آمریکا باید پلیس جهان شود!

۰۱ مهر ۱۳۹۵ | ۱۳:۲۶ کد : ۱۹۶۳۳۲۳ سرخط اخبار

دبیرکل سابق ائتلاف نظامی ناتو در مطلبی نوشت: آمریکا به تنهایی قادر به پیدا کردن راه حل برای چالش های پیش روی جامعه بین المللی است و به همین سبب باید مامور پلیسی برای جهان باشد!

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آندرس فوگ راسموسن دبیرکل سابق ناتو در مقاله ای که در روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال منتشر کرد گفت: آمریکا باید تبدیل به مامور پلیس جهان شود زیرا این کشور به تنهایی پتانسیل لازم برای پیدا کردن راه حل چالش های پیش روی جامعه بین المللی را دارد.

وی در ادامه مطلب خود نوشت: من با توجه به مناصب سابقم از جمله به عنوان نخست وزیر سابق دانمارک و دبیرکل سابق ائتلاف ناتو می دانم که تا چه حد رهبری آمریکا اهمیت دارد. اگر قرار باشد آزادی و سعادت علیه نیروهای سرکوب گر پیروز باشند جهان به یک چنین مامور پلیسی نیاز دارد و تنها کاندیدای قابل اعتماد، توانمند و مطلوب برای این سمت آمریکا است.

دبیر کل سابق ناتو تاکید کرد: امروز جهان با یک سری چالش ها از جمله سقوط وضعیت در کشور لیبی، بحران اوکراین و ظهور تهدید چین و برنامه هسته ای کره شمالی روبرو است.

وی خاطرنشان کرد: در جهانی که پیوندهای متقابل در آن وجود دارد دیگر صحبت درباره به اصطلاح دهکده جهانی تبدیل به یک کلیشه شده است اما در مقطع فعلی این دهکده در آتش می سوزد و همسایگانش در زیر شعله ها با یکدیگر می جنگند. جهان به یک مامور پلیس نیاز دارد تا نظم را بازیابی کرده و همچنین نیاز به یک مامور آتش نشانی دارد تا برای درگیری های مختلف راه حل پیدا کند و تنها آمریکا می تواند این نقش ها را ایفا کند.

راسموسن در ادامه تاکید کرد: آمریکا در میان همه قدرت های جهانی تنها طرفی است که اعتبار لازم برای شکل دهی به راه حل های پایدار این چالش ها را دارد. مسئله تنها مربوط به ابزارها نیست بلکه مربوط به اخلاقیات است. این تنها آمریکا است که از عظمت مادی برای متوقف کردن افتادن جهان به ورطه آشوب برخوردار است. این تنها آمریکا است که از عظمت معنوی و اخلاقی برای انجام این کار نه فقط محض خاطر قدرت بلکه محض خاطر صلح برخوردار است.

به گفته راسموسن خودداری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از رهبری جهان باعث بی ثبات شدن وضعیت در عرصه بین الملل شده است.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد انزوا طلبانه آمریکا موجب نخواهد شد که این کشور و دیگر کشورهای عاشق آزادی امن تر و موفق تر شوند بلکه باعث کاهش این ویژگی ها می شود و موجی از طاعون دیکتاتورها و سرکوب گران را به راه می اندازد. علاوه بر آن انزوا طلبی آمریکا آینده نظم جهانی بین الملل که مبتنی بر قوانین است و آزادی و سعادت را برای بسیاری از مردم به وجود آورده تهدید می کند.

کلید واژه ها: مامور ناتو


نظر شما :