نابلدی در ایجاد توازن و تراکم مشکلات

نخست وزیری عبادی با همراهیش با تحریم های ایران به محاق رفت

۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۸۴۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه می گویند که عبادی احساس می کند عراق باید به تحریم های امریکا علیه ایران پایبند باشد و در این رابطه با ایرانی ها به توافق برسد و الا در معرض فشارهای سنگین قرار خواهد گرفت.
نخست وزیری عبادی با همراهیش با تحریم های ایران به محاق رفت

دیپلماسی ایرانی: ایران استقبال از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در تهران را نپذیرفته است. این نشان می دهد که چقدر عرصه سیاسی ایران در اعلام عبادی به پایبندی اش به تحریم های امریکا علیه ایران، علیه او تشدید شده است. این در حالی است که ایران انتظار دارد از عراق به عنوان یک کشور همسایه به عنوان یک دریچه تنفسی اقتصادی استفاده کند و از فشارهای تحریم های امریکا بر تولید داخلی اش بکاهد. منابع آگاه می گویند که مقامات ارشد ایرانی از اظهارات و همراهی عبادی با تحریم های امریکا علیه ایران خشمگین هستند.

قرار بود عبادی در سفری منطقه ای به ایران و ترکیه سفر کند اما وزارت امور خارجه ایران با رد خبر سفر او به تهران عدم تمایل ایران را از سفر عبادی نشان داد. ایرانی ها با این کار نشان دادند که حاضر نیستند به عبادی اعتبار سیاسی رایگانی بدهند. این در حالی است که نیروهای سیاسی عراقی در کش مکش ایجاد ائتلاف بزرگتر برای تشکیل دولت آینده عراق هستند.

منابع سیاسی نزدیک به بغداد گفتند که سفر عبادی به ترکیه که قرار است روز سه شنبه انجام شود، با هدف ابلاغ حمایت عراق از ملت ترکیه در برابر تحریم های امریکا انجام خواهد شد. این منابع همچنین گفتند که عبادی برای آنکارا روشن خواهد کرد که وضعیت فعلی به گونه ای است که عراق باید به تحریم های امریکا پایبند باشد و اگر از این کار خودداری کند می تواند مشکلات متعددی متوجه کشورش شود. این منابع می گویند که عبادی انتظار دارد آنکارا وضعیت عراق را در این رابطه درک کند. البته پرونده آب در راس اولویت های مذاکرات مقامات عراقی در دیدار از آنکارا خواهد بود. سطح آبی که باید دو رود بزرگ دجله و فرات را سیراب کند از سوی ترکیه کاهش یافته و این مساله مشکلات زیست محیطی متعددی را برای عراقی ها به وجود آورده است.

عبادی تلاش بسیاری می کند که بتواند حمایت منطقه ای را برای انتخاب مجددش به سمت نخست وزیری به دست آورد و ایران یکی از مهمترین ایستگاه هایی بود که او انتظار داشت بتواند موافقتش را برای ادامه حضورش در این سمت به دست آورد. اما مخالفت تهران با استقبال از او برگه های بازی او را به هم ریخت و او اکنون در تنگنای سیاسی تازه ای وارد شده است. دفتر عبادی اعلام کرده است که به تماس هایش با مقامات ایرانی ادامه می دهد تا شاید بتواند موعدی را برای سفر او به تهران بیابد. منابع آگاه می گویند که عبادی وزارت امور خارجه عراق را در جریان سفرش به ایران نگذاشته بود و این مساله باعث می شود که وزارت امور خارجه ایران بگوید که در جریان سفر او نبوده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه گفته بود که از سفر عبادی به تهران در هفته جاری خبر ندارد. وی گفته بود هیچ خبر یا اعلام رسمی در این رابطه دریافت نکرده است.

یک تحلیلگر عراقی که نخواست نامش فاش شود در گفت وگو با العرب می گوید: «دولت آینده عراق باید هزینه های بیشتری را متحمل شود، البته شاید نتواند این هزینه ها را تحمل کند. در حالی که سطح مطالبات مردم بالا رفته و دولت نمی تواند این مطالبات را برآورده کند، شاید مجبور شود مالیات ها را افزایش دهد که این مساله بر تعداد فقرا می افزاید. در این میان ایران دنبال کسی است که برایش مرد سختی ها باشد و در مهار تحریم های تحمیلی امریکا به آن کمک کند.»

منابع آگاه می گویند که عبادی احساس می کند عراق باید به تحریم های امریکا علیه ایران پایبند باشد و در این رابطه با ایرانی ها به توافق برسد و الا در معرض فشارهای سنگین قرار خواهد گرفت.

تحلیلگر عراقی می گوید: «عبادی در روزهای آخر دولتش است، و می خواهد از خود میراث مردی کار بلد به جا بگذارد که تصمیماتش تاثیرات منطقه ای می گذارد. در حالی که این فکرش از واقعیت به دور است. تحریم ها علیه دو همسایه عراق، ایران و ترکیه با وجود این که با یکدیگر بسیار تفاوت دارد چاره ای جز اعمال آنها نیست، اما او باید درک کند که باید این دو همسایه اش را هم راضی نگه دارد، در حالی که همه همسایه های این دو کشور از جمله خود عراق این تحریم ها را رد کرده اند.»

وی در ادامه می افزاید: «کش مکش ها ادامه خواهد یافت و این بار شاید هدف، خروج نهایی عبادی از عرصه سیاسی باشد اما این مساله تاثیری بر سهم عراق در تطبیق تحریم ها علیه ایران نخواهد گذاشت.»

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق حیدر العبادی


( ۴ )

نظر شما :