چرا انتصاب سفیر ایران در نیویورک برای برخی مسأله‌ای جناحی است؟

۱۷ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۹۳۱۰۷۴ سرخط اخبار

در حالی که صدور روادید برای حمید ابوطالبی، نامزد نمایندگی ایران در سازمان ملل در روزهای اخیر به مسأله ای چالش برانگیز در روابط ایران و آمریکا تبدیل شده، ادعای مطرح از سوی ابراهیم اصغرزاده از رهبران جریان دانشجویی تسخیرکننده سفارت آمریکا درباره چرایی بالا گرفتن این مسأله، یک موضوع ملی را تا حد یک دعوای جناحی تقلیل داده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با توجه به اختلافات موجود بر سر انتصاب ابوطالبی به نمایندگی ایران در سازمان ملل در مطلبی به نقش نیروهای اصلاح طلب کنونی در تسخیر سفارت آمریکا و چرایی بالا گرفتن موضوع پرداخت.

بنا بر این گزارش، به تازگی شماری از سناتورهای آمریکایی در نامه ای به رئیس جمهور آمریکا خواستار این شده اند که برای حمید ابوطالبی ـ که سابقه طولانی کار دیپلماتیک دارد ـ روادید آمریکا صادر نشود. مسأله مهم برای آمریکایی ها این است که جمعی از نیروهای فعال در آن حرکت دانشجویی، اکنون در جریان اصلاح طلبی و از حامیان تعامل با غرب شناخته می شوند.

در این باره باید گفت، به تازگی حمید ابوطالبی درباره موضوع مطرح در مورد نقش خود در ماجرای سال ۱۳۵۸ اظهار داشته که هشت روز پس از تسخیر سفارت برای کمک در امر ترجمه به دانشجویان خط امام پیوسته و در روزهای آغازین این ماجرا نقشی نداشته و رسانه های بین المللی نیز که این ماجرا را مفصل پوشش می داده اند، حاوی مدرکی برای تأیید نقش ادعا شده از سوی مقامات غربی در مورد وی نیستند؛ اما همان گونه که بسیاری از کار شناسان پیش بینی کرده اند، نامزدی ابوطالبی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل در شرایطی به چالشی جدید تبدیل شده که روزنامه آمریکایی مدعی است، بروز تنش جدید طرفدارانی در هر دو کشور دارد.

نکته عجیب در این میان، ادعای مطرح در چرایی بالا گرفتن این مسأله در شرایطی است که ابوطالبی پیش از این مسئولیت های دیپلماتیک زیادی داشته و حساسیتی نیز به وی وجود نداشته است.

نیویورک تایمز مدعی شده که ابراهیم اصغرزاده از رهبران حرکت دانشجویی تسخیر سفارت آمریکا ضمن نفی نقش منتسب به ابوطالبی از سوی برخی رسانه ها، انتشار این ادعا و بزرگ کردن آن را کار مخالفان داخلی دولت ایران دانسته که امید دارند، این تنش جدید به بد تر شدن روابط ایران و آمریکا بینجامد.

رسانه های آمریکایی مدعی شده اند، یک هفته پیش از آنکه صادر نشدن روادید برای ابوطالبی مورد توجه رسانه های غربی قرار بگیرد، یکی از روزنامه های ایران از این مسأله برای حمله به دولت استفاده کرد.

نیویورک تایمز ادامه داد، صرف نظر از اینکه چه کسی نخستین بار این مسأله را مطرح کرده، یک گروه خاص عمیقا با هر راهکاری برای تنش ایجاد شده بر سر انتصاب ابوطالبی مخالف است. این روز ها، گروهی که در پاریس مستقر است و خود را شورای عالی مقاومت می نامد و شاخه نظامی آن یعنی گروهک مجاهدین خلق، سال گذشته از فهرست وزارت خارجه آمریکا از گروه های تروریستی بیرون آمد، به شدت نقش ابوطالبی در موضوع تسخیر سفارت آمریکا را تبلیغ می کند.

صرف نظر از میزان درستی ادعای عجیب مطرح توسط آقای اصغرزاده، تبدیل شدن موضوع انتصاب مهم ترین مأمور دیپلماتیک ایران در خارج از کشور به بهانه ای برای درگیری و اتهام زنی سیاسی، موضوعی دردآور است.

کلید واژه ها: ابوطالبی تسخیر سفارت آمریکا تسخیر سفارت


( ۱ )

نظر شما :