1+5 در لغو تحریم ها سختگیری نکند

۱۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۲۳۹۷۹ سرخط اخبار
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای، مذاکرات هفته جاری میان ایران و 1+5 را به دلیل وارد شدن طرفین در جزئیات، «بسیار سخت» توصیف کرد و گفت: انتظار می رود طرف مقابل برای نشان دادن حسن نیت خود و پیشرفت در مذاکرات، در مورد لغو تحریم ها سختگیری نکند و حق غنی سازی ایران را بپذیرد.
 
این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت و گو با ایرنا افزود: مسیر مذاکرات ایران و 1+5، مسیر درستی است اما به دلیل بی اعتمادی طرفین به یکدیگر و نیز ورود آنها به جزئیات، سخت پیش خواهد رفت.
 
وی در عین حال تصریح کرد که دور آتی مذاکرات بهتر از گفت و گوهای قبلی (23 و 24 مهرماه ) پیش خواهد رفت.
 
وی با بیان این که طرفین توافق کرده اند گام اول برای اعتمادسازی را از اقدامات سخت شروع نکنند، گفت: بحث های فنی هسته ای همچون غنی سازی از سوی طرف مقابل مطرح است اما تهران به صراحت اعلام کرده است که تحت هیچ شرایطی حاضر به توقف غنی سازی اورانیوم نیست چرا که این موضوع از خطوط قرمز است.
 
این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نیز از طرف مقابل خواسته است تا درباره تحریم های نفتی وضعیت را روشن کند.
 
وی در عین حال گفت: 1+5 به رغم استقبال از رویکرد جدید تهران در دور جدید مذاکرات جدی و محتوایی، دریافته است که مذاکره کنندگان ایرانی حاضر به هیچ گونه عقب نشینی در مورد خطوط قرمز خود نیستند.
 
**حق غنی سازی پذیرفته نشود، ایران زیر بار هیچ اقدام اعتمادسازی نمی رود
 
یک منبع دیپلماتیک دیگر در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: دیدگاه های ایران و 1+5 اختلافات جدی دارد اما طرفین در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه های خود به یکدیگر هستند تا مذاکرات پیش رود.
 
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از 1+5 خواسته است که برای پیشرفت مذاکرات، اصل غنی سازی اورانیوم در خاک ایران را قبول و به این حق احترام بگذارد.
 
وی افزود: طرف مقابل دریافته است که چنانچه این حق را نپذیرد و به آن احترام نگذارد، جمهوری اسلامی ایران نیز زیر انجام هیچ اقدام اعتمادسازی نمی رود.
 
این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پیش بینی کرد که طرف مقابل آمادگی پذیرش حق غنی سازی اورانیوم را داشته باشد.
 
وی در عین حال گفت: طرف مقابل به ویژه آمریکا برای حل این مساله بین المللی باید فارغ از فشارهای رژیم صهیونیستی، لابی صهیونیست ها و نیز برخی کشورهای منطقه عمل کند تا طرفین به نتایج رضایت بخشی دست یابند.
 
جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 قرار است روزهای 16 و 17 آبان ماه جاری بار دیگر در شهر ژنو سوئیس با یکدیگر مذاکره کنند.
 
ریاست هیات ایرانی را دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و ریاست گروه 1+5 را که نمایندگان 6 کشور آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین حضور دارند، «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عهده دارد.
 
تهران در دور قبلی مذاکرات که روزهای 23 و 24 مهرماه گذشته در ژنو، بر اساس رویکرد تازه سیاست خارجی کشورمان از سوی دولت یازدهم برگزار شد، طرح پیشنهادی جدیدی را با عنوان «پایانی بر یک بحران غیرضروری؛ آغازی برای افق های جدید» ارائه کرد که کلیات آن مورد توافق طرفین قرار گرفت.
 
ایران و 1+5 در ژنو مقرر کردند تا پیش از دور آتی مذاکرات، کمیته های کارشناسی متشکل از متخصصان هسته ای، علمی و امور تحریم طرفین برای رفع اختلاف نظرها تشکیل جلسه دهند.
 
تهران نیز با افزودن کارشناسان بانکی، نفتی، تجاری و حمل و نقل به تیم مذاکره کننده هسته ای هشتم و نهم آبان ماه در وین، پایتخت اتریش با کارشناسان 1+5 در زمینه های هسته ای و امور تحریم ها 10 ساعت مذاکره کردند.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :