مذاکرات ژنو در رسانه های جهان

۱۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۴ کد : ۱۹۲۴۲۰۲ سرخط اخبار

بعد از یک دهه مذاکرات بی نتیجه بر سر پرونده اتمی ایران، دیپلمات های غربی و ایرانی دارند به یک توافق مشترک نزدیک می شوند. این جمله که به اشکال مختلف طرح شده، جان کلام تعداد زیادی از روزنامه ها و رسانه های امروز جهان است.

روزنامه نیویورک تایمز از سفر جان کری می نویسد، سفری که به گفته خود کری برای برطرف کردن تفاوت های کوچک و رسیدن به توافق های بزرگ انجام می شود.

این روزنامه به شکاف عمیق بین آمریکا و متحدان اصلی اش بر سر توافق احتمالی با ایران اشاره می کند. توافقی چند مرحله ای که طرح اولیه و امتیازات مربوط به آن توسط کاخ سفید تهیه شده است.

نیویورک تایمز می نویسد اگر ایران برنامه هسته ای اش را برای شش ماه به حالت تعلیق در آورد، آمریکا تحریم ها را کاهش خواهد داد. این روزنامه می افزاید دولت باراک اوباما این را بهترین و آخرین اقبال برای به نتیجه رسیدن مذاکرات با ایران می داند. اما منتقدان این توافق را پیش از اعلام، شکست خورده می دانند.

نیویورک تایمز می نویسد، این توافق ممکن است ایران را از ساخت سلاح اتمی باز دارد و راهی شود برای گرم شدن دو باره روابط ایران و آمریکا بعد از بیش از سه دهه سردی.

این روزنامه همچنین به واکنش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اشاره می کند که رسیدن به این توافق با ایران را یک اشتباه تاریخی خوانده است.

نتانیاهو گفته اگر این خبر درست باشد این توافق برای ایران معامله قرن است. نیویورک تایمز می نویسد عربستان سعودی هم همین نگرانی اسرائیل را دارد.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا حضور جان کری، ویلیام هیگ، لوران فابیوس و گیدو وستروله وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در ژنو را برجسته کرده و رسیدن به توافق را از هر زمانی جدی تر می داند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با گاردین ضمن ابراز امیدواری از رسیدن به یک توافق، رسیدن به نتیجه را به نقش دیپلمات های غربی هم واگذار کرده است.

ظریف گفته امیدوار است این بیشتر از یک قدم کوچک در یک مسیر درست باشد.

او در واکنش به صحبت های نخست وزیر اسرائیل گفته نتانیاهو را در مقام کسی نمی بیند که بخواهد در مورد اشتباهات قضاوت کند. ظریف به گاردین گفته "نتانیاهو تمام زندگی اش را به اشتباه کردن گذرانده است. از سال ۱۹۹۱ تا حالا نتانیاهو همیشه گفته ایران با ساخت سلاح اتمی شش ماه فاصله دارد." بنابراین او را یک آدم معتبر برای اظهار نظر در این زمینه نمی داند.

وزیر خارجه ایران به گاردین گفته افکار عمومی در ایران به دلیل تجربیات بد گذشته خیلی به رسیدن به توافق خوشبین نیست.

گاردین می نویسد محمد جواد ظریف تنها شرکت کننده کنفرانس ژنو نیست که فکر می کند این مذاکرات ممکن است در خانه با استقبال چندانی روبرو نشود. تعدادی از سناتورهای تندرو آمریکایی گفته اند فقط در صورت اعطای امتیازات خیلی عمده از سوی ایران تحریم ها را کاهش خواهند داد.

روزنامه وال استریت ژورنال هم از مخالفت ها در برابر کاخ سفید، چه در آمریکا و چه در خاورمیانه خبر داده است.

این روزنامه از قول نتانیاهو نوشته اسرائیل از این توافق حمایت نخواهد کرد و هر چه در توان دارد برای دفاع از خود انجام خواهد داد.

وال استریت ژورنال به توافق ایران و قدرت های جهان در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۹ اشاره می کند. زمانی که دولت ایران در ژنو توافق کرد که تمام ذخیره اورانیوم ایران را به کشور سومی منتقل کند و در ازای آن مشوق های اقتصادی دریافت کند.

وال استریت ژورنال می نویسد صادرات نفت ایران در هجده ماه گذشته بیشتر از پنجاه درصد کاهش یافته و ایران هر ماهه حدود پنج میلیارد دلار از در آمدهای نفتی خود را از دست می دهد.

این روزنامه می گوید ممکن است به ایران کمک شود تا به میزان پنجاه میلیارد دلار از پول نفت صادراتی اش را که در بانک های آسیا و اروپا مانده به کشور منتقل کند.

آمریکا همچنین ممکن است تحریم فلزات گران بها و صنایع پتروشیمی ایران را بردارد.

محمد جواد ظریف در گفتگو با کریستین امان پور در شبکه تلویزیونی سی ان ان گفته امیدوار است طرفها بتوانند چهارچوب توافق نامه ای را بنویسند که تا پایان جمعه اعلام شود.

سی ان ان به نقل از جی کارنی از سخنگویان کاخ سفید گفته است "ما روی توافقی کار می کنیم که برنامه هسته ای ایران را از حرکت به سمت جلو متوقف کند و حتی برخی از ابعاد برنامه هسته ای را به عقب برگرداند."

ظریف به سی ان ان گفته است که تعلیق برنامه هسته ای ایران به صورت کامل اتفاق نخواهد افتاد و ایران از جامعه بین المللی می خواهد حق این کشور را برای غنی سازی اورانیوم تحت پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای (ان پی تی) به رسمیت بشناسد.

سی ان ان می گوید از زمان آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی که برداشتن تحریم ها را از اولویت های خود قرار داده، ایران مشغول عملیات 'دلربایی' بوده و برخورد ملایم روحانی در جلسه سالانه سازمان ملل در نیویورک امیدواریها را افزایش داده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص از مخالفت قاطع بنیامین نتانیاهو با این موافقتنامه احتمالی خبر داده است.

نتانیاهو گفته است توافق غرب با ایران به آن کشور اجازه می دهد که به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد و به ساخت سلاح هسته ای نزدیک تر شود.

روزنامه واشنگتن پست می نویسد منتقدان اوباما مدتها بود که می دانستند چنین اتفاقی در پیش است.

الیوت آبرامز، یک معاون پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا به آن روزنامه گفته هر گونه توافقی باید در چهارچوب موازین خود کاخ سفید بگنجد و رسیدن به یک توافق بد، بدتر از به توافق نرسیدن است.

واشنگتن پست از قول الیوت آبرامز می نویسد اگر این توافق به ایران اجازه دهد که همه هجده هزار سانتریفیوژ خود و همه اورانیوم غنی شده سه و نیم درصدی اش را نگه دارد و همینطور به غنی سازی اورانیوم ادامه بدهد و همچنین تاسیسات آب سنگین اراک را دست نخورده نگه دارد، این یک توافق بد است.

واشنگتن پست به نقل از باب کروکر سناتور عضو کمیسیون روابط خارجی از تلاش های سناتورهای آمریکایی برای مقابله با طرح دولت اوباما خبر می دهد و اینکه سنا به دولت اجازه ندهند که تحریم ها را علیه ایران کاهش دهد.

در رسانه های بریتانیا، از جمله شبکه بی بی سی انگلیسی، گفتگوها محتاطانه دنبال می شود.

جیمز رینولدز خبرنگار بی بی سی می نویسد در گفتگوهای گذشته قدرتهای جهانی از ایران خواسته هایی مشخص داشتند. ایران باید غنی سازی اورانیوم بیست درصدی را متوقف می کرد، تاسیسات غنی سازی اورانیوم در فردو را تعطیل می کرد و ذخایر اورانیوم غنی شده بیست درصد خود را به خارج می فرستاد.

او می افزاید ایران در گذشته با این خواسته ها مخالفت کرده و گفتگوها به جایی نرسیده بود. اکنون قدرتهای جهان با یک خواسته به ژنو برگشته اند و آن این است که ایران باید برنامه هسته ای خود را از پیشرفت متوقف کند. این امر ممکن است به هر دو طرف فضای بیشتری برای بحث و رسیدن به توافق بدهد.

کلید واژه ها: غنی سازی اورانیوم تحریم نتانیاهو گاردین تایمز


نظر شما :