الاهرام:

چرا عراقی‌ها به امریکا اعتماد ندارند؟

۲۸ آذر ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۴۶۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: مکرم محمد احمد
مکرم محمد احمد می‌نویسد: حقیقت این است که احساسات اکثریت کشورهای عربی تفاوت چندانی با احساسات ملت عراق ندارد، اکثریت عظیم اعراب بر این باورند که امریکایی‌ها نقش اصلی در ظهور داعش دارند.
چرا عراقی‌ها به امریکا اعتماد ندارند؟

دیپلماسی ایرانی: می توان گفت دلیل حقیقی برای این که دولت عراق علی رغم فشار بسیار مخالف حضور نظامی امریکایی ها در خاک عراق است، بی اعتمادی شدیدی است که به امریکایی ها پیدا کرده است. بی اعتمادی ای که سنی ها و شیعیان عراق، هر دو را شامل می شود. هم سنی و هم شیعه عراقی به این باور رسیده است که این امریکایی ها بودند داعش را اختراع کردند، همان ها بودند که تا این اندازه آنها را بزرگ جلوه دادند و در توانایی های آنها بزرگ نمایی کردند. آنها همچنین معتقدند که داعش جزئی از بازی امریکا برای تشکیل خاورمیانه جدیدی است که قرار است در آن اسرائیل برتری کامل استراتژیک داشته باشد!

وقتی که روزنامه واشنگتن پست در شماره چند روز پیش خود تحقیقی را منتشر کرد که حقایقی را نشان می داد مبنی بر این که عراقی های سنی و شیعه اعم از سیاستمداران آنها، همچنین بخش عمده ای از اکثریت اعضای پارلمان، شماری از فرماندهان داوطلب مردمی که شامل گروه های شبه نظامی شیعی می شوند و روشنفکران بزرگ عراقی که نقشی مهم در شکل گیری افکار عمومی عراق دارند، چنین فکر می کنند که داعش ساخته و پرداخته امریکا است و برای شکل گیری خاورمیانه جدید مورد ادعای امریکا و متحدان غربی اش به وجود آمده است، اداره های کاخ سفید و پنتاگون شوکه شدند و ناامیدی گسترده ای بر آنها چیره شد!

حقیقت این است که احساسات اکثریت کشورهای عربی تفاوت چندانی با احساسات ملت عراق ندارد، اکثریت عظیم اعراب بر این باورند که امریکایی ها نقش اصلی در ظهور داعش دارند، و کاخ سفید به ریاست اوباما با قصور شدیدش در واکنش به جنایات های داعش به نوعی با آن هم دست است!

عراقی ها هزاران شاهد دارند، از نوارهای ویدئویی گرفته که عملیات پرتاب اسلحه و کمک های غذایی و بطری های آب به افراد مسلح داعش در بعضی از پایگاه های آن در داخل عراق را نشان می دهد، تا مخالفت روز افزون امریکا با مطالبات نیروهای عراقی برای همراهی جنگنده های امریکایی در عملیات زمینی علیه نیروهای داعش! و عدم رغبت امریکایی ها برای سرعت بخشیدن به آزادسازی استان های رمادی و نینوا و موصل از تسلط داعش با ادعای عدم آمادگی نیروهای عراقی علی رغم این که میلیاردها دلار صرف ارتش عراق شده است! به همین دلایل است که حیدر العبادی حضور نظامی هر نیروی امریکایی در عراق حتی در اقلیم کردستان در شمال این کشور علی رغم این که کردها هیچ مانعی برای حضور نیروهای امریکایی در منطقه اقلیم ندارند، نمی پذیرد.

از این خطرناک تر این است که آرای طرفداران طلب کمک از روسیه در پارلمان عراق برای همراهی با ارتش این کشور برای آزادسازی اراضی در استان های موصل و نینوا و استان به چالش خورده رمادی رو به افزایش است... آیا این بی اعتمادی در حال افزایش به کاخ سفید شامل اکثریت اعراب خواهد شد و آیا سبب خواهد شد تا آنها نیز در همراهی با امریکا تجدید نظر کنند، یا این که رئیس جمهور اوباما به این نتیجه خواهد رسید که دست از این لج بازی علی رغم هزینه های سنگینی که متوجه جایگاه امریکایی ها کرده است، بر می دارد!

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مکرم محمد احمد

نویسنده خبر

مكرم محمد احمد، نويسنده و روزنامه‌نگار و نماينده سابق مجلس مصر در سال 2007 و يكي از نويسندگان روزنامه الاهرام است. وي در گذشته مدير روزنامه الاهرام در دمشق ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عراق امریکا


نظر شما :