نامزدها چه راهکاری برای حل چالش‌های بین‌المللی دارند؟

آینده جهان در گرو انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

۱۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۵:۴۴ کد : ۱۹۵۷۱۸۵ آمریکا یادداشت
نویسنده خبر: ریچارد هاس
ریچارد هاس می‌نویسد: آنچه آمریکا تصمیم می‌گیرد انجام دهد یا از آن اجتناب کند، دارای پیامدهای بسیار گسترده‌ای خواهد بود. ایالات متحده تنها یکی از کشورهای جهان نیست، بلکه کشوری است که از بالاترین توانمندی در تاثیرگذاری بر سیاست جهانی و سایر کشورها برخوردار است.
آینده جهان در گرو انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

دیپلماسی ایرانی: افزون بر همه چالش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که آمریکا درون خود با آن مواجه است، واقعیت های پیچیده نیز در صحنه سیاست جهانی وجود دارد که رئیس جمهور بعدی باید با آن مواجه شود. خاورمیانه به آشوب کشیده شده است. چهار کشور شامل سوریه، لیبی، عراق و یمن در مراحل مختلف فروپاشی دولت قرار دارند و در این میان داعش و سایر گروه های تروریستی بیش از همگان منتفع شده اند. اروپا به تناوب در معرض مشکلات عدیده ای چون موج مهاجرت، تداوم رشد اقتصادی پایین، گسترش پوپولیسم و احیای تهدید ژئوپلتیکی روسیه قرار گرفته است. آسیا نیز گرفتار نرخ پایین رشد اقتصادی و معضل خیزش چین شده است.

در این میان، هیچ اجماعی در مورد قوانین حاکم بر فضای سایبری وجود ندارد. مذاکرات در خصوص تجارت جهانی به بن بست خورده است. مذاکرات در زمینه تغییرات آب و هوایی اگرچه بهتر پیش رفته، اما در عمل هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

نامزدهای هیچ یک از دو حزب به این موارد مهم در سخنرانی ها و مناظرات خود نپرداخته اند. پرداختن به این موضوعات در مقام رئیس جمهور به مراتب دشوارتر از صرف مطرح کردن آنها در مناظرات انتخاباتی است. رئیس جمهور آتی باید تصمیماتی بسیار مهم در زمینه هایی اتخاذ کند که می تواند بر وضعیت جهان تاثیر بسزایی داشته باشد. بعلاوه، جهانی شدن یک واقعیت است و هر آنچه در نقطه ای دیگر از زمین به وقوع بپیوندد، بر وضعیت ایالات متحده نیز تاثیر خواهد گذاشت.

در اینجا چند مورد از تصمیمات مهمی که چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا با آن مواجه خواهد شد، مورد توجه قرار می گیرد: آیا آمریکا باید نیروهای زمینی خود را به خاورمیانه بفرستد و اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد، چه تعداد نیروی زمینی باید به این منطقه فرستاد؟ موازنه صحیح میان امنیت دسته جمعی و حریم خصوصی چگونه باید باشد؟ چگونه باید بدون درگیری مستقیم و شکل دادن به جنگ سردی جدید، جلوی چین و روسیه ایستاد؟ چگونه باید همسایگان ایران را قانع کرد که در پی دستیابی به تسلیحات هسته ای نباشند؟ اگر ونزوئلا دچار فروپاشی شود، آمریکا چه اقدامی باید انجام دهد؟ اگر کره شمالی بتواند به موشک های قاره پیما دست پیدا کند و به دنبال سوار کردن کلاهک های هسته ای خود بر آنها باشد، آمریکا چه واکنشی باید نشان دهد؟ چه اقداماتی برای احیای اعتماد جهانی به آمریکا باید انجام داد؟ 

موضوعاتی که در پیش روی هستند، بی شمار و بسیار پیچیده اند. همانطور که عملکرد رئیس جمهور فعلی و پیشین  نشان می دهد، آنچه آمریکا تصمیم می گیرد انجام دهد یا از آن اجتناب کند، دارای پیامدهای بسیار گسترده ای خواهد بود. ایالات متحده تنها یکی از کشورهای جهان نیست، بلکه کشوری است که از بالاترین توانمندی در تاثیرگذاری بر سیاست جهانی و سایر کشورها برخوردار است. هیچ کشور دیگری توانمندی و منابع لازم را برای رهبری جهان در دست ندارد. نبود رهبری قوی در آمریکا می تواند جهان را به هم بریزد. وضعیت فعلی خاورمیانه خود گواهی بر صحت این مدعا است.

به نفع آمریکا و مردم آن است که نظر نامزد نهایی خود را در مورد چالش های جهانی پیش گفته مدنظر داشته باشند. رای دهندگان آمریکایی باید بدانند که رئیس جمهور آتی چگونه قصد دارد تصمیمات مهم و سرنوشت ساز خود را بگیرد.

منبع: مجله تایم / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی /25

انتشار اولیه: جمعه 28 اسفند 1394 / انتشار مجدد: شنبه 14 فرودین 1395

ریچارد هاس

نویسنده خبر

کلید واژه ها: انتخابات 2016 انتخابات ریاست جمهوری امریکا ریچارد هاس


نظر شما :