طرح سنا برای جلوگیری از ورود ابوطالبی به آمریکا

۱۹ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۳۱۱۶۹ سرخط اخبار

طی هفته های اخیر و در پی اعلام نام حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل، جنجال شدیدی از سوی رسانه ها و همچنین مقامات آمریکایی علیه وی به راه افتاد تا از ورود وی به آمریکا جلوگیری شود. اکنون جدیدترین اخبار حاکی از آن است که طرحی که با همین منظور در سنای آمریکا تدوین شده، به احتمال زیاد به تصویب سناتورهای آمریکایی خواهد رسید.

به گزارش «تابناک»، طرحی که از سوی سنای آمریکا به منظور جلوگیری از ورود نماینده جدید ایران در سازمان ملل به خاک آمریکا تدوین شده و قرار است امروز در مجلس سنا مطرح شود، احتمالاً با اکثریت قریب به اتفاق آرا مورد تصویب قرار خواهد گرفت. این طرح از سوی تد کروز تهیه شده است.

روزنامه «واشنگتن پست» ضمن انتشار این خبر می نویسد تد کروز طی روزهای اخیر با چارلز شومر، سومین فرد بلندمرتبه در میان سناتورهای دموکرات آمریکایی به گفت و گو پرداخته است. شومر نیز از جمله حامیان تشدید تحریم ها علیه ایران و مخالف سرسخت اعطای ویزا به حمید ابوطالبی است.

قرار است کروز امروز در صحن سنا حاضر شده و توضیح مختصری را درباره طرح خود ارائه کند. کارمندان سنا می گویند پس از آن، انتظار می رود که طرح مذکور به رأی گذاشته شود و اگر کسی از میان سناتورها در مخالفت با آن مطلبی مطرح نکند، به اتفاق آرا به تصویب خواهد رسید.

در این طرح ادعا شده که به واسطه نقش آفرینی ابوطالبی در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 1979، وی نباید اجازه ورود به خاک آمریکا را پیدا کند. این در حالی است که مطابق عرف مرسوم، آمریکا به عنوان میزبان مقر سازمان ملل درخواست های صدور ویزا برای دیپلمات های کشورهای مختلف را مورد تأیید قرار می دهد.

پیش از این، کروز ضمن حمله لفظی و توهین به ابوطالبی، درباره وی گفته بود: «منطقی نیست که به نام پروتکل های داخلی دیپلماتیک، ایالات متحده مجبور شود میزبان یک تبعه خارجی باشد که نسبت به وضعیت دیپلمات ها در کشور خود بی ملاحظگی شدیدی نشان داده است. این شخص، یک تروریست شناخته شده است».

گفتنی است چند روز پیش، وزارت خارجه آمریکا نیز پس از مدت ها سکوت، درباره ماجرای صدور ویزا برای ابوطالبی به موضع گیری پرداخت و اعلام کرد اصرار بر طرح نام وی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل، می تواند «به شدت دردسرساز» باشد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت این کشور «نگرانی»های خود را در این زمینه به دولت ایران اعلام کرده است.

به هر حال، در شرایط کنونی به نظر می رسد فضاسازی ها علیه ابوطالبی در داخل آمریکا جواب داده و طرح ممنوعیت ورود وی به آمریکا در آستانه تصویب در سنا قرار دارد. البته این طرح برای نهایی شدن، نیازمند تصویب در مجلس نمایندگان آمریکا نیز هست.

کلید واژه ها: ابوطالبی


نظر شما :