موصل سقوط کرد

بیداد انتقام داعش از عراقی‌ها

۲۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۴۴ کد : ۱۹۳۴۱۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سقوط مقر پلیس موصل و مقر تیپ سوم پلیس عراق و همچنین ساختمان استانداری که انتظار می‌رود از لحاظ امنیتی تدابیر ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده باشد، آن هم ظرف چند ساعت برای بسیاری سوال‌برانگیز است.
بیداد انتقام داعش از عراقی‌ها

دیپلماسی ایرانی: تنها دو روز از حادثه حمله داعش به سامرا گذشت که بامداد سه شنبه خبر سقوط نیمی از شهر موصل توسط نیروهای دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش منتشر شد. نیمه های شب دوشنبه بود که نیروهای داعش از ضلع غربی شهر موصل وارد این شهر شدند و در اقدامی غافلگیرانه مقر استانداری و مقر تیپ سوم پلیس عراق را به تصرف خود در آوردند. منابع نزدیک به پلیس موصل می گویند نیروهای داعش نیمه های شب این مقرها را به کنترل خود در آوردند.

در همین حال تا بامداد سه شنبه نیروهای داعش توانستند مقر شبکه های تلویزیونی محلی موصل، سما الموصل و نینوی الغد را به کنترل خود در آورند. منابع خبری خبر می دهند که داعش بر مرکز پلیس عراق نیز مسلط شده و زندانیان در بند در این مقر را فراری دادند. ارقام شمار زندانیان فراری داده شده از 1600 تا 3200 نفر متغیر اعلام شده است.  

این اتفاقات همگی در حالی رخ می دهند که بسیاری از ناظران عراقی می پرسند چرا نیروهای عراقی تا این اندازه ضعیف عمل کرده اند؟ سقوط مقر پلیس موصل و مقر تیپ سوم پلیس عراق و همچنین ساختمان استانداری که انتظار می رود از لحاظ امنیتی تدابیر ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شده باشد، آن هم ظرف چند ساعت برای بسیاری سوال برانگیز است.

منابع خبری گزارش می دهند که نیروهای داعش از بخش غربی موصل وارد این شهر شدند و توانستند به تدریج کل شهر در اختیار خود بگیرند.

آنها همچنین علاوه بر فرودگاه مهم این شهر توانسته اند بر انبار تسلیحاتی اصلی پلیس موصل که یکی از مهمترین انبارهای تسلیحاتی عراق محسوب می شود نیز مسلط شوند. همچنین گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای داعش توانسته اند دو بالگرد ارتش عراق را سرنگون کنند.

منابع خبری عراقی گزارش می دهند که دست کم 3500 نفر از نیروهای داعش وارد شهر موصل شده اند و نیروهای امنیتی عراقی توانایی مقابله با آنها را ندارند. این در حالی است که شمار نیروهای عراقی مستقر در موصل نزدیک به 150 هزار نفر گزارش شده است. حال پرسش این است که آیا 150 هزار نیروی مجهز عراقی توانایی مقابله با 3500 نفر نیروی وابسته به داعش را ندارند؟

سوالی که اسامه النجیفی، رهبر فراکسیون متحدون، بارزترین فهرست پیروز اهل تسنن در انتخابات اخیر که بارزترین نماینده سنی ها نیز محسوب می شود و ریاست پارلمان گذشته را بر عهده داشت نیز مطرح می کند و در کنفرانس خبری اش بر لزوم بازخواست فرماندهانی که به محض هجوم داعش موصل را ترک کردند، تاکید می کند.

پایگاه خبری وای نیوز گزارش می دهد که داعش بعد از آن که توانست در فلوجه و رمادی جایگاه خود را تثبیت کند، نیروهای زبده خود را روانه دو استان صلاح الدین و نینوا کرده و تلاش دارد این دو استان را نیز به کنترل خود در آورد. استان نینوا به مرکزیت موصل، یکی از مهمترین شهرهای سنی نشین عراق محسوب می شود که به دلیل هم مرزی با سوریه و ترکیه و برخورداری از فرودگاه از اهمیت ویژه ای برای داعش برخوردار است. موصل یکی از سه شهر بزرگ عراق به حساب می آید.

این در حالی است که منابع خبری گزارش می دهند بعد از تصرف کامل موصل توسط داعش نیروهای این گروهک تروریستی روانه استان صلاح الدین شده اند.

یک منبع پلیس که نخواست نامش فاش شود به وای نیوز گفت: «نیروهای مسلحی که وارد دو استان صلاح الدین و موصل شده اند از الانبار آمده اند. آنها حداقل 60 نفر تک تیرانداز انتحاری وارد شهر کرده اند و تلاش دارند موصل را به طور کامل به کنترل خود در آورند.»

در همین حال منابع آگاه در پلیس عراق می گویند که داعش در طول شش ماه گذشته که نیروهای امنیتی عراق نتوانستند آنها را از شهرهای فلوجه و رمادی به طور کامل بیرون کنند، مناطقی از شهر رمادی و مرکز فلوجه مثل منطقه البکر را به طور کامل مین گذاری کرده اند به گونه ای که اکثر خانه ها و خیابان های این مناطق مین گذاری یا بمب گذاری شده اند. آنها برای این انفجار این مناطق تنها از تک تیرانداز های معدود خود استفاده می کنند. 

شاهدان عینی به پایگاه خبری وای نیوز گزارش دادند که 40 خودروی نظامی وابسته به نیروهای پیشمرگ کردستان رهسپار شهر موصل شده اند تا با استقرار در منطقه غربی این شهر به نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش کمک کنند.

با این حال گفته می شود که داعش با از دست دادن بسیاری از فرماندهان کلیدی خود ضربه های سنگینی را نیز متحمل شده است که مهمترین آنها ابو عبد الرحمن البیلاوی، فرمانده نظامی داعش در موصل بود که هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی عراقی کشته شده بود. از این رو بسیاری حملات اخیر داعش به موصل و سامرا را در حقیقت انتقام گیری از حکومت عراق می دانند.

احمد خلف، استاندار الانبار، می گوید که نیروهای امنیتی عراقی ظرف شش ماه گذشته دست کم 700 نفر از نیروهای داعش را کشته اند.

به گفته خلف مشکل حقیقی این است که نیروهای داعش به واسطه هم مرز بودن الانبار با سوریه آزادانه در خاک دو طرف در رفت و آمد هستند به گونه ای که می توان گفت تقریبا 80 درصد نیروهای داعش از سوریه وارد عراق می شوند.

در پی درگیری های 24 ساعته گذشته شهر موصل بیش از 4800 خانواده عراقی خانه و کاشانه خود را ترک کرده و به مناطق دیگری از موصل و استان های دیگر پناه برده اند.

در همین رابطه اثیل النجیفی، فرماندار موصل سلاح به دست در حال گشتزنی در خیابان های موصل است و تلاش دارد خود شخصا مبارزه با تروریست ها را مدیریت کند.

ظهر روز سه شنبه اعلام شد که نیروهای عراقی توانسته اند در بخش های غربی موصل پیش روی هایی داشته باشند و نیروهای داعش را به عقب برانند. در همین رابطه شاهدان عینی به پایگاه خبری وای نیوز گزارش دادند که 40 خودروی نظامی وابسته به نیروهای پیشمرگ کردستان رهسپار شهر موصل شده اند تا با استقرار در منطقه غربی این شهر به نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش کمک کنند.

پیش از این فرمانده نیروهای نظامی کردستان اعلام آمادگی کرده بود که برای دفاع از موصل و مبارزه با تروریسم نیروهای پیشمرگ را به یاری نیروهای نظامی و امنیتی عراقی بفرستد. با این حال به گزارش سومریه نیوز، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق می گوید که بغداد هنوز پاسخی به پیشنهاد ما برای ارسال نیروهای کمکی برای مبارزه با داعش نداده است.

در همین رابطه محمد ابو کلل، سخنگوی ائتلاف شهروند در صفحه فیسبوک خود درباره حمله اخیر داعش به موصل نوشت: کار در موصل تمام نمی شود. داعش می خواهد موصل را به پایگاهی برای حمله به دیگر شهرهای عراق تبدیل کند. نیروهای داعش در حال ترک سوریه و انتقال به عراق هستند تا از حکومت عراق به دلیل این که از بشار اسد حمایت کرد و با محنت های مردم سوریه هم دلی کرد، انتقام بگیرند. سناریوی سوریه می رود تا در عراق تکرار شود با این تفاوت که شهرهای بزرگی در اندازه موصل در سوریه ظرف چند ساعت سقوط نکردند بلکه ماه ها طول کشیدند تا از کنترل دولت خارج شوند.

در عین حال نوری مالکی، نخست وزیر عراق از مجلس عراق خواسته است به واسطه وضعیت بحرانی پیش آمده در کشور اجازه دهد که وضعیت فوق العاده در کشور اعلام شود. مجلس عراق دقایقی پیش اعلام کرد که این پیشنهاد روز پنج شنبه توسط نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین قرار است مقام های ارشد عراقی عصر امروز برای بررسی اوضاع کشور جلسه فوق العاده محرمانه برگزار کنند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: موصل نیروهای داعش پلیس عراق


نظر شما :