کشف گور دسته‌جمعی فلسطینی‌ها در تل‌آویو

۱۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۱۶۸۴۸ سرخط اخبار
بقایای اجساد ده ها فلسطینی که توسط صهیونیست های اسرائیلی در سال ۱۹۴۸ کشته شده بودند در یک گور دسته جمعی در تل آویو کشف شد.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ بقایای اجساد ده ها فلسینی که در نبردهای سال 1948 در منطقه جافا در تل آویو کشته شدند در گورستان قدیمی و اصلی شهر کشف شد.
 
بنا بر گزارش ها کارگرانی که در یک گورستان قدیمی متعلق به مسلمانان مشغول خاکبرداری به منظور انجام برخی بازسازی های عمرانی بودند متوجه شش اتاقک انباشته از استخوان شدند.
 
عطار زینب، یک ماهیگیر 80 ساله اهل جافا، می گوید زمانی که نوجوان بود در ماه های پایانی نبردهای سال 1948، در جمع آوری اجساد اعراب در منطقه جنوب جافا و دفن فوری آنها در این گورستان یاری رسانده بود.
 
وی گفت: "من در یک دوره سه تا چهار ماهه 60 جسد را به گورستان آوردم. ما این اجساد را در خیابان ها پیدا می کردیم و اغلب نمی دانستیم که چه کسانی هستند."
 
وی افزود که خطر اصابت گلوله و یا ترکش نارنجک چنان شدید بود که اجساد به صورت فوری و بر خلاف سنن اسلامی در مقبره های خانوادگی بر روی هم انباشته می شدند.
 
جافا در آن زمان یک شهر فلسطینی بود اما پس از اینکه ارتش نوظهور اسرائیل و همچنین گروه های مسلح یهودی آنجا را به تصرف خود در آوردند بخش اعظمی از جمعیت مسلمان آنجا را اخراج کردند.
 
این شهر در سال 1950 در تل آویو ادغام شده و نام تل آویو-جافا بر منطقه گذاشته شد. جافا هم اکنون دارای جمعیت یهودی و عرب است.
 
در واقعه نکبت در سال 1948 در حدود 760 هزار فلسطینی مجبور به ترک خانه های خود شدند. نبردهای این سال منجر به تشکیل دولت اشغالگر صهیونیستی در اراضی فلسطین شد.

 

کلید واژه ها: جافا فلسطینیان


نظر شما :