حمله میلیارد مشهور آمریکایی به ایران

تهران همچون مار پیتون رفتار می کند

۰۷ مهر ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۲۰۶۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
کاپلان همچنین اظهار داشت که ایران از تهدید داعش برای تسخیر منطقه استفاده می کند ولی هیچ گونه اشاره ای به حمله آمریکا به عراق یا حمایت از نقش اسلام سنی وهابی در ایجاد افراط گرایی مسلمانان سنی در عراق، سوریه و در سراسر خاورمیانه نکرد.
تهران همچون مار پیتون رفتار می کند

الی کلیفتون

دیپلماسی ایرانی: چند ساعت قبل و چند خیابان دورتر از محلی که رئیس جمهور دونالد ترامپ در روز دوشنبه در سازمان ملل سخنرانی کرد، یک گروه متشکل از مخالفان توافقنامه هسته ای، کنفرانس سالانه خود را در هتل روزولت منهتن برگزار کردند. شاید خصومت اخیر دولت آمریکا نسبت به برجام فعالیت این گروه را جسورتر کرده باشد.

توماس کاپلان، حامی سازمان اتحاد علیه ایران هسته ای (UANI) به عنوان اولین سخنران حضور یافت. وی یکی از مؤسسان این گروه است. گروه اتحاد علیه ایران هسته ای، گروه طرفداران لغو توافقنامه هسته ای ایران است که شرکت هایی را که با ایران تجارت می کنند مورد هدف قرار داده و حتی درصدد مسدود کردن راه صادرات غذا و دارو به ایران است.

کاپلان یکی از متخصصان فلزات گرانبها است که بخشی از سود خود را مدیون بی ثباتی در خاورمیانه است. کاپلان سخنرانی کوتاهی درباره سیاست خارجی تهاجمی ایران کرد و به توضیح آن از دریچه "تقیه" پرداخت. نظریه پردازان توطئه و مخالفان مسلمانان از این اصطلاح استفاده می کنند تا این طور نشان دهند که مسلمانان اجازه دارند دروغ اسلامی بگویند.

کاپلان گفت: "اصل تقیه یا فریبکاری مجاز مذهبی، اگر کاربردی نباشد، مسئله مهمی نیست. ایران خود را به عنوان محافظ مکتب شیعه معرفی می کند. ایران دوست دارد در کشورهای عربی پرچم خود را برافرازد. فقط کشورهایی مثل بحرین نیستند که به صورت عجیبی دوگانگی در آن وجود دارند، بلکه عراق نیز از این امر مستثنی نیست. ایران دوست دارد مثل مار پیتون که شکار خود را هضم می کند، در دیدرس باشد. در سوریه یا یمن که در آن حزب الله را مستقر کرده برای این است که کنترل دسترسی به دریای سرخ را در دست بگیرد."

البته بی اعتمادی ایران نسبت به همسایگان و ایالات متحده را به راحتی می توان از طریق درک ایرانیان به عنوان بازیگرانی منطقی و در پی منافع کشور خود تعریف کرد. هر چه باشد، مداخله آمریکا در کشورشان و حمایت از کودتای سال 1953، حمایت ایالات متحده از صدام حسین در جنگ هشت ساله ایران و عراق، و همچنین تجهیز رقبای آنها در منطقه یعنی عربستان سعودی و امارات، جای سوال باقی نمی گذارد.

کاپلان همچنین اظهار داشت که ایران از تهدید داعش برای تسخیر منطقه استفاده می کند ولی هیچ گونه اشاره ای به حمله آمریکا به عراق یا حمایت از نقش اسلام سنی وهابی در ایجاد افراط گرایی مسلمانان سنی در عراق، سوریه و در سراسر خاورمیانه نکرد. وی گفت: "کافی است بگوییم برای برخی از ما روشن است که داعش بزرگترین فرصت سیاست خارجی است که برای ایران پیش آمده است. ایران به بهانه مبارزه با آن، و استفاده از خلاء قدرت موجود در کشورهای عربی، در این کشورها مداخله مسلحانه می کنند."

کاپلان همچنین از سخنان تندی علیه دیپلمات هایی که مذاکرات برجام را پیش بردند، استفاده کرد. او آنان را "به اصطلاح استراتژیست هایی" خواند که "یا از بار وظیفه خود شانه خالی کرده، یا به سادگی فدرت فهم اینکه ایران در حال بازی شطرنج است و ما و متحدانمان متوجه آن نیستیم را نداشته اند."

گراهام آلیسون، عضو هیئت مشاوران سازمان " اتحاد علیه ایران هسته ای" و مدیر مرکز علوم و امور بین الملل هاروارد، این تحلیل را درست نمی داند. وی روز سه شنبه در توییتر خود نوشت:

"2 سال پیش من گفتم در حالی که "حل" تهدید هسته ای ایران غیر ممکن است، برجام بهترین گزینه ممکن است. هنوز هم همین نظر را دارم."

 اما دیدگاه خصمانه کاپلان شاید بیانگر دلیل استعفای گری سامور، رئیس پیشین اتحاد علیه ایران هسته ای، پس از تغییر دیدگاه او و حمایت از برجام باشد.

سامور در ماه اوت سال 2015 به نیویورک تایمز گفت: "اگر قرار باشد سازمان اتحاد علیه ایران هسته ای مخالف برجام باشد، من نمی توانم همچنان در سمت ریاست بمانم، چرا که من طرفدار آن هستم."

این سازمان سخاوتمندانه مبلغ زیادی به تعدادی از سیاستمداران و گروه های مخالف توافقنامه ایران کمک کرد که به صورت عمومی اعلام کردند ایالات متحده باید پیش دستی کرده و حمله ای هسته ای علیه ایران انجام دهد تا حساب کار دست مذاکره کنندگان این کشور بیاید.

کاپلان با استفاده از استعاره های حیوانات، خصومت خود را با ایران بیان می کند. وی در سخنان خود ایران را به مار پیتونی تشبیه می کند که از لغو تحریم ها برای هضم شکارش سوء استفاده می کند. در این تشبیه کاپلان قصد دارد بگوید ایرانیان اساسا فریبکار هستند.

منبع : لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی/33

کلید واژه ها: اتحاد علیه ایران ایران هسته ای کاپلان لغو برجام ترامپ


( ۳ )

نظر شما :