هاگل: ناتو نباید وارد جنگ سوریه شود

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۰۵:۵۳ کد : ۱۹۵۸۸۴۰ سرخط اخبار

وزیر دفاع سابق آمریکا با اشاره به نگرانی ها در خصوص اینکه یک قدرت اروپایی خودش را در خاورمیانه تحمیل کند، تاکید کرد، ناتو نباید در سوریه نقش نظامی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی دیفنس نیوز، چاک هاگل، وزیر دفاع سابق آمریکا در شورای آتلانتیک گفت: اگر بخواهم به رئیس جمهور آمریکا توصیه کنم که ناتو را به صورت فعالانه وارد جنگ سوریه کند، باید خیلی محتاط باشم. فکر می کنم ما می توانیم و باید کمک کنیم و بسیاری از ما به شیوه خودش و به نوعی کمک می کند. اما مشکل در خاورمیانه بسیار عمیق، وسیع، تحریک پذیر، بسیار جدی و دارای عوامل متعدد غیرقابل کنترل است که توسط ناتو قابل حل نیست.

هاگل گفت: فکر می کنم آخرین چیزی که بخواهیم یک بار دیگر انجام دهیم، تحمیل خواسته غرب و نهادهای غربی در این منطقه باشد. امیدوارم از عراق درس گرفته باشیم. حمله به عراق هرگز در تاریخ کارآمد نبود.

این نگرانی ها از سوی دامون و ویلسون، معاون اجرایی رئیس برنامه ها و استراتژی شورای آتلانتیک نیز مطرح شده بود که گفت: بدترین چیز این است که ناتو جایگزین یکی از استراتژی ها یا رویکردهای غرب یا آمریکا شود.

وی افزود: ناتو می تواند در این رویکرد وسیله باشد اما جایگزین هرگز. ناتو یک سازمان خود اجرا نیست به همین خاطر است که اگر استراتژی در واشنگتن، برلین ولندن نداشته باشیم پاسخ راحتی نمی توانیم به مساله سوریه بدهیم.

هاگل در این نشست درباره چگونگی بازداشتن روسیه و اینکه آیا آمریکا باید به اوکراین یا دیگر کشورهای غیرناتو که هدف تهدیدات دولت مسکو قرار دارند، تکنولوژی دفاعی ارسال کند یا خیر، گفت: ارتش اوکراین به خاطر عدم آموزش کافی و مناسب در استفاده از سلاح های پیشرفته مشکل دارد. من می خواهم شاهد تقویت توانایی سایبری ناتو باشم؛ چرا که رویه از این سلاح نامتقارن در این منطقه استفاده کرده است.

وی افزود: مساله تکنولوژی بسیار مهم است؛ چرا که جنگ سایبری یک تهدید واقعی برای ما و تمامی کشورها محسوب می شود و این تهدید در سایه خشونت هایی که در خاورمیانه و شرق اوکراین درجریان است، نادیده گرفته شده است. زمانی که وزیر دفاع آمریکا بودم در خصوص ارتقاء این تکنولوژی به ناتو فشار آوردم.

کلید واژه ها: ناتو


نظر شما :