سرنوشت دو رهبر تضعیف شده

ترامپ و نتانیاهو با بحران حقوقی روبه رو هستند

۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۱۲۷۱ اخبار اصلی آمریکا
اینک ما با وضعیت مشوشی روبرو هستیم، دو رهبر که اسیر غرور شده اند، منتظر رای هایی خواهند ماند که سرنوشت آنها را مشخص خواهد کرد.
ترامپ و نتانیاهو با بحران حقوقی روبه رو هستند

جیمز زوگبی

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نقاط اشتراک زیادی دارند، هر دو در دردسر هستند و با مسائلی رودر رو هستند که بیش از آن که سیاسی باشند، حقوقی هستند. و آنچنان که تحلیل گران در اینجا (آمریکا) و اسرائیل تاکید کرده اند، هر دو به شیوه های تقریبا مشابهی به این مشکلات پاسخ می دهند.

ترامپ از تحقیقات رابرت مولر در خصوص اتهام همدستی کارزار انتخاباتی او با روسیه هراسان است. نگرانی های ترامپ در خصوص پیگیری های جیمز کومی، رئیس وقت اف بی آی در خصوص این موضوع وی را وادار به اخراج کومی کرد، فضای ناعادلانه ای ایجاد کرد که وزارت دادگستری را وا داشت مولر را برای پیگیری تحقیقات منصوب کند.

مولر از زمان تصدی این پست بی سر و صدا و به روشنی پرونده را پی گرفته است. هیات بازپرسان را تشکیل داده، احضاریه صادر کرده، به خانه رئیس کارزار انتخاباتی ترامپ وارد شده و طبق گزارش ها به دنبال رئیس جمهور و همکاری های مالی اش در ارتباط با منافع روسیه است.

از آغاز، ترامپ کوشش کرد نخ تحقیقات را خود در دست بگیرد و تحقیقات را متوقف کند، با اخراج کومی و بعد همین اخیرا، طبق گزارش ها با رهبر اکثریت سنا میچ مک کانل بحث کرده تا جلوی تحقیقات سنا در خصوص اتهام همدستی با روس ها گرفته شود. این تلاش ها صرفا باعث تقویت این چشم انداز شده است که رئیس جمهور با اتهام ایجاد مانع بر سر برقراری عدالت نیز مواجه خواهد شد.

ترامپ پس از شکست در متوقف کردن تحقیقات، با بالا گرفتن فشارها حملات خود علیه دموکرات ها و رسانه ها را افزایش داد. وی تمام این تلاش ها را "بزرگترین ساحره گیری تاریخ" (محاکمه ساحران در قرن شانزدهم میلادی: اشاره ای تاریخی که استعاره از تلاش جمعی برای محاکمه بیگناهان است) نامید و رسانه ها را متهم به اختراع "اخبار قلابی" کرد تا پیروزی وی را بی اعتبار کنند و وی را به زیر کشند.

نتانیاهو نیز با شماری مشکلات حقوقی روبه رو است، از جمله اتهامات "کلاه برداری، رشوه خواری و نقض اعتماد."  دادستان کل اسرائیل مشغول تحقیق در خصوص اتهامات نتانیاهو است و این که ترامپ تلاش کرده تا به سردبیر یکی از بزرگترین روزنامه های اسرائیل رشوه دهد تا به نفع او پوشش خبری دهد. وی همچنین متهم است به اینکه در قراردادهای خارجی وارد مذاکره شده که برای خانواده وی نفع داشته و از نزدیک همکاری کرده و هدایای غیرقانونی و قابل توجهی از یکی از حامیان اش دریافت کرده است. گزارش شده در راستای بیشتر شدن مصائب نتانیاهو، همسر وی نیز به زودی متهم به "سوءاستفاده از بودجه های دولتی" خواهد شد.

همچون ترامپ، پاسخ نتانیاهو نیز با حمله به تحقیقات همراه بوده، حتی قدری از لفاظی های رئیس جمهور ایالات متحده را نیز به عاریه گرفته است. در راهپیمایی 9 آگوست، رهبر اسرائیل در جمع هواداران اش از اصطلاح "اخبار قلابی" استفاده کرد و تمام تلاش ها علیه خود را چنین توصیف کرد: "یک ساحره گیری سابق و جنون آسا علیه من و خانواده ام، هدف شان انجام کودتا علیه دولت است. هدف شان این است که فشاری بی وقفه و کذب علیه نظام حقوق بگذارند تا به هر قیمتی که شده علیه من اعلام جرم کنند."

ارزش دارد که تکرار کنیم چالشی که ترامپ و نتانیاهو با آن دست و پنجه نرم می کنند حقوقی است و نه سیاسی، به همین خاطر است که هر دو مکررا به میان هواداران خود رفته اند و علیه دشمنان خود تظاهرات خیابانی به راه انداخته اند و با "برگ قربانی" بازی می کنند و آنها را با این هراس تحریک می کنند که اگر دولت آنها سقوط کند، برنامه های ملی گرایان افراطی و دست راستی که آنها را انتخاب کردند به مخاطره می افتد. تا حد زیادی این تاکتیک جواب داده است.

اینک ما با وضعیت مشوشی روبه رو هستیم، دو رهبر که اسیر غرور شده اند، منتظر رای هایی خواهند ماند که سرنوشت آنها را مشخص خواهد کرد.

منبع : لوبلاگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

 

کلید واژه ها: ترامپ نتانیاهو فساد اقتصادی


نظر شما :