مرزهاى دموکراسى دينى و نمونه ايرانى آن
نویسنده خبر:
على موسوى خلخالى
نگاهی به کتاب مرزهای دموکراسی دینی اثر توفیق السیف استاد دانشگاه بیروت
مرزهای دموکراسی دینی
نویسنده: توفیق السیف
ناشر: انتشارات الساقی - بیروت
تعداد صفحات: 400 صفحه
کتاب « مرزهای دموکراسی دینی » اثر « توفیق السیف » جامعهشناس لبنانی و استاد دانشگاه بینالمللی بیروت توسط انتشارات « دار الساقی » در بیروت منتشر شد.
عمده موضوعات مطرح شده در این کتاب درباره ایران و سابقه دموکراسی آن، جریان اصلاحات در ایران، تجربه سیاسی دینی ایران، رو در رویی جریان اصلاحطلاب با جریان اصولگرایی، جریان اصولگرایی ایرانی و اشتراکات مفاهیم جریان اصلاح طلبی ایرانی با مفاهیم لیبرال دموکراسی است.
السیف در این کتاب 400 صفحهای به دلایل شکست اصلاحطلبنان در روند سیاسی ایران و در مقابل افزایش اقبال اصولگران در میان مردم و دلایل پیروزی آنها در مراحل مختلف سیاسی ایران بطور مفصل به بحث و بررسی پرداخته است.
کتاب مرزهای دموکراسی دینی شامل 7 فصل و یک موخره است. در فصل نخست، السیف، تلاش کرده به تجربه تاریخی ایران بویژه از زمان قدرت گرفتن شیعیان از قرن هشتم میلادی تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 ( 22 بهمن 1357) بطور خلاصه و موجز توضیحاتی ارائه دهد.
وی از اواخر فصل نخست به بعد وارد موضوع نقش روحانیت در جریانهای سیاسی ایران میشود و تلاش میکند، نقش و تاثیرگذاری روحانیون را در شکلگیری حرکتهای اجتماعی و جنبشهای سیاسی بطور مفصل توضیح و شرح دهد.
در فصل دوم به نقش امام خمینی ( ره ) در روند سیاسی ایران که به انقلاب اسلامی منجر شد، میپردازد و چگونگی عملی شدن نظریات وی در جریان سیاسی از جمله ولایت فقیه را توضیح میدهد. السیف امام خمینی را یکی از مهمترین رهبران تاریخ میداند که از چهره کاریزماتیک استثنایی برخوردار بود که در یک برهه زمانی معین یعنی دوره گذار از سنت به مدرنیته نقش بسیار مهم و بسزایی ایفا کرد.
به اعتقاد وی امام خمینی ( ره ) توانست بسیاری از سنتها و مسلمات دینی را که هویت آن در دوران رژیم پهلوی خدشهدار شده بود، احیا کند و آنها را از محاق فراموشی اجتماعی و فرهنگی نجات دهد.
در فصل سوم نویسنده به انقلاب اسلامی میپردازد و نظریات و جایگاه اجتماعی و سیاسی آن را در زمینه نظریه سنت دینی مورد بررسی قرار میدهد. وی در این فصل به بررسی اهداف انقلاب اسلامی ایران از جمله عدالت اجتماعی و استراتژیهای نظام اسلامی در این زمینه در جوانب سیاسی و اقتصای میپردازد.
در فصل چهارم موضوع ایدئولوژی جریان محافظه کار یا اصولگرا مورد بررسی قرار میگیرد و دیدگاه نظام اسلامی و مواضع آن که بحث و جدلهای بسیاری را در ایران موجب شده، نیز بررسی میشود.
در فصل پنجم السیف تعارضهای اساسی میان اصلاح طلبنان و محافظهکاران را بر میشمرد و به بررسی پیروزی اسلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1997 که توماس مان آن را به یک انقلاب تشبیه کرد، میپردازد.
فصل ششم به احزاب سیاسی فعال در عرصه سیاسی کنونی ایران اختصاص دارد و فصل آخر نیز وضعیت احزاب کنونی ایران، شیوه فعالیت آنها و جایگاه مردمیشان مورد بررسی قرار میگیرد.
حدود الدموقراطیة الدینیة
کاتب: توفیق السیف
دارالساقی - بیروت - لبنان
نظر شما :