وزیر دفاع ترکیه: ناتو طرح‌هایی برای دفاع از ما دارد

۱۵ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۹۳۹۳۲۰ سرخط اخبار

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد: ائتلاف ناتو راهبردی را در نظر دارد که در صورتی که در طول مرزهای ترکیه با سوریه حمله ای علیه این کشور رخ داد، از ما دفاع کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "عصمت ییلماز"، وزیر دفاع ترکیه که کشورش یکی از اعضای ناتو است، گفت که ائتلاف ناتو این اقدام را به درخواست دولت ترکیه انجام داده است چرا که شبه نظامیان تروریست داعش در نظر دارند تا شهر کوبانی در سوریه را که در نزدیکی مرز ترکیه است به دست بگیرند.

وزیر دفاع ترکیه در جمع خبرنگاران افزود: چنانچه به ما حمله شود، مکانیزم های دفاعی مشترک ناتو فعال خواهد شد. از همان زمان که حوادث مرتبط با سوریه آغاز شد، ما از ناتو درخواست کردیم تا برای رویارویی با حوادث احتمالی طرح هایی را در نظر بگیرد. ناتو نیز طرحی را در نظر گرفت که جایگزین های بسیاری دارد بنابراین چنانچه به ترکیه حمله شود ناتو طبق مفاد اصل پنج کنوانسیون واشنگتن عمل خواهد کرد.

طبق این بند چنانچه حمله ای علیه یکی از کشورهای عضو ناتو انجام شود، آن حمله به کل اعضای ناتو محسوب می شود.

از سوی دیگر ینس استولتنبرگ، دبیرکل جدید ناتو در جریان کنفرانس خبری روز دوشنبه خود در لهستان اظهارات مقام های ترکیه را تایید کرد.

دبیرکل ناتو پس از ابراز نگرانی از خشونت ها در سوریه و بیان این حقیقت که ناآرامی ها در حال نفوذ به عراق است گفت: وظیفه اصلی ناتو حفاظت از تمام کشورهای ائتلاف است. ترکیه متحد ناتو است و وظیفه اصلی ما حفاظت از تمامیت ارضی و مرزهای ترکیه است و همین دلیلی است که ما موشک های پاتریوت را در ترکیه مستقر کردیم تا دفاع هوایی ترکیه را تقویت کند و ترکیه باید بداند که ناتو در صورتی که ناآرامی در ترکیه رخ دهد در آنجا حاضر خواهد شد.

کلید واژه ها: ناتو


نظر شما :