صالحی: اولین خواسته ما توقف خشونت‌ها در سوریه است

۱۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۹ کد : ۱۹۱۳۴۸۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست خبری ولید معلم و علی اکبر صالحی وزرای خارجه ایران و سوریه بعد از ظهر امروز در محل وزارت خارجه ایران برگزار شد.

علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان طی سخنانی در این نشست ضمن خیرمقدم به همتای سوری اش گفت: امروز روشن است که روابط دو ملت و دولت ایران و سوریه روابطی دیرینه است و هیچ گاه ملت و دولت ایران حمایت دولت و ملت سوریه را در جنگ 8 ساله صدام علیه ایران فراموش نمی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه سوریه با یک بحران تحمیل شده مواجه است، تصریح کرد: مواضعی که ایران در قبال این بحران اتخاذ کرده، به صراحت نشان می دهد که مردم سوریه حق دارند از آزادی و حقوق شهروندی برخوردار باشند و این را به حکومت سوریه و هر حکومت دیگری می گوییم که باید پاسخگوی خواسته های ملت خود در جهت تحقق حقوق شهروندی باشند.

صالحی افزود: برخی ها از خارج سوریه که سوری هم نیستند، تقاضا می کنند بشار اسد رئیس جمهور این کشور کنار برود و اینگونه در امور داخلی سوریه دخالت می کنند. این کشورها بارها اعلام می کنند که یکی از اصول سیاست خارجی آنها عدم دخالت در امور داخلی دیگران است اما این موضوع را در قبال سوریه فراموش می کنند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: هیچ کشوری حق ندارد برای ملت و دولت سوریه تعیین تکلیف کند.

وی با بیان اینکه بحران سوریه روز به روز عمیق تر می شود و در نتیجه آن مردم کشته می شوند، اظهار داشت: ما می دانیم که یکی از دلایل توسعه این بحران ورود افراد غیر سوری با وارد شدن به این کشور و مسلح شدن آنها توسط دیگران است که منجر به جنایت های تاسف بار می شود، آنها مزدورانی هستند که از سوی برخی کشورها حمایت می شوند و این امر پنهانی نیست چرا که دستگاه های امنیتی غرب بر آن اذعان کرده اند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه معتقدیم بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، گفت: تنها راه حل بحران نشست معارضه و دولت سوریه است. اگر کشورهای دیگر حمایت خود را از مزدوران قطع کنند به سرعت اوضاع سوریه رو به استقرار خواهد رفت. اراده مردم این کشور این است که مزدوران هر چه سریع تر از خاک این کشور خارج شوند.

وی با بیان اینکه  اولین خواسته ایران توقف خشونت در سوریه است، گفت: ما حتی با بخشی از معارضه که در تماس هستیم عنوان کردیم خونی که در سوریه ریخته می شود مسئولیت دارد. آنها اگر اصرار بر گسترش جنگ و خونریزی در کشور دارند باید بدانند مسئول هستند.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه نمی توانیم از سوریه بخواهیم که سلاح را کنار بگذارد تا مزدوران به کار خود ادامه دهند، تصریح کرد: اگر ما واقعا به دنبال قطع خشونت ها در سوریه هستیم باید تلاش کنیم شرایط را برای مردم سوریه فراهم کنیم تا سرنوشت خود را انتخاب کنند.

وی افزود: اگر نبود حمایت مردم از دولت سوریه یقینا تا به حال حکومت بشار اسد فرو می پاشید.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به گفت وگوهای امروز خود با ولید معلم همتای سوری اش افزود: گزارشی از جلساتی که با سایرین در خصوص طرح مرسی رئیس جمهور مصر داشتیم را در این نشست ارائه کردم و در خصوص سفرهایی که اخیرا به چند کشور اروپایی داشتم و جلسه ای که در مونیخ با معاذ الخطیب برگزار کردیم را شرح دادم.

وی با بیان اینکه ایران تلاش می کند در عرصه سیاسی زمینه برقراری نشست بین معارضه و حکومت سوریه را فراهم کند، اظهار داشت: حکومت سوریه آمادگی خود را اعلام کرده و بهانه ای وجود ندارد، آقای ولید معلم در سوریه اعلام کرد که رهبران کشورش حاضرند حتی با معارضه مسلح هم گفت وگو کنند.

خبرنگاری در خصوص نشست ژنو از صالحی سوال کرد و اینکه عنوان می کنند ایران نقش بسزایی در این نشست خواهد داشت که صالحی در پاسخ گفت: ایران کشوری است قدرتمند که دارای نقش مهمی در خاورمیانه است، تمام تلاش ما برقراری صلح در خاورمیانه است که مردم این منطقه در شرایط صلح آمیز زندگی کنند، به این منظور هر جا که بتوانیم در جهت تحقق این اهداف وارد می شویم.

 

وی افزود: ما در ژنو 1 و 2 نبودیم اما پیشنهاداتی را برای برون رفت از بحران سوریه بر مبنای 6 بند ارائه کردیم، ما با هر قدمی که در جهت حل بحران سوریه باشد همراه می شویم و در این راستا از طرح 6 ماده ای کوفی عنان و فعالیت های گسترده اخضر ابراهیمی حمایت می کنیم. همچنین در بحث چهارجانبه در مصر و در پیشنهاد مرسی به عنوان عضو فعال همکاری داشتیم.

 

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: سوریه یک رئیس جمهور قانونی دارد که از طریق انتخابات آمده است، مردم سوریه خود تا زمان انتخابات بعدی از رئیس جمهورشان حمایت می کنند و در زمان انتخابات این حق را دارند که رئیس جمهور آینده خود را انتخاب کنند.

 

 

کلید واژه ها: سوریه بحران حکومت صالحی و دولت معارضه سوری


نظر شما :