پيشنهاد تازه غرب براى مبادله سوخت

۱۵ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۶ کد : ۹۲۴۷ پرونده هسته ای
گرچه ايران مى‌گويد هنوز چنين پيشنهادى را دريافت نکرده است، اما سخنگوى وزارت امور خارجه امريکا و فرانسه،‌ هر کدام جداگانه از وجود چنين بسته‌اى صحبت کرده‌اند.
پيشنهاد تازه غرب براى مبادله سوخت

ديپلماسى ايرانى: بعد از آن که هفته گذشته روزنامه امريکايى نيويورک تايمز اعلام کرد که ايالات متحده و متحدان اروپايى‌اش پيشنهاد تازه‌اى را براى مبادله سوخت هسته‌اى با ايران آماده کرده اند که بر اساس آن ایران باید حدود دو هزار کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند و در ازاى آن سوخت رآکتور هسته‌اى تهران را دريافت کند،‌ عکس‌العمل‌ها در رد يا تاييد اين مسئله از سوى کشورهاى مختلف آغاز شد.

ايران به عنوان طرف اصلى اين مذاکرات،‌ هنوز از وجود چنين پيشنهادى اطلاع ندارد. منوچهر متکى وزير امور خارجه ايران درباره اين مسئله با تاکيد بر اين نکته که هيچ منطقى در اين حرف حاکم نيست، ادعاى ارايه اين پيشنهاد به ايران را نادرست دانست و گفت: چنين موضوعى به ما منعکس نشده است. او مطرح کردن اين مسئله را بازى تبليغاتى رسانه‌اى دانسته است. منوچهر متکى اضافه کرده است که تهران پيشنهاد جديدى براى مبادله سوخت دريافت نکرده است و در صورتى که گروه وين به دنبال مبادله سوخت نباشد،‌ ايران نيازى به اين تبادل ندارد چرا که جمهورى اسلامى ايران در حال طى کردن مسير خود براى دستيابى به سوخت رآکتور هسته‌اى تهران است.

گرچه ايران مى‌گويد هنوز چنين پيشنهادى را دريافت نکرده است، اما سخنگوى وزارت امور خارجه امريکا و فرانسه،‌ هر کدام جداگانه از وجود چنين بسته‌اى صحبت کرده‌اند.

رابرت گیبس، ‌سخنگوی وزرات امور خارجه امريکا تايید کرده است که در این پیشنهاد در مقایسه با پیشنهاد سال گذشته، شرایط دشوارتری برای ایران در نظر گرفته شده است. او گفته است که چنانچه ایران به دنبال لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور است، باید شرایط سخت‌تری را برای مبادله سوخت هسته‌ای برآورده سازد.

در همين راستا سخنگوى وزارت امورخارجه فرانسه نيز روز جمعه اعلام کرده است که اعضاى گروه 1+5 بر سر به روز شدن پيشنهاد مبادله هسته‌اى براى تامين سوخت رآکتور تحقيقاتى تهران اتفاق نظر دارند. کريستين فاژ، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه گفته است: بين شش کشور عضو گروه 1+5 در خصوص به روز شدن پيشنهادی که در پاييز سال ۲۰۰۹ به ايران ارائه شد، اختلاف نظری وجود ندارد و در اصول و پارامترهای اين به روز شدن نیز اختلاف نظری وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، همچنين درباره به روز کردن اين پيشنهاد گفته است که اين يک مساله رياضی است به دليل اين که سانتريفيوژ‌ها کار می کنند، پس اين پيشنهاد نيز به روز شدن نياز دارد.

سخنان سخنگوى وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به گزارش روز پنج شنبه روزنامه فرانسوى لوموند بيان شده است. روزنامه فرانسوی لوموند روز پنجشنبه گزارش داده بود که آمريکا علاوه بر هزار و دويست  کيلوگرم اورانيوم غنی شده برای تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران، خواستار انتقال دو هزار کيلوگرم اورانيوم غنی شده با غنای کم به روسيه برای تامين سوخت نيروگاه اتمی بوشهر است. لوموند اضافه کرده بود که لندن و پاريس با اين پيشنهاد مخالفت کرده‌اند چرا که ممکن است نفس پذيرش اين مساله به فعاليت‌های غنی سازی در ايران مشروعيت ببخشد.

در همين حال يکى از اهداف سفر ويليام هيگ وزير امورخارجه انگلستان به اسرائيل،‌ بررسى مسئله هسته‌اى ايران اعلام شده است.‌ هاآرتص، یکی از اهداف هیگ در دیدار محرمانه با مقام‌های اسرائیل را آگاهی از ارزیابی‌های آنها درباره میزان تاثیر تحریم‌های بین‌المللی اخیر علیه ايران دانسته است. سفارت بریتانیا در اسرائیل نيز به روزنامه ‌هاآرتص گفته است که بریتانیا نگرانی اسرائیل از خطر برنامه هسته‌ای ایران را درک می‌کند و به همین دلیل می‌کوشد گفت‌وگوهای منظمی با سیاستمداران اسرائیلی داشته باشد، اما از شرح جزئیات و ارائه دستور کار مذاکرات محرمانه هیگ با مقام‌های اسرائیلی معذور است.

با انتشار اين اخبار، آن چه به عنوان اختلاف بر سر دستور کار مذاکرات،‌ مانع از انجام آن تا به حال شده است، بيشتر مشخص مى شود. ايران مبناى مذاکرات درباره مبادله سوخت را بيانيه تهران مى‌داند،‌ در حالى که اين اخبار نشان مى دهد طرف مقابل مبناى ديگرى را در نظر دارد.

با وجود اين اختلافات و در حالى که مدت زيادى به زمان پيشنهادى دو طرف براى مذاکره باقى نمانده است بايد ديد که آيا اين اختلافات به نحوى حل خواهد شد که اساسا دو طرف مايل به انجام مذاکره باشند يا تفاوت ديدگاه بر سر موضوع و دستور جلسات ميان ايران و طرف مقابل هم چنان مانع از آغاز مجدد مذاکرات خواهد شد.


نظر شما :