تنها هدف ایران آرامش در لبنان است

۰۲ آذر ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۸ کد : ۹۱۴۰ گفتگو
گفت‌وگو با دکتر رویوران، کارشناس مسائل خاورميانه
تنها هدف ایران آرامش در لبنان است

سفر آقای احمدی نژاد به لبنان تبعاتی را به دنبال داشت، از جمله تاثیر آن در روابط ایران با بعضی از کشورهای منطقه بود. همچنین از جمله اهداف اصلی این سفر کمک به ایجاد آرامش در لبنان بوده است. دیپلماسی ایرانی تاثیرات و تبعات این سفر را در گفت‌وگویی با دکتر رویوران مورد بررسی قرار داده است.

از آنجائی‌که اخیرا روابط ایران و عربستان دچار شکاف شده است، آیا سفر آقای احمدی نژاد تاثیری در بهبود این روابط داشته است؟

تماس‌های آقای احمدی نژاد قبل و بعد از این سفر برای منطقه آرامش بخش بود. یعنی به عبارتی برخی از قدرتهای منطقه ای از جمله عربستان نسبت به بازیگری ایران در منطقه حساسیت فوق العاده دارند. کشور عربستان این تصور را دارد که هر اندازه قدرت ایران در منطقه افزایش پیدا کند، عربستان جایگاه خود را از دست خواهد داد. تماسهای آقای احمدی نژاد تا حدی این اطمینان را داد که ایران به دنبال کاهش جایگاه هیچ کشوری در منطقه نیست، بلکه بیشتر به دنبال حاکمیت آرامش در لبنان و پایان دادن به تنشها است.

همان طورکه گفته شد آقای احمدی نژاد پیشنهاداتی برای آرامش در منطقه ارائه داده است، این پیشنهادات در چه زمینه ای بوده است؟

امروزه محور اختلاف در لبنان بحث دادگاه بین المللی و نوع قضاوتی است که می‌کند. حکم اولیه‌ای که علیه حزب االله قرار است صادر کند و اعتراضاتی که به این حکم‌ها وارد است. از آنجاییکه که ولی دم در این دادگاه سعد حریری و رئیس جریان المستقبل هست، لذا نوع رفتار در مقابل دادگاه مهمترین دروازه ورود به آرامش در لبنان است. یعنی اگر این دادگاهی که کاملا سیاسی رفتار می‌کند، ابتدا سوریه را متهم و بعد عقب نشینی کرده است. سپس معلوم شد که شاهدان دروغین بودند. بعد چهار افسر لبنان را متهم و عقب نشینی کرده است. و اصلا مشخص نیست زمانی که حزب الله را متهم می‌کند چه شواهد دروغینی را ارائه خواهد داد. در حقیقت این دادگاه ابزاری است در دست غرب. اگر نیروهای لبنانی در این مقوله توافق کنند و نگذارند که این دادگاه آرامش لبنان را برهم بزنند، به نظر می‌رسد که از ناآرامیهای موجود کاسته شود.

درباره سوریه صحبت کردید، آیا سوریه با ایران در مورد لبنان با یکدیگر هماهنگ عمل می‌کنند؟ یا به نظر می‌رسد نقش سوریه پررنگ تر است و نیازی به هماهنگی با ایران ندارد؟

اولا ایران و سوریه از نظر دیدگاه های سیاسی بسیار بهم نزدیکند. در مورد دادگاه دیدگاههای آنها کاملا بر هم منطبق هست. اینکه سی و سه نفر سوریه ای به این دادگاه احضار شدند، نشان دهنده سیاسی بودن این دادگاه هست و به نظر نمی‌رسد که نیازی به هماهنگی با ایران باشد، به دلیل اینکه موضع دو کشور کاملا مشخص است.

نظر شما درباره تشکیل کمیته بین ریاض، تهران، دمشق و بیروت چیست؟ آیا این کشورها می‌توانند با ایران هماهنگ عمل کنند در حالیکه که مثلا ریاض به عنوان یک رقیب در منطقه برای ایران محسوب می‌شود؟

این عناصر قطعا هماهنگ نیستند.نقش اینها تنها برای حفظ آرامش در لبنان است. سوریه و ایران با هم هماهنگ هستند. اما لبنان دچار دودستگی است، بخشی هماهنگ و بخشی هم ناهماهنگ هست. ولی عربستان  اساسا از دیدگاه دادگاه حمایت می‌کند. در مورد هماهنگی بین این عناصر هدف رسیدن به یک نوع آتش بس در لبنان است. اما این هماهنگی به معنای انطباق نیست.

تحریمها، فشارهای غرب و کوتاه کردن بازوهای ایران در منطقه (همانند حماس، حزب االله و تشکلهای اسلامی) از یک طرف و تشکیل چنین کمیته ای از طرف دیگر، کدامیک تاثیر بیشتری بر قدرت ایران در منطقه دارد؟ آیا این کمیته  موضع ایران را تقویت می‌کند؟

این نوع کمیته ها و هرگونه هماهنگی با ایران در ارتباط با بحث لبنان، اقرار به قدرت ایران در منطقه است. ایران در عراق و لبنان یکسره کننده و در فلسطین تعیین کننده است. این نشان دهنده این است که ایران یک قدرت معمولی در منطقه نیست، و اگر ایران قابل حذف بود، شک نکنید که هرگز ایران را در هیچ یک از مذاکرات منطقه ای مشارکت نمی‌دادند. پس این امر نشان دهنده جایگاه ویژه ایران در منطقه می‌باشد. و دیگران هم علیرغم سیاستهای انزوای ایران و بایکوت ایران ناگزیرند که جایگاه ایران را قبول کرده و این کمیته ها هم ایران را تقویت خواهد کرد.


نظر شما :