ادعای مقام های آمریکایی

داماد بن لادن در ایران بوده است!

۱۸ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۱۳۷۳۱ اخبار اصلی آمریکا
مقامات آمریکایی ادعا می کنند. ، سلیمان ابو غیث، داماد بن لادن که ماه گذشته در ترکیه دستگیر شد و اکنون در انتظار محاکمه در نیویورک به سر می برد، بخش عمده ای از دهه گذشته را در ایران سپری کرده است.
داماد بن لادن در ایران بوده است!

دیپلماسی ایرانی: مقامات آمریکایی ادعا می کنند. ، سلیمان ابو غیث، داماد بن لادن که ماه گذشته در ترکیه دستگیر شد و اکنون در انتظار محاکمه در نیویورک به سر می برد، بخش عمده ای از دهه گذشته را در ایران سپری کرده است.

به گزارش ان بی سی نیوز، نیروهای آمریکایی و افغانی در سال 2001 ، با خلع سلاح طالبان ، کنترل افغانستان را در نظر گرفتند، اما در آن زمان عثامه بن لادن یک تصمیم گرفت. او ماموران خود مانند خالد شیخ محمد را به شهرهای پاکستان فرستاد تا در آنجا مخفی شوند و برای حمله های بعدی علیه آمریکا آماده باشند. تمامی بازیگران کلیدی طرح های بن لادن بعدها دستگیر یا کشته شدند. البته به جز ایمن الظواهری، مرد شماره دو القاعده که با وجود سه حمله سنگین ، جان سالم به در برد.

در همان زمان بن لادن، مدیر ارشد خود را به ایران فرستاد و بودجه ای نیز در اختیار وی قرار داد. یک مقام آمریکایی در این زمینه می گوید، بن لادن امیدوار بود که ایرانیان اعضای این گروه را نه به یک گروه سنی تروریستی بلکه دشمن یک دشمن  قلمداد کنند. در بین مقاماتی که در جریان این سفر به ایران رفتند، او غیث، مدیر ارتباطات این گروه و داماد بن لادن نیز حضور داشت. اما این گروه مدت کوتاهی پس از ورود به ایران دستگیر شدند و مقامات تهران دستگیری گروهی بزرگ از اعضای القاعده را تایید کردند. جواد ظریف، نماینده سابق ایران در سازمان پیسش از به ان بی سی نیوز گفته بود که هیچ کشوری به اندازه ایران اعضای القاعده را دستگیر نکرده است.

این در حالی است که آمریکا نمی دانست این گروه در چه نقطه ای از ایران زندانی هستند و دقیقا چه چهره هایی در بین دستگیر شدگان حضور دارند. برخی مقامات آمریکایی ادعا می کردند که ایران آنها را به عنوان یک ابزار معامله با آمریکا یا در مقابل حمله های القاعده به ایران ، در زندان نگاه داشته است. چرا که القاعده تجربه انجام حمله ها در ایران در سال های 1990 را داشت.

اکنون با گذشت سال ها، ابوغیث در ترکیه بازداشت شده و برای محاکمه در نیویورک به سر می برد. مقامات آمریکایی ادعا می کنند که وی اطلاعات عملیاتی ندارد چرا که بخش عمده ای از دهه گذشته را در ایران به سر برده است. اما بنا بر ادعا مقامات آمریکایی، اهمیت اطلاعاتی وی از آن جهت است که دوره ای طولانی از حبس را در ایران سپری کرده و اکنون مشخص نیست که آزاد شده یا اینکه فرار کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: بن لادن القاعده مقامات آمریکایی


( ۹ )

نظر شما :