من خبر ندارم

۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۳:۰۸ کد : ۱۹۵۹ گفتگو
گزیده نشست مطبوعاتی شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا 13 مه 2008
من خبر ندارم
ایران می گوید پیشنهاد خودش را ارائه خواهد کرد تا این مناقشۀ هسته ای را حل کند. من می خواهم بدانم که دیدگاه شما در مورد اینکه ایران نظرات خودش را مطرح کند چیست. آیا شما فکر می کنید که فایده ای خواهد داشت ؟
 
شان مک کورمک: چیزی برای شما ندارم.
 
شما شرکت نخواهید داشت؟
 
شان مک کورمک: بله. چیزی برای شما ندارم.
 
آنها آن را عرضه خواهند کرد؟
 
شان مک کورمک: خوب، ببینید، من می دانم که مردم دوست دارند این واقعیت را خیلی بزرگ کنند که ما، می دانید، ما – که ما مدیر سیاسی مان را به تهران یا جای دیگری نخواهیم فرستاد تا با مذاکره کنندگان ایرانی در مورد پیشنهادی که روی میز بوده است صحبت کنیم. من فکر می کنم این ما را از پیشنهاد خوبی که برای ایرانیان روی میز قرار دارد و مورد تجدید نظر قرار گرفته و در آینده ای نه چندان دور به آنها ارائه خواهد شد، منحرف می کند.
 
در مورد ساز و کار عرضه این موضوعات حل خواهند شد. ولی بی پرده بگویم، در حال حاضر این مسائل اینها تنها جزییات تشریفاتی هستند.
 
بنابراین ببینید، ما روی همۀ آنها کار می کنیم. و در مورد پیشنهاد ایرانیان، آنها می دانند که چه الزاماتی دارند. اینها به روشنی در قطعنامه ها و بیانیه های شورای امنیت و آژانس مشخص شده اند. بنابراین آنها می دانند که حداقلهای تعیین شده چه هستند. با وجود این تاکنون حتی به این حداقلها نزدیک هم نشده اند، ولی ما خواهیم دید که چه اتفاقی می افتد.
 
شما امید زیادی به آن ندارید؟
 
شان مک کورمک: خواهیم دید. با توجه به سوابق موجود، اگر آنها روند و مسیری را که تاکنون داشته اند حفظ کنند، من فکر نمی کنم که هیچ کس انتظار زیادی داشته باشد. . .
 
بنابراین شما تاریخی را برای عرضۀ بستۀ تجدید نظر شده مشخص نکرده اید؟
 
شان مک کورمک: من انتظار دارم که به زودی انجام شود. نمی دانم. امروز صبح این مساله را پیگیری نکرده ام، ولی خبر ندارم که هیچ کسی تاریخی را برای آن تعیین کرده باشد.
 
بنابراین شما بر سر متن نامه وهر آنچه که با آن خواهد بود توافق کرده اید؟
 
شان مک کورمک: همانطور که گفتم هنگامی که وقتش فرا برسد، هنگامی که همه چیز عرضه شد، در مورد جزییات همۀ این موضوعات مختلف صحبت خواهیم کرد. در این لحظه، من هیچ چیز تازه ای برای شما ندارم.
 
وقت این مسئله دیگر تقریبا فرا رسیده است. منظورم این است که، شما نمی توانید دقیقاً بگویید که دلیل تاخیر چیست و ایران از قبول . . .
 
شان مک کورمک: نه، نه، نه.
 
هیاتی که ایالات متحده در آن حضور نداشته باشد ؟
 
شان مک کورمک: نه. ما هنوز در حال حل مسائل کوچکی در میان اعضای 5+1 هستیم.
 
در مورد کمک ایالات متحده برای زلزله. آیا می توانید . . .
 
شان مک کورمک: هم اکنون، دولت چین گفته است که کمکها را قبول می کند. و من فکر می کنم که آنها مشخص کرده اند که کمک مالی می خواهند، و ما یک کمک اولیۀ 500 هزار دلاری را تصویب کرده ایم. سفارتخانه این درخواست را به واشنگتن فرستاد. این تصویب شده است.
 
بنابراین من انتظار درام که خیلی زود تحویل داده شود. من همینطور خبر دارم که صلیب سرخ بین المللی درخواست کمک خواهد کرد. ما، البته، در این وضعیت که به روشنی وضعیتی بسیار دشوار برای دولت چین و مردم چین در برخورد با این فاجعۀ طبیعی است ، تلاش خواهیم کرد که کمک کنیم.
 
از پرسنل ما کسی ناپدید نشده است. کنسولگری ما در چنگدو باز و در حال کار است و به نظر می رسد که، لااقل تا آنجا که پیدا است، هیچ آسیبی به آن وارد نشده است. و ما در حال همکاری با افراد حاضر در صحنه و همچنین هر کسی هستیم که برای سلامتی و یافتن عزیزان خود نگران است.
 
آماده سازی برخی تیمها است تا برای عملیات جستجو و نجات به آنجا بروند. آیا هیچ خبر جدیدی در این مورد دارید؟
 
شان مک کورمک: درست. این پیشنهاد همچنان وجود دارد. تا این لحظه، دولت چین خواستار این نوع کمک نشده است. و می دانید، ما که در واقعۀ کاترینا در نقش دریافت کنندۀ کمک بودیم می دانیم که در بسیاری مواقع پیشنهاد کمک مالی در مراحل اولیه مفیدتر از هر چیز است.
 
در مورد هند، چند بمب گذاری در آنجا رخ داده است،آیا هیچ چیزی در مورد آن دارید؟
 
شان مک کورمک:: بله، ما هنوز در حال جمع آوری اطلاعات در این مورد هستیم. ولی می دانید، با توجه به حقایقی که اکنون می دانیم، نسبتاً روشن است که هدف از این بمبها کشتن افراد بیگناه بوده است و این چیزی است که ما خیلی به روشنی آن را محکوم می کنیم. من هیچ نظر بیشتری در مورد اینکه چه کسی ممکن است مسؤول آن باشد یا اینکه قربانیان چه کسانی هستند ندارم.
 
من هیچ خبری دال بر اینکه شهروندان ایالات متحده در این واقعه آسیب دیده باشند دریافت نکرده ام، ولی باز، احتمالاً پس از اینکه وضعیت روشنتر شد و اطلاعات بیشتری در این مورد دریافت کردیم، امروز بعد از ظهر بیانیۀ کاملی در این مورد منتشر خواهیم کرد.
 
آیا می توانید بگویید که کار القاعده بوده است یا خیر؟
 
شان مک کورمک: من نمی دانم. منظورم این است که، آنطور که من خبر دارم و بر اساس گزارشهایی که ما دریافت کرده ایم، پنج یا شش بمب منفجر شده اند که برای انفجار در یک فاصلۀ زمانی کوتاه تنظیم شده بودند، یا پشت سر هم و یا همزمان؛ نسبتاً روشن است که این حرکت به گونه ای طراحی شده است که جان افراد بیگناه را بگیرد.
 
می توانم خیلی سریع به مسالۀ چین بازگردم؟ 500 هزار دلار برای چه کسی؟
 
شان مک کورمک: برای فاجعه.  این کمک برای فاجعه است. این پول به گروه های غیر دولتی داده خواهد شد که به مصیبت زدگان کمک می کنند.
 
این چیزی است که چینی ها خواسته اند؟ آنها درخواست کرده اند که کمک نقدی به گروه ها غیر دولتی داده شود یا اینکه به آنها داده شود؟
 
شان مک کورمک: آه، من فکر می کنم که به گروه های غیر دولتی داده می شود. مت، من نمی توانم دقیقاً به شما بگویم که استفادۀ نهایی چیست، ولی این کمک بشردوستانه است. نمی توانم دقیقاً به شما بگویم که برای غذا است یا پوشش پلاستیکی و یا آب.
 
این پول به گروه های غیر دولتی داده خواهد شد؟
 
شان مک کورمک: من فکر می کنم داده می شود.
 

نظر شما :