سفیر ایران در سازمان ملل مواضع ضداسرائیلی دارد

انتقاد صهیونیست‌ها از انتصاب خوشرو

۲۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۴۴۱۸۲ آمریکا ترجمه برگزیده خاورمیانه
خوشرو در ماه سپتامبر سال 2013 اظهار داشته است باراک اوباما می تواند با ایجاد «فاصله اندکی» میان آمریکا و «لابی صهیونیست»، مشکلات واشنگتن با تهران را کاهش دهد.
انتقاد صهیونیست‌ها از انتصاب خوشرو

نویسنده: آدام کرِدو

دیپلماسی ایرانی: سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد در پی دیدگاه های ضد اسرائیلی خود و اظهارات پیشین در ترغیب مسلمانان برای تشکیل اتحاد مقاومت در برابر اسرائیل، با انتقاد مواجه خواهد شد.

یک سال پس از مناقشات بر سر انتخاب حمید ابوطالبی سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل متحد و خودداری آمریکا از اعطای روادید به او در پی مشارکت وی در بحران گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران در سال 1979، غلامعلی خوشرو دیپلمات ایرانی به عنوان سفیر جدید این کشور معرفی شد.

خوشرو که با حسن روحانی رئیس جمهور ایران رابطه خانوادگی دارد، در شهر نیویورک تحصیل و پیشتر در سمت های دیگری در وزارت امور خارجه و دولت ایران فعالیت کرده است؛ وی پیش از انتصاب به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل به عنوان سفیر کشورش در سوئیس فعالیت می کرد.

اگرچه بسیاری خوشرو را دیپلماتی میانه رو برای این سمت (سفیر ایران در سازمان ملل) می دانند، اما اگر اظهارات پیشین خوشرو مبنای قضاوت قرار گیرد می توان به این نتیجه رسید که وی نیز همانند دیگر سیاستمداران پیشرو در ایران موضعی ضد اسرائیلی دارد.

طبق گزارش های منتشر شده در خبرگزاری های ایرانی در ماه ژوئیه سال 2013، خوشرو اسرائیل را «مشکل اصلی» در خاورمیانه نامیده و مسلمانان را به تشکیل اتحاد مقاومت در برابر اسرائیل ترغیب کرده است.

طبق ترجمه ای مستقل از اظهارات خوشرو، وی گفته است: «از دیدگاه من، کشورهای اسلامی و عرب می توانند با تمرکز بر مشکل اصلی منطقه (خاورمیانه) که اسرائیل است اتحاد مقاومت را در برابر اسرائیل تشکیل دهند، غرور خود را باز پس گیرند و ملت های خود را خشنود سازند. اگر کشورهای منطقه برای حل مشکلات اجتماعی - اقتصادی بر پتانسیل ها و قابلیت های خود تکیه کنند، آنگاه دیگر نیازی به آمریکا نخواهند داشت. اگر ایران، ترکیه، مصر و عربستان سعودی با یکدیگر همکاری کنند، منطقه قدرتمند خواهد شد و میلیاردها مسلمان از این همکاری منفعت خواهند برد.»

بر اساس گزارش های منتشر شده در ایران، خوشرو در ماه سپتامبر سال 2013 اظهار داشته است باراک اوباما می تواند با ایجاد «فاصله اندکی» میان آمریکا و «لابی صهیونیست»، مشکلات واشنگتن با تهران را کاهش دهد.

اگرچه به طور عمده بیانیه علنی از خوشرو نقل نشده است، اما می توان گفت وی نیز همانند دیگر مقامات ارشد ایران همچون روحانی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور و رئیس مذاکره کنندگان در گفتگوهای هسته ای با غرب، دیدگاه هایی ضد اسرائیلی دارد.

سعید قاسم نژاد یک مخالف ایرانی و یکی از اعضای موسسه دفاع از دموکراسی در این باره تصریح کرد: «با بررسی اندک اظهارات علنی خوشرو به سادگی می توان فهمید که وی نیز با راهبرد ظریف و روحانی پیش می رود؛ راهبرد متقاعد ساختن آمریکا در این زمینه که این کشور با ایجاد اندکی فاصله میان واشنگتن و تل آویو و در مقابل به رسمیت شناختن تهران ضد اسرائیلی به عنوان قدرت برتر در منطقه، ساده تر می تواند منافع و امنیت ملی خود را ایجاد و تضمین نماید.»

به گفته قاسم نژاد، اظهارات خوشرو حاکی از احتمال تلاش ایران برای تقویت روابط با گروه های لیبرال در داخل آمریکاست. وی افزود گروه تبلیغاتی روحانی بر این باورند که می توانند با برخی گروه های موافق و هم نظر که ایران را شریک بالقوه آمریکا در خاورمیانه می دانند، متحد شود.

قاسم نژاد در ادامه گفت: «انتظار می رود ایران سیاست هایی برای نزدیک شدن به لیبرال های چپ، طرفداران آزادی فردی و جوامع تجاری را به طور فعالانه تر و جدی تر، دنبال کند.»

به گزارش  المانیتور، خوشرو در دانشگاه تهران در رشته جامعه شناسی و در نیویورک در زمینه تحقیقات اجتماعی تحصیل کرده است. پسر خوشرو نیز همسر برادرزاده روحانی است.

انتخاب ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد خیلی سریع از سوی جامعه بین المللی مورد انتقاد قرار گرفت و آمریکا نیز از اعطای روادید به ابوطالبی خودداری کرد. ایران پیشتر اعلام کرده بود این اقدام آمریکا را به صورت قانونی پیگیری خواهد کرد. وزارت امور خارجه ایران در بیانیه اخیر خود درباره انتصاب خوشرو، بار دیگر بر پیگیری این مسئله به صورت قانونی تاکید کرد.

منبع: فری بیکن / مترجم: طلا تسلیمی

انتشار اولیه: چهارشنبه 22 بهمن 1393 / انتشار مجدد: سه شنبه 28 بهمن 1393

کلید واژه ها: خوشرو ابوطالبی


نظر شما :