سفیر سابق انگلیس در تهران

ایران و آمریکا مذاکرات را ایزوله کرده اند

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۶ کد : ۱۹۳۱۷۹۵ آمریکا پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
هم جمهوری اسلامی و هم آمریکا منافع زیادی در به نتیجه رسیدن و موفقیت مذاکرات هسته ای دارند. آنها می کوشند مذاکرات را از موضوعات حاشیه ای ایزوله کنند.
ایران و آمریکا مذاکرات را ایزوله کرده اند

دیپلماسی ایرانی: دولت باراک اوباما تحت فشار کنگره با صدور ویزا برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل مخالفت کرد. این اقدام کاخ سفید مغایر با پروتکل دیپلماتیک متداول بود و پرسش هایی را در مورد توانایی واشینگتن برای اینکه به طور یکجانبه برای نماینده کشور دیگری ویزا صادر نکند، مطرح کرد. کاخ سفید مدعی شد با توجه به سابقه حضور حمید ابوطالبی در ماجرای گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران واشینگتن به او ویزا نمی دهد. البته ابوطالبی می گوید در زمان این گروگانگیری در تهران نبوده و بعدا نقش مترجم داشته است.

یک کارشناس امور ایران در روابط خارجی شورای اروپا می گوید: هرچند تصمیم ایران به لحاظ سیاسی هوشمندانه نبود اما به نظر نمی رسد ایران قصد داشت با این انتخاب آمریکا را تحری کند. او در گفت و گو با دویچه وله خاطرنشان کرد: ایران پیش تر این شخص را به اتحادیه اروپا فرستاده بود و او در دیگر کشورها نیز سفیر بود. اما هیچگاه سابقه او در ماجرای گروگانگیری مانند امروز مورد توجه قرار نگرفته بود. وی ادامه داد، آنها نمی خواستند حساسیت آمریکا را برانگیخته کنند زیرا اگر می خواستند می توانستند فرد دیگری را معرفی کنند که سابقه روشن تر و پررنگ تری در گروگانگیری داشته است.

گری سیک بر این باور است که سیاست های داخلی در ایران و ایالات متحده اغلب اهمیت بیشتری از سیاست های خارجی دارد. به گفته وی در سیاست های آمریکا میراث بحران گروگانگیری همچنان یک فاکتور مهم به شمار می رود. سیک که در دوران گروگانگیری دستیار کاخ سفید در امور ایران بوده است، می گوید: در آمریکا این به یک فوتبال سیاسی تبدیل شده است و عقیده من بر این است که در شرایط جاری دولت نمی خواهد سرمایه سیاسی زیادی را برای مبارزه بر سر ابوطالبی صرف کند.

سیک که در دانشگاه کلومبیا روابط بین المللی تدریس می کند ادامه داد: اکنون که این مشکل به طور کامل ظهور کرده است، روشن است که سفیر جدید برای انجام فعالیت های اش در نمایندگی ایران در سازمان ملل دشواری های زیادی پیش رو دارد. به این ترتیب تصور من بر این است که ایران نشانه ها را دریافت می کند و در می یابد که ابوطالبی نمی تواند به عنوان یک سفیر در چنین شرایطی کار خود را به خوبی پیش ببرد.

اما مجادله دیپلماتیک بین ایران و آمریکا در شرایطی اتفاق افتاده است که مذاکرات هسته ای برای دستیابی به توافق هسته ای نهایی ادامه دارد. ایران و گروه 1+5 در سال گذشته به یک توافق هسته ای مقدماتی دست یافتند و اکنون در تلاش برای نهایی کردن این توافق هستند.  

سر ریچارد دالتون، سفیر سابق انگلیس در ایران در این زمینه می گوید: هم جمهوری اسلامی و هم آمریکا منافع زیادی در به نتیجه رسیدن و موفقیت مذاکرات هسته ای دارند. دالتون در گفت و گو با دویچه وله تصریح کرد: آنها می کوشند مذاکرات را از موضوعات حاشیه ای ایزوله کنند. به گفته وی، ایران و آمریکا به طور بنیادین در زمینه پاره ای از موضوعات به خصوص بحران سوریه دچار اختلاف نظر هستند اما تا کنون اجازه نداده اند این اختلاف نظرها در دیگر موضوعات بر روند مذاکرات دوجانبه و چندجانبه برای حل مساله هسته ای تاثیر بگذارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: دوشنبه 1 اردیبهشت 1393/ باز انتشار: شنبه 6 اردیبهشت 1393

کلید واژه ها: گروگانگیری ابوطالبی مذاکرات هسته ای ریچارد دالتون


نظر شما :