اعلام آمادگی ناتو برای دفاع از ترکیه در مواجهه با سوریه

۲۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۹۲۱۳۵۰ سرخط اخبار

یک مقام بلندپایه ناتو اعلام کرد، نگرانی اصلی این سازمان در خصوص جنگ داخلی سوریه، حفظ امنیت هم پیمانانش است که این مساله در حال حاضر به معنی دفاع از ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده ارشد عملیات های ناتو در اروپا در مصاحبه ای این اظهارات را مطرح کرد.

وی که یک ژنرال چهار ستاره ارتش آمریکا است، به مجارستان رفته تا در نشست سه روزه کمیته نظامی ناتو در این کشور حضور یابد.

وی تاکید کرد، ناتو هر تلاشی که لازم باشد انجام خواهد داد تا از ترکیه که هم مرز با سوریه است، محافظت کند و در حال حاضر این تنها مسئولیت ناتو است که مربوط به سوریه می شود.

بریدلاو خاطرنشان ساخت: ناتو سامانه های ضد موشکی پاتریوت در ترکیه مستقر کرده است و در صورت لزوم از آنها برای اهداف دفاعی استفاده خواهد کرد.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که به عقیده وی کشورهای جهان توافق دارند که جنگ سوریه باید در سریعترین زمان ممکن به پایان برسد. با وجود این وی افزود: هنوز زود است بگوییم که این جنگ چطور به پایان خواهد رسید.

این مقام ناتو در ارتباط با سلاح های شیمیایی سوریه نیز مدعی شد که هم پیمانان ناتو هرچه بیشتر در حال پذیرفتن این مساله هستند که حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از سلاح های شیمیایی علیه مردم خود استفاده کرده است.

وی افزود: سلاح های شیمیایی، سلاح های کشتار جمعی هستند و این گونه سلاح ها یک تهدید جهانی به حساب می آیند.

بریدلاو همچنین با تحسین ائتلاف ناتو آن را "موفق ترین ائتلاف نظامی" در تاریخ جهان خواند.

وی عنوان داشت که اگرچه مشکلات اقتصادی کشورهای ناتو یک چالش است اما در عین حال این مساله فرصتی است تا کارایی عملیات ها را بالا ببریم و انتظار بکشیم که اعضا از بحران به سلامت عبور کنند.

بریدلاو در خصوص روابط ناتو با مجارستان از مشارکت این کشور در جریان ماموریت کوزوو تحسین کرد و همچنین تاکید کرد که این کشور سهم خود را نیز در افغانستان ادا کرده است.

کلید واژه ها: ناتو


نظر شما :