تأکید دوباره اوباما بر لزوم اصلاح قانون فروش سلاح

۲۰ تیر ۱۳۹۵ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۹۶۱۰۳۶ سرخط اخبار

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا با «دردناک» توصیف کردن حوادث هفته گذشته کشورش، دسترسی آسان به سلاح را معضل پلیس عنوان و بر لزوم اصلاح قانون فروش سلاح تأکید کرد.
 

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری نشریه «وال استریت ژورنال» رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری خود در پایان نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در ورشو پایتخت لهستان، به انتقاد از مخالفان جمهوریخواه لایحه اصلاح قانون سلاح پرداخت.
 
وی گفت که به واسطه قانون سهل آمریکا و اینکه بسیاری از افراد حاضر در تظاهرات دالاس با خود سلاح به همراه داشتند، پلیس پس از اقدام تک تیرانداز به شلیک به مأموران، قادر به تشخیص سریع مکان ضارب نبود.
 
اوباما از سوی دیگر تلاش کرد تا انگیزه این تک تیرانداز را که در جریان اعتراض های دالاس به قتل سیاه پوست ها، پنج مأمور پلیس را به قتل رسانده بود، از تبعیض نژادی منحرف و آن را به اعمال تروریستی مرتبط سازد.
 
رئیس جمهوری آمریکا گفت: تشخیص انگیزه های تیرانداز بسیار مشکل است؛ طبق تعریف، وقتی شما بی دلیل به غریبه ها شلیک می کنید، ذهن تان معیوب است.
 
اوباما در تلاش برای کاهش خشم عمومی در نتیجه کشته شدن دو سیاه پوست به دست پلیس آمریکا، گفت که هنوز مشخص نیست که اسلحه مقتول سیاه پوست مینه سوتا که توجیه اصلی پلیس برای شلیک به او بوده است، دارای مجوز بوده باشد.
 
همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما در بخش دیگری از صحبت های خود در پایان نشست ورشو، به گلایه از برخی اعضای این سازمان به علت عدم اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی هر کشور به هزینه های دفاعی پرداخت.
 
رئیس جمهوری آمریکا همچنین در واکنش به اظهارات ضد و نقیض درباره آینده سیاسی انگلیس، تأکید کرد؛ فکر می کند که انگلیس به نتایج همه پرسی پایبند باشد و احتمال بازگشت رأی مردم وجود نخواهد داشت.
 

اوباما که قرار بود پس از نشست ناتو برای یک سفر دو روزه به اسپانیا سفر کند، اعلام کرد که برنامه سفر خود به این کشور را کوتاه کرده و یکشنبه شب به آمریکا باز خواهد گشت.

نخستین نشست سران ناتو در ورشو، پایتخت لهستان ساعاتی پیش پایان یافت.
 
در بیانیه پایانی این نشست بر اهمیت مذاکره با روسیه تأکید شده و آمده است که ناتو قصد ندارد تا سامانه موشکی آمریکا را برای مقابله با روسیه به قابلیت تهاجمی مجهز کند. در این بیانیه بار دیگر مواضع کشورهای غربی درباره الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه نیز مطرح و این اقدام محکوم شده است.
 

محل نشست بعدی سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو، بروکسل پایتخت بلژیک و زمان آن سال 2017 اعلام شده است.

کلید واژه ها: ناتو


نظر شما :