عراقچی: گزینه جایگزین ابوطالبی نداریم

۲۳ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۸:۵۲ کد : ۱۹۳۱۳۷۵ سرخط اخبار

«سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در واکنش به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا درباره منع ورود «حمید ابوطالبی» به این کشور گفت: گزینه جایگزین برای آقای ابوطالبی نداریم و موضوع را از طریق مکانیزم های حقوقی پیش بینی شده سازمان ملل پیگیری می کنیم.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه امروز (شنبه) در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره اقدام سنا و مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر منع ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک این کشور اظهار داشت: وزارت امور خارجه از طریق مکانیزم های حقوقی پیش بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری موضوع است.

** آمریکا باید به تعهدات بین المللی اش عمل کند
عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا دولت ایالات متحده آمریکا می تواند مصوبات داخلی خود را بر تعهدات بین المللی اش ترجیح دهد و آنها را اجرا کند؟ گفت: بر اساس موافقتنامه مقر میان سازمان ملل و دولت میزبان (آمریکا)، این کشور باید به تعهدات بین المللی اش عمل کند.

معاون وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به مکانیزم های حقوقی سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران بطور مشخص چه اقدام یا اقداماتی در این زمینه انجام خواهد داد؟ صرفا به این جمله بسنده کرد که از طریق مکانیزم های حقوقی پیش بینی شده سازمان ملل در حال پیگیری موضوع هستیم.

با اتمام دوره نمایندگی محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل متحد، حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید کشورمان در این سازمان معرفی شد.

در پی معرفی ابوطالبی، ابتدا سنای آمریکا در 7 آوریل /18 فروردین ماه و سپس مجلس نمایندگان این کشور در 10 آوریل/21 فروردین با تصویب قانونی با ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک این کشور مخالفت کردند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان که خود پیش از این به مدت هشت سال نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود ، از ابوطالبی به عنوان « یکی از مجرب ترین، منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات های ایران» و مناسب برای نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نام برد و گفت: او سابقه سفارت در ایتالیا ، بلژیک و استرالیا را دارد و پیش از این بارها به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی ایران به نیویورک سفر کرده و در جلسات سازمان ملل حضور داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه نیز در واکنش به رفتارهای آمریکا اظهار داشت: رفتار دولت آمریکا با نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد قابل قبول نیست و دکتر حمید ابوطالبی گزینه جمهوری اسلامی ایران برای نمایندگی در سازمان ملل متحد است که در زمره بهترین دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران با سابقه سفارت در ایتالیا ، بلژیک و استرالیاست که در دهه هفتاد (هجری شمسی) نیز بصورت رسمی برای حضور در سازمان ملل متحد روادید آمریکا دریافت کرده است.

کلید واژه ها: ابوطالبی


نظر شما :