طرح جدید مصر درباره سوریه از زبان امانی

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۲ کد : ۱۹۱۵۶۰۷ سرخط اخبار

جتبی امانی رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص سفر هیئت های مصری به ایران گفت: طی چند روز گذشته چهار هیئت جداگانه از مصر به ایران آمدند که مهمترین آنها هیئتی بلند پایه متشکل از معاون بین الملل آقای مرسی و همچنین رئیس دیوان ریاست جمهوری مصر بود.

وی افزود: هیئت دیگری که به کشورمان سفر کرد، شامل جمعی از علمای مصر است که برای شرکت در اجلاس علما و بیداری اسلامی وارد تهران شده اند. قبل از آن نیز بیش از سی تن از وکیلان مصری در ایران بودند که روز جمعه گذشته بعد از سفری یک هفته ای ایران را ترک کردند.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره افزود: هیئت تجار مصری که برای شرکت در نمایشگاه توانمندی های صادرات ایران وارد کشورمان شده، هیئت چهارمی است که به تهران سفر کرده است.

امانی در خصوص ماموریت هیئت سیاسی مصری در ایران گفت: همکاری پیرامون حل بحران سوریه ماموریت اصلی این هیئت بود که با توجه به وضعیت خطرناکی که در این کشور شاهد هستیم و به علت دخالت های خارجی، لزوم رایزنی های دو کشور پیرامون آن بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه در این سفر درباره تشکیل جلسه ای بر اساس پیشنهاد مرسی بحث و تبادل نظر شد ادامه داد: قرار است دور بعدی گفت وگوها نیز شکل بگیرد.

امانی گفت: مصری ها طرحی را ارایه کرده اند که بر اساس آن با توسعه دایره گفت وگوها، هشت طرف شامل ایران، مصر، ترکیه، نماینده سازمان ملل، نماینده سازمان همکاری اسلامی، نماینده اتحادیه عرب به همراه نماینده حکومت سوریه و نماینده مخالفین سوری در آن به رایزنی بپردازند.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران، همکاری های اقتصادی و روابط سیاسی دوجانبه را از دیگر اهداف این هیئت بلند پایه خواند و افزود: این هیئت در طول اقامت دو روزه خود با آقایان احمدی نژاد رئیس جمهور، صالحی وزیر خارجه، ولایتی مشاور بین الملل مقام معظم رهبری و جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار داشته و با آقای امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه نیز به صورت تفصیلی گفت وگوهایی کرده است.

امانی در پاسخ به این سوال که آیا عربستان سعودی نیز در نشست مربوط به سوریه حضور خواهد داشت، یادآور شد: این اجلاس با حضور 4 کشور شکل گرفت، اما پس از نشست اول، عربستان از شرکت در آن خودداری کرد. با این همه ایران و مصر از حضور مجدد عربستان نیز استقبال می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حضور هیئت عالمان و اندیشمندان مصری برای شرکت در اجلاس علما و بیداری اسلامی نیز گفت: تعدادی از علمای مصری که بعضاً از علمای الازهر نیز می باشند به ایران سفر کردند تا علاوه بر شرکت در اجلاس بیداری اسلامی با تبادل تجربیات و نظرات بین کشورهای مختلف در خنثی سازی توطئه ها علیه جهان اسلام نقش ایفا کنند.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران ادامه داد: آنچه امروز در منطقه شاهد هستیم، تلاش برای ایجاد تفرقه بین مسلمین و انحراف انقلاب های منطقه به سمتی است که خسارتی را متوجه آمریکا و رژیم صهیونیستی نکند و همچنین تحت تبلیغات ضد شیعه یا ضد سنی، درگیری اسلامی _ صهیونیستی را به درگیری بین کشورهای اسلامی با یکدیگر و نیز درگیری داخلی شیعه و سنی تبدیل کنند.

امانی در خصوص سفر هیئت اقتصادی مصری به کشورمان نیز گفت: این هیئت بر اساس دعوت طرف ایرانی صورت گرفت که 12 نفر از تجار مصری در آن حضور دارند که البته بر اساس توانایی های طرف ایرانی در استقبال از آنها تعریف شده بود و تعداد متقاضیان بسیار بیشتر از این بود.

وی در پاسخ به این سوال که هیئت اقتصادی در چه حوزه هایی علاقمند به فعالیت است، گفت: در کلیه حوزه ها این میل و رغبت وجود دارد، اما به علت عدم ارتباط قوی بین تجار دو کشور و همچنین عدم اجازه مقامات مصری برای سفر تجار ایرانی و همچنین ممانعتی که در زمان مبارک وجود داشت این نگاه و ارتباط قوی بین دو کشور وجود ندارد. بدون شک افزایش ارتباطات باعث می شود که اطلاعات تجار افزایش یابد و در این افزایش روابط می توان امیدوار بود که روابط اقتصادی بین دو کشور نیز به صورت جهش وار افزایش یابد.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره ادامه داد: میزان واردات مصر از ایران در سال 91 بیش از 15 برابر نسبت به سالهای قبل جهش داشت که شامل محصولات پتروشیمی، گازی، مواد صنعتی و قطعات خودرو می شود.

امانی در خصوص حمله عناصری معلوم الحال به اقامتگاه خود در قاهره و واکنش مقامات مصری نسبت به آن گفت: پس از این موضوع که تعدادی اندک در مقابل اقامتگاه تجمع کردند، تماس های زیادی از سوی شخصیت های دینی و سیاسی صورت گرفت که تلاش داشتند، نشان دهند حرکت این افراد معدود بیانگر دیدگاه مردم مصر نیست و من نیز بر این موضوع بسیار واقفم.

وی ادامه داد: مشخص است که نزدیکی بین ایران و مصر، صهونیست ها و آمریکایی ها را نگران کرده و آنها احساس خطر زیادی می کنند.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره در پاسخ به این سوال که آیا این حرکت محکوم شد، گفت: حرکت این افراد رسماً از سوی وزارت خارجه مصر و همچنین بسیاری از شخصیت های سیاسی این کشور محکوم شده است. دخالت عناصر خارجی در مصر و اقدام به ایران هراسی و شیعه هراسی یک موضوع آشکار است که قابل انکار نمی باشد.

امانی یادآور شد: به تائید بسیاری از شخصیت ها و تحلیلگران مصری، عربستان سعودی در تحریک این عوامل معدود نقش اساسی دارد.

وی با ابراز اطمینان کامل نسبت به اشتیاق مردم مصر برای گسترش روابط با ایران در زمینه های مختلف اقتصادی و جهانگردی تصریح کرد: این موضوع را در قالب تماس های خود با مردم و مسئولین مصر و آنچه از نظریات علما، دانشمندان و نخبگان این کشور دریافت کرده ام، اعلام می دارم.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره ادامه داد: آن افرادی که با این حرکت مخالفند، هر چند تعدادشان بسیار محدود است باید بدانند به عمد و یا سهو نقشه صهیونیست ها را دنبال می کنند؛ زیرا که همکاری مصر و ایران مخالفی جز دشمنان اسلام و به ویژه صهیونیست ها ندارد.

امانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت سیاسی مصر نیز گفت: مصر به عنوان یک کشور انقلاب کرده از فضای خفقان نظام مبارک خارج و دارای فضای باز سیاسی شده که همه افراد بدون هیچگونه واهمه ای در آن اظهار نظر می کنند و سعی دارند به انحای مختلف نظرات خود را بیان کنند.

وی موضوع مهم را ورود عناصر خارجی در این بین خواند که گاهی باعث در هم آمیختگی دو موضوع یعنی خواسته دشمنان مصر برای بر هم زدن ثبات در این کشور و نیز اعتراض برخی افراد می شود.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره ادامه داد: مصر به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه شمال آفریقا است که رژیم صهیونیستی همواره به دنبال تضعیف آن بوده و این موضوع در کنار دخالت خارجی ها باعث می شود که تحرکات موجود به تضعیف دولت و حکومت مرسی منجر شود که نتیجه آن تحقق خواسته های دشمنان است.

امانی تاکید کرد: عناصر دشمنان خارجی در مصر تلاش دارند از این فضا برای طولانی کردن روند تثبیت اوضاع در مصر استفاده کنند؛ هرچند ممکن است این موضوع در کوتاه مدت منافع برخی گروه های سیاسی داخلی مصر را تامین کند.

کلید واژه ها: مصر حافظ منافع منافع ایران حافظ منافع ایران دفتر حافظ منافع ایران دفتر حافظ منافع دفتر حافظ حافظ سیاسی در قاهره قاهره خارجی ایران در قاهره منافع ایران در حافظ منافع ایران در منافع ایران در قاهره اقتصادی تجار دشمنان اجلاس عربستان


نظر شما :