سو‍ژه های مطرح در سیاست خارجی در سالی که گذشته چه بودند؟

هفت سین 90 و هفت سوال 91

۰۳ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۸۹۹۱۵۰ اخبار اصلی
ابراهیم رحیم پور،‌ مدیر کل سابق اروپای وزارت خارجه در گفتاری کوتاه برای دیپلماسی ایرانی به مهم ترین تحولات سیاست خارجی در سال 90 در قالب هفت سین پرداخته است و هفت پرسش تعیین کننده در این مورد در سال پیش رو را طرح کرده است که در زیر می خوانید:
هفت سین 90 و هفت سوال 91
 دیپلماسی ایرانی:‌ سیاست خارجی خود می تواند یکی از سین های هفت سین سیاست در ایران باشد. اما سیاست خارجی در سال گذشته حول محورهایی بودند که در قالب هفت سین قابل طرح است:

1. سالی که نکوست از بهارش پیداست. بهار عربی چنان فضای سیاست خاورمیانه و جهان در سال 90 را درنوردید که کمتر موضوعی را می توان با این وسعت دید. البته خیلی ها معتقدند که این بهار پیش از آنکه به تابستان و میوه دادن برسد به خزان تبدیل خواهد شد. باید دید آیا این بهار عربی،‌ تا انتها، بهار و همیشه عربی خواهد ماند؟

2. سلامت اقتصادی اروپا شدیدا به خطر افتاد و بزرگان اقتصادی اروپا با تزریق یوروهای مالیات دهندگان خود سعی در نجات یورو و مستضعفین خوش گذران در یونان و دیگر کشورهای جنوب این قاره برآمده اند لیکن معلوم نیست نتیجه آن مطلوب باشد و یورو بتواند از این بحران جان سالم بدر ببرد.  

3. سارکوزی با متحد خود خانم مرکل برای نجات اروپا تلاش های زیادی نمود و زوج مرکوزی را تشکیل داد. لیکن شیطنت های او درباره ایران و برای ضربه اساسی بی نتیجه مانده است. اکنون نیز سرنوشت ادامه ریاستش در فرانسه در هاله ای از ابهام فرو رفته است. باید دید سارکوزی می تواند از این آزمون سخت پیروز خارج شود؟‌

4. سنگال در وزارت خارجه ایران برای سالها به عنوان یک وا‍ژه کلیدی خواهد ماند. هرچند هنوز دعواها بر سر این ماموریت و برکناری منوچهر متکی در این سفر پابرجا مانده است ولی در نتیجه تاثیری نداشته است و جناب دکتر صالحی برای سر وسامان دادن به این کشتی به گل نشسته وارد صحنه دیپلماسی شد و یک سال از کار خود را گذراند. از ابتدای انقلاب تاکنون آقای دکتر ولایتی وزیر مقتدر بود؛ آقای دکتر خرازی وزیر مستقل؛ آقای متکی وزیر قرضی و همیشه نگران ادامه کارش؛ ودکتر صالحی مرد خوشنامی بود که به دیپلماسی علاقه مند است. هرچند این علاقه مندی در زمانی سخت بروز کرد که خیلی زود متوجه سختی آن شد. باید دید سر و کار صالحی نیز به سفر سنگال می افتد؟‌

5.سعید لو، معاونت بین الملل ریاست جمهوری را در اختیار گرفت تا جناب مشائی استراحتی نماید وجناب دکتر صالحی نیز یادش باشد که چرخ زاپاس نیز برای روزهای مبادا به کار خواهد آمد. آیا چالش متکی- مشایی این بار در قالب صالحی- سعید لو شکل خواهد گرفت و یا صالحی می تواند این رقابت و موازی کاری را تحمل یا مدیریت کند؟

6. سفیر عربستان در واشنگتن در حال خاطره نویسی است. او موظف است نتیجه طرح ترور خود را به دست عوامل ایران ارزیابی کند و به مقامات بالادستی خود گزارش دهد که طرح این موضوع  تا چه حد در فشار به ایران موثر بوده است. طرح اتهام ترور عربستان از سوی با جنجال بسیار مطرح شد ولی زود فروکش کرد. هرچند این کاهش تاثیری در افزایش تنش بین ایران و عربستان نداشت. آیا تنش در روابط ایران و عربستان سال آینده تشدید خواهد شد و یا دو کشور می توانند به راههایی برای کاهش این تنش ها دست یابند؟

7. سوریه به محل نزاع ها و کشاکش های قدرت های جهانی و منطقه ای تبدیل شده است. حجم عمده ای از تعاملات دیپلماتیک در سال گذشته به سوریه اختصاص یافت. از اتحادیه عرب و بازرسان آن گرفته تا شورای امنیت و ماموریت کوفی عنان. ولی عملا هیچ کدام از طرفین نتوانسته اند دورنمایی از موفقیت را برای خود ترسیم کنند. شاید سوریه تعیین کننده ترین نقطه تحول برای آینده خاورمیانه است. آیا قدرت های جهانی و منطقه ای می توانند پیش از تبدیل این موضوع به یک بحران تمام عیار آن را مدیریت کنند و طرحی برای بازی برد برد تنظیم کنند؟‌

 

نظر شما :