گلایه عراقچی از ترجمه متن توافق در صدا و سیما

۱۵ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۹۴۶۰۶۳ سرخط اخبار

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران کنار گذاشته شدن شش قعطنامه لازم الاجرا و تحت فصل هفت علیه ایران در شورای امنیت سازمان را اقدامی « بی سابقه» خواند و گفت این پیروزی حاصل ده سال نبرد همه جانبه ملت ایران است.

به گزارش «انتخاب»، وی که در گفت و گوی ویژه خبری درباره بیانیه مذاکرات هسته ای ایران سخن می گفت، افزود: بزرگترین امتیاز رسمی توافق لوزان این است که دنیا برنامه های هسته ای ایران را به رسمیت می شناسد. همچنین برنامه هسته ای ما از مشرعیت کامل برخوردار بوده و بر اساس قوانین بین المللی و منافع جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه علیه این برنامه در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، شش قطعنامه صادر شده است یادآور شد: جامعه بین المللی و شش کشور قدرتمند دنیا که پنج کشور از میان آنان در سازمان ملل حق وتو دارند این برنامه را به رغم همه قطعنامه های خود و همه تردید های ایجاد شده به رسمیت می شناسند.

معاون وزیر امور خارجه توضیح داد: امروز طرفین غربی قبول می کنند که برنامه هسته ای ایران و غنی سازی ما ادامه پیدا کرده و حتا کشورهای دیگر در عرصه بین المللی می توانند به این برنامه کمک کنند.

*پایان زبان تهدید

عراقچی تاکید کرد: دنیا با کرامت با جمهوری اسلامی برخورد می کند چراکه زبان تهدید و تحریم برای ما قابل قبول نیست و دنیا به این نتیجه رسیده که ملت ایران در برابر هیچ تهدید و تحریمی جواب نمی دهد.

وی ادامه داد: در بیانیه اخیر لوزان ، برنامه هسته ای ایران از جمله غنی سازی به رسمیت شناخته شده و دیگر به عنوان تهدید به آن نگاه نمی شود.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: مستحضر هستید شش قطعنامه در شورای امنیت وجود دارد که تاکید دارد که ایران نباید غنی سازی کرده و خیلی از تاسیسات هسته ای کشورمان تعطیل شوند. برداشته شدن این قطعنامه ها اتفاق کوچکی نیست و هیچ قطعنامه ای در شورای امنیت وجود ندارد که به آسانی کنار گذاشته شده باشد؛ به خصوص قطعنامه بند هفت که برای همه کشورها لازم الاجرا است.

** ایستادگی ملت

عراقچی افزود: امروز این شش قطعنامه لازم الاجرا در حال کنار گذاشته شدن است که این مهم، حاصل ایستادگی 10 ساله ملت ایران در یک نبرد سیاسی، اقتصادی امنیتی و همه جانبه می باشد.

وی درباره برداشته شدن یکباره تحریم ها پس از توافق نهایی اظهار کرد: بیانیه ای که خانم موگرینی و آقای ظریف قرائت کردند کاملا شفاف بود. غربی ها درباره برداشته شدن تحریم ها تبلیغاتی ایجاد کردند اما بیانیه کاملا روشن است.

به گفته معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه، تمامی تحریم های اقتصادی و مالی در روز اول اجرای توافق لغو خواهد شد؛ همچنین تمامی قطعنامه های شورای امنیت در روز اول اجرای توافق لغو می شود.

عراقچی ادامه داد: تحریم ها در زمینه های مختلف شامل بانک ها، نفت ، گاز، آزادسازی داریی ها، کشتی رانی، حمل و نقل لغو می شود.

وی توضیح داد: طبیعی است در هر مذاکره و توافقی، دو طرف برداشت های خود را از مذاکرات داشته باشند و داستان و روایت خود را اعلام کنند و پایان مذاکره سیاسی برای هر دو طرف دستاوردهایی خواهد داشت.

** نگاه برد - برد

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه یادآور شد: وقتی ایران با شش کشور مذاکره می کند این شش کشور سند تسلیم امضا نمی کنند کما اینکه ما نیز سند تسلیم امضا نمی کنیم. هدف ما برد برد بوده و دستاورد این مذاکرات از نگاه شش کشور این است که ایران از برنامه های هسته ای به مقاصد نظامی نمی رسد.

عراقچی افزود: همچنین اهداف ما نیز به رسمیت شناختن فعالیت های هسته ای کشورمان و برداشته شدن تحریم ها است.

وی تاکید کرد: هر طرف، نقاط برجسته مذاکره را از نگاه خود بیان می کند و آمریکایی ها بعد از توافق ژنو، این اقدام را انجام و به اصطلاح فکت شیت انتشار دادند و در آن موارد توافق مورد نظر خود را برجسته و خیلی تصور کردند این متن، متن اصلی توافق ژنو است.

*تشکیک صدا و سیما در باره متن بیانیه

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی ها همچنین در توافقات لوزان نیز نیز این کار را کردند و این طبیعی است که آنان در جهت اهدافشان چنین اقدامی کنند. این ما هستیم که باید به دستاوردهای خود در مذاکرات توجه کنیم و نباید اسیر تبلیغات طرف مقابل شویم و فکت شیت برای ما ملاک نیست.

عراقچی یادآور شد: برخی دوستان در صدا و سیما، پس از قرائت متن از سوی دکتر ظریف پس از مذاکرات لوزان، در اصالت ترجمه تشکیک کردند که آیا متن آقای ظریف همان متن خانم موگرینی است؟. این اتفاق باعث تعجب ما شد.

وی ادامه داد: وقتی متنی به دو زبان ارائه شود این گونه نیست که طرفین مقابل ما نسبت به آن بی توجه باشند و آنان نیز مترجم هایی دارند. ما نیز با جابجایی ترجمه، اعتبار خود را نزد طرفین مذاکره کننده و مردم، خدشه دار نخواهیم کرد .

*اعتماد مردم

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه توضیح داد: دلم می خواهد مردم به ما اعتماد کنند تا طرف های مقابل. طرف آمریکایی قابل اعتماد نیست و نباید به متن 'فک شیت' آمریکایی یا مصاحبه طرف آمریکایی بیشتر از طرف خودیی اعتماد کنیم.

عراقچی تاکید کرد: ما قطعا توافقی را داریم که متوازن باشد و توانایی برگشت پذیری در مذاکرات را داریم. برای اعتماد سازی نظارت های بیشتر را پذیرفتیم و تا زمانی که از این نظارت ها سوء استفاده نشود اشکالی نیست.

وی ادامه داد: همچنین به مدت 10 سال فعالیت های هسته ای خود را کندتر و محدود تر کردیم تا در فاصله زمانی اعتماد سازی شود.

*بیانیه قابل تغییر است

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان این که ساز و کار حل اختلاف در توافق ایجاد خواهد شد، گفت: در لوزان به راه حل مسائل مختلف رسیدیم و این بیانیه قابل تغییر است.

عراقچی افزود: باید تمام جزییات تعهدات طرفین، مکتوب و قابل استناد و برای طرفین لازم الاجرا باشد. اگر این توافق از طرف غربی ها نقض شود به مکانیزم برگشت پذیری می رسیم.

وی درباره نگرانی هایی که از اعتماد سازی از سوی آژانس انرژی اتمی وجود دارد، اظهار کرد: در گذشته روابط همواری با آژانس نداشتیم. برخی سوالات آژانس به 15 تا 20 سال پیش بر می گردد و مقاصد و فشارهای سیاسی نیز در این زمینه وجود داشته است.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ادامه داد: در انجام وظایف آژانس در اجرای ام پی تی، موافقت نامه پادمان و برنامه اقدام مشترک، مشکلی را نداشتیم.

عراقچی توضیح داد: ایران در توافق ژنو تعهداتی را قبول کرد و آژانس نیز مسوول راستی آزمایی شد و آژانس نیز در یک سال اخیر اعلام کرد که توافقات ژنو در حال انجام است.

وی ادامه داد: در یکسال اخیر رابطه همکاری با آژانس داریم و تصور می کنم در اجرای توافق نهایی نیز با آژانس مشکلی نداریم .

*نیازهای ما را نطنز پاسخ می دهد

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: تا وقتی که توافق رسما اعلام نشده ممکن است طرفین در هر لحظه سیاست های خود را تغییر دهند اما با توجه به راه حل ها و چارچوب های لوزان، مشکل است که طرفی بخواهد مواضع خود را تغییر دهد.

عراقچی ادامه داد: در نطنز، غنی سازی خود را ادامه می دهیم. ما برنامه ای برای ایجاد مرکز غنی سازی جدید تا سال های طولانی نداریم زیرا نیازهای موجود ما را نطنز جواب می دهد.

وی اظهار کرد: نطنز 6104 سانیفیوژ داریم که 5 هزار عدد از آن، غنی سازی 3.67 درصد را انجام می دهند و از این تعداد، یک هزار سانیفیوژ به فردو انتقال داده می شود.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه توضیح داد: البته در فردو غنی سازی نداریم اما هزار ماشین با همه امکانات و زیر ساخت ها در آنجا وجود دارد.

عراقچی تاکید کرد: دستگاه های جدید ما در قالب تحقیق و توسعه است. نگرانی هایی درباره دستگاه های ما وجود دارد. ماشین هایی که در دستور کار داریم شامل آی آر 4 و آی آر 5 و آی آر 6 و ماشین آی آر 8 می شود.

وی یادآور شد: طرف مقابل رضایت نداشتند ما روی ماشین هایی کار کنیم که توان غنی سازی بالایی دارند و در این باره قاطعانه بحث کردیم تا در پیشرفت علمی ما محدودیت ایجاد نشود و یکی از دستاوردهای اخیر مذاکرات این است که طرف مذاکره کننده موافقت کرد ما روی ماشین های آی آر 5 و آی آر 6 و آی آر 8 به منظور توسعه، تحقیق کنیم.

*ادامه غنی سازی

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: غنی سازی ما حتما به صورت علمی و مشخص ادامه می یابد و ماشین های جدید به تولید می رسد و بعد از دوره 10 ساله، به غنی سازی صنعتی می رسیم.

عراقچی ادامه داد: فردو ارزش راهبردی برای ما دارد و این پایگاه زمانی ایجاد شد که مراکز هسته ای ما مورد تهدید قرار گرفت. ما برای این که نشان دهیم با تهدید برنامه غنی سازی ما متوقف نمی شود فردو را ایجاد کردیم.

وی توضیح داد: فردو یک مرکز هسته ای می ماند و ظرفیت غنی سازی خود را حفظ می کند؛ یک هزار ماشین و دیگر سیستم های دیگر بدون غنی سازی در این پایگاه قرار دارد و هرگاه طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند این دستگاه ها را فعال می کنیم.

*حتی یک سانتریفیوژ از بین نمی رود

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: حتا یک سانتریفیوژ را از بین نمی بریم بلکه برای اعتماد سازی، این دستگاه ها جمع آوری و در انبار پایگاه هسته ای نطنز قرار می گیرد.

عراقچی ادامه داد: یکی از مواردی که آماده ارائه آن هستیم نظارت و شفاف سازی درباره برنامه هسته ای است. یکی از موارد درباره شفاف سازی در عرصه بین الملل، پروتکل الحاقی است که به تصویب مجلس نرسیده است. از این رو ما نمی توانیم از طرف دولت درباره اجرای این پروتکل قول دهیم اما تعهد کردیم که به صورت داوطلبانه مفاد این پروتکل را تا تصویب مجلس اجرا کنیم.

وی توضیح داد: درباره تحریم های مربوط به مسائل هسته ای وارد مذاکرات شدیم. برخی تحریم ها از ابتدای انقلاب از سوی آمریکا اتخاذ شده است. این ها تحریم های اولیه آمریکا هستند که درباره اتباعی است که نباید با ایران همکاری کنند.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه اظهار کرد: در جریان هسته ای یک اقدام غیر قانونی آمریکا، تحریم های وضع شده در داخل این کشور به دیگر کشورها نیز گسترش پیدا کرد که این تحریم ها ثانویه است و برداشته می شود.

**راکتور اراک

عراقچی درباره رآکتور اراک نیز یادآور شد: دعوای ما درباره هویت راکتور اراک بود. به دلیل نگرانی هایی که درباره راکتورهای آب سنگین درباره رسیدن به بمب وجود دارد از ابتدای مذاکرات، یکی از خطوط قرمز اصلی آمریکایی ها و غربی ها آب سنگین نبودن رآکتور اراک و یا و یا برچیده شدن آن بود.

وی با بیان اینکه یکی از چالش های اصلی ما در مذاکرات رآکتور اراک بود، افزود: تاکید داشتیم این راکتور ماهیت آب سنگین خود را حفظ کند. دانشمندان داخلی ما گفتند که حاضرند در راکتور اراک تغییراتی را ایجاد کنند که آب سنگین باشد اما پولوتونیوم آن به حداقل برسد.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در این باره توضیح داد: کارشناسان آمریکایی مدعی بودند این طراحی ممکن نیست اما دانشمندان هسته ای ما توانستند درباره راکتور اراک مدلی را معرفی کنند که مدلی واقعی و عملیاتی باشد و از نظر فنی کارشناسان غربی خلع سلاح شدند.

عراقچی افزود: این یکی از دستاوردهای ما است که رآکتور اراک آب سنگین بماند و در عین حال این رآکتور مدرنیزه می شود و همکاری بین المللی نیز در طراحی آن وجود دارد.

وی درباره بیانیه نهایی لوزان نیز گفت: بیانیه مطبوعاتی مشخص است که بار سیاسی دارد اما بار حقوقی ندارد. در بیانیه اخیر اعلام شده که در این مذاکرات به کجا رسیدیم. در 16 ماه اخیر، مجموعه ای از راه حل های مختلف درباره مسائل مختلف بدست آوردیم اما هنوز توافقی نداریم. امروز باید این راه حل ها را مکتوب کنیم و چرک نویسی از این راه حل ها را روی کاغذ آورده ایم از اینرو پیش توافق نداریم و هیچ توافقی نیز بدست نیامده است.

به گفته معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه، تا وقتی که همه جزییات را بررسی نکنیم توافقی نمی کنیم.

* خطوط قرمز ما رعایت شده

عراقچی اظهار کرد: 16 ماه در مذاکرات در برابر همه زیاده خواهی ها ایستادگی کرده و در برابر خواسته های زیاده آنها ایستادیم. ادعا داریم خطوط قرمز اصلی ما رعایت شده و غنی سازی ما ادامه پیدا می کند. دستاوردهای ما در این مذاکرات بسیار زیاد است و دیگر فعالیت های هسته ای ایران برای دنیا نگران کننده نیست.

وی گفت: مردم ایستادگی کردند و پشتوانه ما مردم و بیانات مدبرانه رهبر معظم انقلاب بود. رییس جمهوری نیز قدم به قدم همراه ما بودند تا چالش هسته ای را رد کنیم و امروز می دانیم توافق شدنی است.

**استراحت 10 تا دوهفته ای

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه یادآور شد: قرار است حدود 10 روز تا دو هفته به هیات ها استراحت بدهیم و در یکی از شهرهای اروپایی که محل سازمان ملل است جلسات خود را در ادامه برگزار می کنیم.

عراقچی اظهار امیدواری کرد که مذاکرات زودتر از 10 تیر ماه امسال به نتیجه برسد.

کلید واژه ها: اراک لوزان نطنز فردو


نظر شما :