنونی آن در جریان است.   

نیکولاس برنز، معاون سیاسی سابق وزیر امور خارجه آمریکا به گاردین گفت: تصورم این است که محمد بن سلمان به گرمی مورد استقبال رهبران خودکامه در بوئنوس آیرس و ترامپ قرار می‌گیرد. این به مرکل، ماکرون، می و ترودو بستگی دارد که سردمدار دموکراسی، حقوق بشر و اجرای قانون شوند و او را با آغوش باز به حضور نپذیرند.

کلید واژه ها: محمد بن سلمان


( ۲ )

نظر شما :