با خروج بنن از کاخ سفید

حالا دولت ترامپ با هیلاری فرقی ندارد

۰۲ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۱۰۷۶ اخبار اصلی آمریکا
خروج بنن، چهارمین تغییر عمده در کارکنان کاخ سفید در کمتر از دوماه است. شین اسپیسر، ریس پریباس و آنتونی اسکاراموچی همگی قبل از بنن از سمت‌های خود کنار گذاشته شدند.
حالا دولت ترامپ با هیلاری فرقی ندارد

نویسنده: فرد لوکاس

دیپلماسی ایرانی: خروج استیو بنن، استراتژیست ارشد کاخ سفید، نشانه خوبی برای محافظه کاران و کسانی که می خواستند دونالد ترامپ به راه سیاست خارجی و اقتصادی خود ادامه دهد، نیست. مارک کریکوریان، مدیر اجرایی مرکز مطالعات مهاجرت به دیلی سیگنال گفت: «جای هیچ سوالی نیست که استیو بنن تنها فردی بود که می توانست ترامپ را در مسیر ترامپیسم هدایت کند. بدون بنن شما تنها مشتی بانک دار، ژنرال و دموکرات لیبرال را در کاخ سفید می بینید. این همان دولتی است که اگر هیلاری بر سرکار می آمد تشکیل می داد.»

ترامپ سیاست هایی را به کار بسته بود که در مرکز مطالعات مهاجرت تهیه شده بود. اتاق فکری که درباره قوانین مهاجرت کار می کند. اگرچه تنها قوانین مهاجرت نیست که کریکوریان از تغییر آنها می ترسد بلکه ترامپ ممکن است از بسیاری از سیاست های دوران نامزدی خود چشم پوشی کند. کرکوریان گفت: «بنن همواره سخت در تلاش بود تا رئیس جمهور را به سمت و سوی خاصی در سیاست خارجی و تجارت هدایت کند و مقابله با چین را کلید بزند.»

با این حال، جنی بت مارتین رئیس تی پارتی، نسبت به خروج بنن حساسیت کمتری دارد. «دل ما برای بنن در کاخ سفید تنگ خواهد شد چرا که او به رئیس جمهور ترامپ بسیار کمک کرد تا وعده هایش در زمان انتخابات را عملی کند. او از جمله در جابه جا کردن آنتونیون اسکالیا، با قاضی محافظه کار مورد اعتماد در دادگستری، نیل گورسیچ بسیار موثر بود.» مارتین در بیانیه ای اعلام کرد: «رئیس جمهور ترامپ مردی است که ما به او اطمینان کامل داریم و او همچنان برای تحقق وعده هایش تلاش خواهد کرد و ما همچنان به حمایت از دستور کار ترامپ که او را به سمت پیروزی سوق داده است، ادامه خواهیم داد.»

پس از گزارش های اولیه درباره بنن، سارا هاکبی ساندرز تایید کرد که جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید و بنن به توافقی دوجانبه رسیده اند تا بنن پست خود را ترک کند. بنن به سایت بریت بارت بازخواهد گشت. برین بارت سایتی است که به کمپین انتخاباتی ترامپ کمک های زیادی کرد.

استعفای بنن دقیقا یک سال پس از اینکه او به ریاست کمیته مبارزات انتخاباتی ریاست جمهور رسید، انجام شد. بنن یکی از چهره های پیشرو در پیام های ملی گرایی و پوپولیستی ترامپ بود. درحالی که شایعات از این خبر می دهند که جرید کوشنر، داماد ترامپ و گری کان، رئیس شورای اقتصادی او افراد بعدی هستند که در معرض خطر قرار دارند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، بنن استعفای خود را روز 7 آگوست ارائه داد. این استعفا هنگامی به اجرا گذاشته شد که در 14 آگوست و حوادث شارلوتسویل در ویرجینیا را شاهد بودیم. بنن خود به ویکلی استاندارد گفت: «رئیس جمهوری به نام ترامپ که ما برای آن جنگیدیم و برنده شدیم، تمام شده است. ما هنوز یک جنبش بزرگ داریم و چیزی از این رئیس جمهور خواهیم ساخت. اما ریاست جمهوری تمام است و چیز دیگری در راه است.»

خروج بنن، چهارمین تغییر عمده در کارکنان کاخ سفید در کمتر از دو ماه است. شین اسپیسر، ریس پریباس و آنتونی اسکاراموچی همگی قبل از بنن از سمت های خود کنار گذاشته شدند. کریکوریان خاطر نشان می کند که سباستین گورکا، معاون دستیار رئیس جمهور و استیو میلر، مشاور ارشد نیز مورد هدف قرار گرفته اند. معاون رئیس جمهور، مایک پنس و کلین کانوی، مشاور ارشد همچنان دو صدای محافظه کار در کاخ سفید هستند. تیکر کارلسوناز شبکه فاکس نیوز، در این باره گفت: «بنن یکی از معدود کارمندان ارشد کاخ سفید بود که به هیچ عنوان نمی توانست جایی در دولت هیلاری کلینتون داشته باشد.» کارلسون ادامه داد: «بنن در واقع جمهوری خواهی کمیاب است و جای تعجب دارد که رئیس اش چنین محافظه کار پوپولیستی را از دایره نزدیکان خود بیرون کرده باشد.»

لیز مایر یک مشاور جمهوری خواه که شعار آمریکا را دوباره بزرگ کنید از جمله ساخته های اوست اعتقاد دارد که خروج بنن تفاوت های اندکی را ایجاد خواهد کرد: «ترامپ همیشه ترامپ است و مهم نیست که کارکنان او چه کسانی باشند و از لحاظ مشخصات ایدئولوژیک چه ویژگی هایی داشته باشد. او هنوز همان فرد است با همان غرایز، دیدگاه ها و چشم اندازها.» مایر معتقد است که خروج بنن، ایدئولوژی ترامپ را تغییر نخواهد دارد. «ترامپ همیشه این طور بوده و دهه هاست که این سیاست خارجی و این بحث ها را دارد.»

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: بنن ترامپ ایالات متحده امریکا محافظه کار هیلاری کلینتون


نظر شما :