دادگاه حريرى هر روز يکى را متهم مى‌کند!

۱۵ آذر ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۱ کد : ۹۵۵۷ اخبار اصلی
گروه تحقيقات دادگاه ترور رفيق حريرى به اظهارات آن بسيار استناد مى‌کند و از اطلاعاتش استفاده بسيار مى‌برد، على اصغرى، ژنرال جدا شده از سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ايران است که از سال 2007 با کميته مرکزى سازمان امنيت امريکا همکارى نزديک دارد.
دادگاه حريرى هر روز يکى را متهم مى‌کند!

ديپلماسى ايرانى: دانيل بلمار، دادستان دادگاه ترور رفيق حريرى هنوز نظر نهايى خود را تسليم رئيس دادگاه نکرده است. ولى اخبارى که هر روز از منابع نزديک به اين دادگاه به بيرون درز مى‌کند، نشان مى‌دهد که اين دادگاه هيچ خط مستقيم و بى‌طرفانه‌اى ندارد و هر روز يک نفر را متهم مى‌کند. در حالى که انگشت اتهام‌هاى اين دادگاه تا ديروز متوجه بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه بود، ناگهان بدون هيچ دليل قانع کننده‌اى اتهام‌ها از سوريه رفع شد و به سمت حزب الله لبنان چرخيد سپس ناگهان بدون اينکه دليلى آورده شود، اعلام شد که دادگاه دوباره به اين نتيجه رسيده که بشار اسد نقش محورى در ترور داشته و حزب الله با آن هم‌دست بوده و حالا هم متهمى تازه به نام ايران در لابه‌لاى صفحات اسناد دادگاه ديده مى‌شود تا کاملا مشخص شود که اين دادگاه نه تنها به دنبال حل مشکل لبنان نيست بلکه در حقيت دستاويزى براى قدرت‌هاى ذى نفوذ است تا هر که را که با او دشمنى دارند بدون ارائه مدرکى متهم کنند! 

روزنامه الاخبار چاپ لبنان مى‌نويسد که روز يک‌شنبه 5 دسامبر روزنامه فرانسوى لو فيگارو گزارشى را منتشر کرده  که در آن آمده است که بنا به شواهد دادگاه، حزب الله، جهاديان سنى، گارد جمهورى و سازمان امنيت ارتش لبنان با هم‌دستى ايران يا سوريه و حزب الله در ترور رفيق حريرى نخست‌وزير اسبق لبنان دست داشته‌اند.

دادستان دادگاه ترور رفيق حريرى اعلام کرده است که هنوز راى دادگاه نهايى نشده و به دانيل فرانسين، رئيس دادگاه نيز ارسال نشده است ولى به محض اين که نهايى شود، بيانيه‌اى در اين زمينه صادر و متهمان اين پرونده نيز معرفى خواهند شد.

بلمار خبرهاى منتشر شده در برخى رزنامه‌هاى فرانسوى و لبنانى مبنى بر اين که وى نظر نهايى خود را به رئيس دادگاه فرستاده را تکذيب کرد و ‌گفت: «هنوز پرونده تکميل نشده و هيچ چيز را نيز به رئيس دادگاه گزارش نداده است.»

از سوى ديگر روزنامه لبنانى ديلى استار گزارش داد، جفرى فلتمن، سفير سابق امريکا در لبنان و معاون فعلى خاور نزديک وزير امور خارجه امريکا در نامه‌اى که به هيئت تحقيق دادگاه بين‌المللى رفيق حريرى نوشته، آورده است که فردى به نام ع.م. غملوش نقشى محورى در ترور رفيق حريرى داشته و سرهنگ اشرف ريفى، مدير کل امنيت داخلى لبنان در ديدارى که در سال 2006 با فلتمن داشته رسما نام او را به عنوان يکى از عوامل اصلى ترور رفيق حريرى بر زبان آورده است.

به ادعاى فلتمن، وى در ترورهاى بعدى چهره‌هاى سياسى لبنان از جمله سمير قصير، روزنامه‌نگار مشهور لبنانى و جورج حاوى، دبير کل اسبق حزب کمونيست لبنان نيز دست داشته است. ريفى همچنين به فلتمن گفته است که پس از انجام اين ترورها غملوش به سوريه فرار مى‌کند و اکنون نيز تحت حمايت سازمان امنيت سوريه در اين کشور به سر مى‌برد.

فيلتمن همچنين مدعى است که ريفى به او گفته در ترور حريرى سوريه و ايران نيز نقش داشته‌اند و حزب الله نيز نسبت به وقوع برخى اتفاقات قبل از حادثه آگاهى داشته است.

بلمار مى‌گويد که فلتمن در نامه‌اى که به دادگاه نوشته، آورده است که ريفى حزب الله را به دست داشتن مستقيم در ترور حريرى متهم نمى‌کند ولى مى‌گويد چون چهره شيعه تندرويى در ترور دست داشته پس اين نشان مى‌دهد که حزب الله از وجود برنامه ترورها خبر داشته است.

در اين ميان لو فيگارو به نقل از خبرنگار ميدانى خود مالبرونو نوشته است که دادگاه در سال 2006 مطلع شده که افرادى از حزب الله در ترور رفيق حريرى دست داشته‌اند. اما اخيرا سرژ براميرتس، رئيس گروه تحقيق ترور رفيق حريرى دستور داده که مطالعات بر سر داشتن حزب الله در ترور حريرى مجددا از صفر آغاز شود چرا که براميرتس هنوز قانع نشده که حزب الله در اين ترور دست داشته است.

مالبرونو مدعى است که هيئت بين‌المللى تحقيق ترور رفيق حريرى به اين نتيجه رسيده که يکى از کشورهاى ايران يا سوريه به کمک حزب الله عمليات ترور حريرى را اجرا کرده و گارد جمهورى لبنان نيز پس از عمليات تلاش کرده تا صحنه ترور را پاک کند!

به ادعاى مالبرونو حزب الله پذيرفته است که مى‌دانسته مجموعه‌اى از گروه‌هاى سلفى لبنانى خودروى ميتسوبيشى تهيه کرده و آن را مجهز به مواد منفجر کرده و توسط يک عامل انتحارى که مدتى را در سوريه زندگى کرده آن را در محل حادثه منفجر کرده است. هيئت تحقيق هنوز نمى‌داند که اين عامل انتحارى از چه کسى دستور مى‌گرفته و افراد اين مجموعه که متوارى شده‌اند به کجا پناه برده‌اند و با چه کسانى در ارتباط بوده‌اند.


نظر شما :