رشوه 7 میلیارد دلاری عربستان به روسیه بخاطر ایران

۳۱ فروردین ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۹ کد : ۷۴۰۹ سرخط اخبار
 رشوه 7 میلیارد دلاری عربستان به روسیه بخاطر ایران

یک مقام روس خبر داد که روسیه اخیرا پیشنهادی 7میلیارد دلاری از طرف عربستان دریافت کرده تا در ازای آن از فروش سامانه اس 300 به ایران صرف نظر کند.

رجب صفراف در گفتگو با خبرنگار عصرایران در رابطه با این پیشنهاد تاکید کرد: روسیه این پیشنهاد را رد کرده و این موضوع نشان می دهد که این کشور مناسبات استراتژیکش را با پول عوض نمی کند هرچند 7میلیارد دلار پول زیادی است.

به گفته مشاور معاون رئیس دومای روسیه، عربستان از روسیه خواسته است به جای فروختن اس 300 به ایران عربستان 7میلیارد دلار از این کشور سلاح خریداری کند!

  مقامات روسی تاکنون از تحویل سامانه اس 300 به ایران امتناع کرده اند اما این کارشناس برجسته روس در این باره معتقد است: برخورد روسیه با موضوع اس 300 تاکتیکی است و نباید آن را موضوعی استراتژیک دانست.

وی در گفت و گو با عصرایران همچنین مسائل جالبی در رابطه با مناسبات ایران و روسیه و نگرش برخی کشورها به این مناسبات مطرح کرده که مشروح آن به زودی منتشر خواهد شد.

بررسی کاهش رابطه با انگلیس در 4 وزارتخانه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی راه های کاهش روابط تجاری و سیاسی با دولت انگلیس و با همکاری وزارتخانه های مربوطه خبر داد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه برگزاری جلسه علنی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران پارلمانی با اشاره به جلسه شب گذشته منوچهر متکی وزیر امور خارجه و معاونان وی که در محل کمیسیون امنیت ملی برگزار شد، اظهار داشت: این جلسه اولین جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و مسئولان وزارت خارجه در سال 89 بود.
وی ادامه داد: در این جلسه وزیر خارجه و معاونت بین الملل این وزارتخانه گزارشی از روند شکل گیری، تشکیل و نحوه کار اجلاس خلع سلاح به کمیسیون ارائه کردند، همچنین اعضای کمیسیون امنیت ملی نقطه نظرات خود را در خصوص برگزاری این اجلاس را مطرح و مراتب تشکر و سپاسگزاری خود را از این اجلاس اعلام کردند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: این کنفرانس فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی بود که قصد دارند تکنولوژی هسته ای را برای مصارف صلح آمیز داشته باشند. این کنفرانس از شعار پرمحتوایی در راستای تقویت ان پی تی برخوردار بود.
نماینده شاهرود یادآور شد: اجلاس تهران تاکید کرد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حق همه و استفاده غیر صلح آمیز آن حق هیچ کس نیست.
جلالی سطح مشارکت کشورها در این اجلاس را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: زمانی که آمریکایی ها مدعی انزوای ایران هستند و برای صدور قطعنامه علیه ایران تلاش می کنند حضور این کشورها در سطح وزیران و کارشناسان ارشد و روسای سازمان های تخصصی بین المللی نقطه قوت این اجلاس بود.
وی پیام رهبر معظم انقلاب به اجلاس را به عنوان مانیفست استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بسیار جامع خواند و گفت: ایشان برای چندمین بار کاربرد سلاح هسته ای ممنوع  و حرام دانستند ما نیز در جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی با وزیر خارجه تاکید کردیم که این سخنان مقام معظم رهبری باید کاملا تبیین شود و برای دنیا معلوم شود که این سخن یک تاکتیک نیست بلکه استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
نماینده شاهرود افزود: اساسا در دین مبین اسلام و مکتب تشیع استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای حرام است. پیشنهادات رئیس جمهور در این کنفرانس نیز بسیار سازنده بود و می تواند راهگشا در استفاده صلح آمیز از تکنولوژی هسته ای باشد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین به موضوعات دیگر مطرح شده در جلسه شب گذشته کمیسیون با وزیر خارجه اشاره کرد و گفت: در خصوص مباحث عراق و انگلیس نیز موضوعاتی مطرح شد. اعضای کمیسیون به دلیل انصراف وزارت خارجه از فرستادن آقای صفری سفیر با تجربه ایران به انگلیس و اعزام وی به چین تشکر کردند.
وی ادامه داد : همچنین کمیسیون در پی ضرورت انجام اقدامات برای کاهش روابط با دولت انگلیس به وزارتخانه های خارجه، اقتصاد، صنایع و معادن و بازرگانی نامه نوشت که این وزارتخانه ها با توجه به نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای کاهش روابط با دولت انگلیس و نوع روابط و نگاه خصمانه ای که دولت انگلیس دارد از آنها خواست نوع تعاملات تجاری - اقتصادی در بخش خصوصی - دولتی را به کمیسیون امنیت ملی اعلام و گزارشات خود را ظرف یک ماه آینده به کمیسیون ارائه دهد تا بررسی های جامعی در خصوص مدیریت روابط با انگلیس انجام شود.
جلالی همچنین از دعوت کمیسیون سیاست خارجی دانمارک از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد و گفت: این دعوت مورد قبول کمیسیون امنیت ملی قرار گرفت و در آینده ای نزدیک سفری به دانمارک خواهند داشت. همچنین همتای آقای بروجردی در پارلمان آلمان دعوت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را برای سفر به ایران پذیرفته و در آینده سفری به ایران خواهد داشت.
وی از برگزاری جلسه این کمیسیون با سفرای کشورهای اروپایی در 2 هفته دیگر خبر داد و گفت: ما پیش از این نیز با سفرای کشورهای عربی در ایران جلسه ای برگزار کردیم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری کنفرانس خلیج فارس در بندرعباس و در اواخر اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این کنفرانس به همت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار می شود. در این کنفرانس از وزیر خارجه و وزیر کشور برای حضور دعوت شده است.
جلالی برگزاری کنفرانس خلیج فارس را در ادامه برگزاری کنفرانس خزر "یک" دانست و گفت: ما کنفرانس خزر 2 را نیز در آینده برگزار خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از آخرین وضعیت معصومی نژاد خبرنگار ایرانی بازداشت شده در ایتالیا جویا شد گفت: مجلس نگران وضعیت ایشان است و پیش نویس مجلس در خصوص اعتراض به ایتالیا و حمایت از معصومی نژاد تهیه شده که در آینده نزدیک به امضای نمایندگان رسیده و در رسانه ها منعکس خواهد شد.
نماینده شاهرود اقدام  ایتالیا در دستگیری این خبرنگار را محکوم کرد و گفت: در دنیایی که مدعی جریان آزاد اطلاع رسانی است دستگیری خبرنگاری به بهانه های واهی عمل ناشایستی است و امیدواریم که جریانات رسانه ای علیرغم برخوردهای یک سویه به این موضوع اعتراض کنند.
وی در پاسخ به سئوالی که چرا در کنفرانس خلع سلاح تهران از جنایات عراق در خصوص ایران و به کارگیری سلاح های شیمیایی اسمی برده نشد، گفت: وزارت خارجه در این اجلاس تعدادی از جانبازان شیمیایی را در کنفرانس حاضر کرد و همچنین ان جی او هایی که علیه بکارگیری سلاح های شیمیایی فعال هستند در این اجلاس نیز حضور داشتند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی که به یک طرح تبدیل شده است و عملیاتی خواهد شد این است که کنفرانسی در شهر سردشت برگزار شود زیرا بزرگترین قربانی این سلاح ها در ایران شهر سردشت است. در جلسه دیروز نیز مطرح شد که بحث قربانیان سلاح های شیمیایی در ایران جدی پیگیری شود.

بیانیه عربستان و بحرین به نفع ایران

عربستان و بحرين بر حل مسالمت‌آميز مساله‌ى هسته‌يى ايران تاکيد کردند.
به گزارش ايسنا، ملک عبدالله‌بن‌عبدالعزيز ـ پادشاه عربستان ـ و حمدبن‌عيسى آل‌خليفه ـ پادشاه بحرين ـ روز گذشته بعد از پايان ديدارها و گفت‌وگوهاى‌شان در منامه بيانيه‌اى مشترک را صادر کردند.
در اين بيانيه روابط دوجانبه، راه‌هاى تقويت آن، مساله فلسطين، عراق، ايران، سودان، سومالى و غيره مورد بررسى قرار گرفت.
در اين بيانيه دو طرف درباره برنامه‌ى هسته‌يى ايران بر پايبندى به اصول ثابت و شناخته‌شده‌ى اصل احترام به قوانين بين‌المللى و حل اختلافات به روش مسالمت‌آميز تاکيد کردند.
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط ـ چاپ لندن ـ، دو طرف هم‌چنين بر اهميت ادامه يافتن حل مسالمت‌آميز اين مساله تاکيد و ايران را به ادامه گفت‌وگوها با جامعه جهانى تشويق کردند.
عربستان و بحرين در اين بيانيه بر اهميت همکارى (ايران) با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى تاکيد کردند.

اعتراض کواکبيان به توقيف روزنامه بهار

نماينده سمنان با انتقاد از عدم اجازه باهنر به وى براى بيان تذکر خود، اظهارداشت: اين روال مناسبى نيست که تذکرات را براى پايان جلسه مى‌گذارد. زيرا ارائه تذکر بخشى از حق دستگاه‌هاى قانونگذارى است. وقتى اين حق از نمايندگان سلب مى‌شود، يعنى حقى از مجلس ضايع شده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا مصطفى کواکبيان در گفت‌وگو با خبرنگاران پارلمانى، با بيان اينکه توقيف مطبوعات موضوع تذکرش بوده است، افزود: ديروز يکى ديگر از روزنامه‌هاى منتقد دولت توقيف شد که در اين مورد سوال جدى از هيات نظارت و مطبوعات مطرح است. در توضيح اين توقيف صرفا به موادى از قانون مطبوعات استناد شده و دلايل توقيف به دقت بيان نشده است.

وى تصريح کرد: وقتى در مورد توقيف مطبوعات با اعضاى هيات نظارت مطبوعات صحبت مى‌کنيم، صرفا بر رعايت قانون تاکيد مى‌کنند و از جزييات دليل توقيف اطلاعى ندارند. وقتى که با وزير ارشاد هم صحبت مى‌کنيم، مى‌گويند که ما فقط يک راى داريم و از طرف ديگر رئيس‌جمهور مى‌گويد مخالف بگير و ببند هستيم. با توجه به اين سخنان ما مانده‌ايم که در اين ميان از چه کسى بايد در مورد توقيف مطبوعات سوال کرد.

عضو فراکسيون خط امام و مجلس در ادامه به بيان سه سوال از هيات نظارت و مطبوعات پرداخت و گفت: اصل 24 قانون اساسى، اخلال در مبانى اسلام و اهميت ملى را به‌عنوان علل توقيف مطبوعات در نظر مى‌گيرد و براساس ساير اصول قانون اساسى هم نمى‌توان آزادى‌هاى مشروع را زير سوال برد. لذا دولت مکلف است که بيان کند به استناد کدام مطلب مطبوعات توقيف شده اين روابط را نقد کردند.

کواکبيان در بيان سوال دوم خود گفت: ‌چرا هر روزنامه‌اى که بسته مى‌شود فقط منتقد دولت است و آيا روزنامه‌هاى طرفدار دولت معصوم زادگانى هستند که هيچ اشتباهى نمى‌کنند يا اينکه تخلفى وجوددارد؟ در بعضى از روزنامه‌هاى طرفدار دولت فحش‌هايى داده مى‌شود که بدتر از الفاظ چاله ميدانى است و در عين حال برخوردى با آنها نمى‌شود که جاى سوال دارد.

مديرمسئول روزنامه مردم سالارى در بيان سوال سوم خود افزود: با توقيف روزنامه بهار، حدود 70 الى 80 نفر بيکار شدند در حالى که آيا نبايد از قبل مديرمسوول را احضار مى‌کردند و به او تذکر مى‌دادند کسانى که در فصل بهار، بهارشان را خزان مى‌بينند چه بايد بکنند.

عضو فراکسيون خط و امام مجلس با تاکيد بر رعايت مر قانون تصريح کرد: سال 88 سالى بود که به خاطر اقتضائات حوادث پس از انتخابات، برخوردهايى صورت گرفت. اما سال 89 با نشاط آغاز شد و بايد تلاش کنيم کشور به سوى سازندگى و عدالت برود.

بازشمارى آراء انتخابات عراق 10روز طول مى‌کشد

کميسارياى عالى و مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که بازشمارى آراء انتخابات پارلمانى اخير 10 روز طول خواهد کشيد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبرى "اصوات العراق "، کميسارياى عالى و مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که انتظار مى‌رود بازشمارى آراء انتخابات پارلمانى اين کشور بيش از 10روز بطول نيانجامد.
از سوى ديگر "نورى المالکى " نخست‌وزير و رئيس ائتلاف دولت قانون، تصميم دادگاه تجديد نظر مبنى بر شمارش دستى آراء انتخابات را يک پيروزى براى نهاد قضايى عراق دانست.
دادگاه‌ عالى فدرال عراق ديروز دستور شمارش دستى آراء انتخابات عراق در بغداد را صادر کرد.
اين حکم در نتيجه‌ اعتراضات بسيارى از فراکسيون‌هاى انتخاباتى از جمله‌ ائتلاف دولت قانون صادر شده‌ است.
انتخابات پارلمان عراق 43 روز پيش با مشارکت 62 درصد از شهروندان اين کشور برگزار شد که‌ طبق نتايج منتشر شده‌ اوليه‌ فهرست العراقيه‌ به‌ رهبرى "اياد علاوى " نخست وزير اسبق با فاصله‌ دو کرسى از ائتلاف دولت قانون بيشترين کرسى‌هاى پارلمان را تصاحب کرد.
ائتلاف نورى مالکى اعلام کرد حدود 750 هزار راى در 5 استان عراق دستکارى شده و خواستار بازشمارى آرا در 5 استان عراق شده‌ است.
کميسيون عالى انتخابات عراق شامگاه ششم فروردين نتايج نهايى انتخابات پارلمانى را اعلام کرد که بر اين اساس فهرست العراقيه به رياست علاوى با 91 کرسى دولت قانون به رياست نورى المالکى با 89 کرسى و ائتلاف ملى عراق با 70 کرسى در رده هاى اول تا سوم قرار گرفتند .

تاکید مجدد چین بر راه‌حل دیپلماتیک پرونده ایران

 با وجود تداوم تلاش ناکام برخی کشورهای غربی برای فشار بر ایران، سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر بر دیپلماسی برای حل موضوع هسته ای تهران تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "جیانگ یو" سخنگوی وزارت خارجه چین امروز سه شنبه بار دیگر گفت که باب گفتگوها برای انجام مذاکره با تهران همچنان باز است.
وی که کشورش مخالف تحریم ایران است همچنین گفت که گروه 1+5 در حال گفتگو درباره پیشنویس قطعنامه ای هستند که توسط آمریکا مطرح شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که پکن همچنان امیدوار به حل موضوع هسته ای ایران به روش دیپلماتیک است.
وی افزود: ما همیشه معتقدیم که انجام مذاکره و گفتگو بهترین روش ممکن برای حل موضوع هسته ای ایران است.

امام جمعه این هفته مشخص شد

نماز عبادى سياسى جمعه اين هفته تهران به امامت آيت‌الله جنتى اقامه خواهد شد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا) در اين مراسم که راس ساعت 12 با تلاوت آياتى از کلام الله مجيد توسط قارى ممتاز سيد محمد کرمانى در دانشگاه تهران آغاز مى‌شود، ميرزا بيگى رئيس سازمان نظام پرستارى به مناسبت روز پرستار و ولادت با سعادت حضرت زينب کبرى(س) گزارشى ارايه مى‌کند و سپس مهدى چمران رييس شوراى شهر تهران، به مناسبت روز شوراها و تشکيل شوراهاى اسلامى شهر و روستا پيش از خطبه‌ها سخنرانى خواهد کرد.

شمار تلفات آمريکا در عراق به 4392 نفر رسيد

فارس- با کشته‌ شدن يک نظامى آمريکايى در استان بصره‌ شمار تلفات ارتش آمريکا در عراق به‌ 4 هزار و 392 تن افزايش يافت.

فرماندهى نظاميان آمريکايى مستقر در عراق با انتشار بيانيه‌اى از کشته‌ شدن يک نظامى خود در استان بصره‌ خبر داد. در اين بيانيه‌ آمده‌ است: در حادثه‌اى غير جنگى، يک نظامى آمريکايى در استان بصره‌ بر اثر شدت جراحات وارده‌ کشته‌ شد.

اين بيانه‌ به‌ جزئيات بيشترى در اين باره‌ اشاره‌اى نکرده‌ است.
با کشته‌ شدن اين نظامى آمريکايى شمار تلفات ارتش آمريکا از زمان جنگ عراق تاکنون به‌ 4392 افزايش يافت.
امریکا: ایران هرگز مبادله را قبول نمی‌کند

با وجود ادامه تلاشهای ناکام آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر ایران، سخنگوی وزارت خارجه این کشور از تمایل واشنگتن برای پیگیری پیشنهاد مبادله سوخت هسته ای با تهران خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، درحالی که واشنگتن همچنان به تلاش ناکام خود برای اعمال فشار بیشتر بر ایران از طریق مشورت با همپیمانان خود ادامه می دهد، "فیلیپ کراولی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت که ایالات متحده همچنان به پیگیری پیشنهاد مبادله سوخت هسته ای با دولت ایران متمایل است.
وی در ادامه مدعی شد که ایران هرگز موافقت خود را با پیشنهاد مبادله سوخت هسته ای اعلام نمی کند.
کراولی گفت: پیشنهاد مبادله سوخت هسته ای باید به روز شود، زیرا ایران طی هفت ماه گذشته از زمان ارائه پیشنهاد مبادله سوخت هسته ای تاکنون سانتریفیوژهای جدیدی را فعال کرده که بر اساس آن به غنی سازی اورانیوم پرداخته است.
همچنین "رامین مهمانپرست" سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز سه شنبه خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، گفت که محل تبادل سوخت هسته ای ایران خواهد بود.
وی افزود: اگر کشورهایی سعی می کنند ملاحظات ما را به کشورهایی که این ملاحظات را متوجه نمی شوند منتقل کنند اسمش را هر چه که می خواهند بگذارند اما اقدامات این کشورها می تواند برای روشن کردن برنامه های هسته ای ما و اطلاع افکارعمومی موثر باشد.

مامور سابق FBI در ایران مرده است!

عصرایران - شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا که متعلق به نومحافظه کاران این کشور است در گفت و گو با فردی که او را حسن عبدالرحمن یک آمریکایی مسلمان شده و ساکن ایران معرفی کرده ، به نقل از او ادعا نمود که "رابرت لوینستون " افسر سابق اف بی آی که بنا به ادعای ایالات متحده 3 سال پیش در ایران ناپدید شده مرده است .

به گزارش فاکس نیوز حسن عبدالرحمن آمریکایی مسلمان شده که از سال 1980 به ایران پناهنده شده و سابقا یکی از مدیران شبکه برون مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ، " پرس تی وی " بود ،  در مصاحبه ای با شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا با ادعای اینکه او آخرین فردی بوده که با لوینستون دیدار داشته است ، مدعی شد که احتمالا وی زنده نیست .

وی با اشاره به اینکه او شام را در تاریخ 8 مارس 2007 ( 17 اسفند 1385) در هتل مریم جزیره کیش با لوینستون صرف کرده مدعی شد : " به هنگام صرف شام در هتل مریم یک پلیس لباس شخصی ایران ما را دستگیر و سه ساعت مورد بازجویی قرار داد . پلیس من را آزاد کرد اما لوینستون را نه ، و من آخرین بار لوینستون را در آنجا و به هنگام بازجویی پلیس دیدم ".

بر مبنای ادعای محافل آمریکایی رابرت لوینستون در زمان سفر به جزیره کیش یک افسر بازنشسته اف بی آی (59 ساله ) بوده که برای تحقیق درباره قاچاق سیگار از دبی وارد جزیره کیش در ایران شده بود و پس از سفر به ایران اثری از او دیده نشده است .

با این حال این ادعا از سوی دولت ایران مورد تایید قرار نگرفته و ایران اعلام کرده است که حاضر است در تحقیقات مربوط به یافتن لوینستون با آمریکایی ها همکاری کند . ایران می گوید که خبری از سرنوشت لوینستون ندارد و خبر گم شدن یا مرگ او در ایران به تایید مراجع رسمی نرسیده است .

از زمان ادعای مفقود شدن لوینستون در ایران خانواده وی و برخی رسانه های آمریکایی و نیز دولتمردان این کشور جسته و گریخته به این موضوع می پردازند و فرضیات مختلفی را درباره سرنوشت او مطرح می کنند .

حسن عبدالرحمان در مصاحبه با فاکس نیوز با اشاره به اینکه ، لوینستون دارای اضافه وزن بود  ، افزود : " من فکر نمی کنم او زنده مانده باشد ، علی رغم اینکه وضع ظاهری او عادی به نظر می رسید اما از برخی مشکلات و بیماری ها رنج می برد "

همسر لوینستون نیز طی مصاحبه های مختلف با شبکه های خبری آمریکایی تایید کرده است که وی از بیماری " دیابت " رنج می برد . " کریستین لوینستون " گفته است که او می دانسته  همسرش در دبی است اما رابرت هیچ گاه از سفرش به ایران به وی چیزی نگفته است .

همسر لوینستون می گوید که او در سفر خود در دسامبر سال 2007 ( آذر ماه 1386) به ایران با عبدالرحمن صحبت کرده و درباره ملاقات او با همسرش و انگیزه سفر او به کیش با عبدالرحمن گفتگو کرده است .

کریستین در مصاحبه با فاکس نیوز درباره ادعای عبدالرحمن درباره مرگ لوینستون در ایران گفت : " من نمی دانم . اطلاعاتی که ارایه می شود قابل تایید نیست . من هنوز بر این باورم همسرم زنده است . عبدالرحمن واقعا آدم مبهمی است ، اما شاید می خواهد با ارایه این اطلاعات  به شما ( فاکس نیوز ) کمکی کند ".

یک مامور اف بی آی نیز در گفتگو با فاکس نیوز اعلام کرد که این سازمان آمریکایی درباره صحت ادعاهای  عبدالرحمن تحقیق خواهد کرد .
وی افزود که تحقیقات در این باره برای اف بی آی بسیار سخت است چون نمی توانند در داخل ایران به تحقیقات بپردازند و دولت آمریکا صرفا از طریق کانال سفارت سوییس در تهران عمل می کند .

پی جی کراولی سخنگوی وزرت امور خارجه آمریکا در این باره گفته است که ایالات متحده از طریق هر کانال ممکن در صدد است تا از سرنوشت شهروند مفقود  شده خود در ایران  اطلاع پیدا کند .

وی افزود که علی رغم پیگری مجدانه واشنگتن ، مقامات تهران حاضر به هیچ گونه همکاری در این زمینه نیستند . کراولی افزود که در پاییز سال گذشته و در جریان مذاکرات ایران با گروه 1+5 در ژنو سوییس دیپلمات های آمریکایی تلاش کردند در این باره با مقامات شرکت کننده ایرانی در گفتگوها رایزنی هایی بکنند که موفق نشدند .

این ادعا در حالی مطرح می شود که ایران می گوید از سفر چنین فردی به ایران هیچ اطلاعی در دست ندارد و اگر دولت آمریکا در این زمینه اطلاعاتی دارد ، و در صورت  ارایه اطلاعات مستندی در این باره از سوی آمریکا حاضر است هر گونه همکاری برای روشن شدن ابعاد این پرونده 3 ساله به انجام برساند .

اصراری بر روابط اقتصادی با برخی اروپاییها نداریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها را مبتنی بر خواست متقابل عنوان کرد و گفت: اگر یک کشور اروپایی نخواهد با ما روابط اقتصادی داشته باشد، اصراری به آن نداریم.
 به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی امروز سه شنبه در نشست مشترک خبری با همتای ترکیه ای خود در تهران با بیان این مطلب افزود: در گفتگوهای امروز موضوع عراق به عنوان همسایه دو کشور ایران و ترکیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در این گفتگوها بر آرامش بیش از پیش عراق با مشارکت همه گروههای حاضر در این کشور مورد تاکید طرفین قرار گرفت.
وی افزود: امیدواریم رهبران عراقی در یک هم اندیشی شرایط را همانند گذشته برای حرکت این کشور به سوی پیشرفت و تعالی فراهم کنند در این مورد موضع دو کشور ایران و ترکیه یکسان بود.
متکی در ادامه موضوع افغانستان و فلسطین را نیز از موضوعات مشورت و تبادل نظر میان دو وزیر امور خارجه عنوان کرد و گفت: نگرانیهای ایران و ترکیه و جامعه جهانی در این رابطه مورد مشورت قرار گرفته و تبادل نظرهایی در این زمینه انجام شده است.
وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به برگزاری کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران گفت:  ما از نگاه مثبت وزیر امور خارجه ترکیه به این اجلاس تشکر کرده و خواهان تعامل سازنده در زمینه خلع سلاح با تمامی کشورها حتی دارندگان سلاح های هسته ای هستیم.
وی در ادامه با اشاره به عضویت ترکیه در شورای امنیت گفت: ما همواره درباره موضوعات پیرامون فعالیتهای صلح آمیز هسته ای کشورمان مشورت و تبادل نظر داشته ایم و معتقدیم که کماکان می توان در زمینه تبادل سوخت هسته ای بحث و مذاکره کرد.
متکی گفت: امروز نیز این مذاکرات ادامه داشت و در زمینه همکاریها و ایجاد زمینه های جدید برای گفتگو در مورد فناوری صلح آمیز هسته ای مشورت های موثری انجام شد.
وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص افزایش سطح تبادلات اقتصادی ایران و ترکیه گفت: اینکه ما بر روابط دوجانبه تاکید داریم اراده روسای جمهوری دو کشور بوده و اینکه توانسته ایم سطح تبادلات اقتصادی را از 3.5 میلیارد طی سالیان اخیر به 11 میلیارد برسانیم یک وظیفه بوده است.
وی در ادامه تاکید کرد: معتقدیم هدف گذاری تبادلات اقتصادی تا سطح 20 میلیارد دلار ظرفیت واقعی میان دو کشور بوده و این رقم دست یافتنی است.
متکی همچنین درباره رویکرد تحریم اقتصادی از سوی کشورهای غربی گفت: ما بارها تاکید کرده ایم که بهترین روش برای حل مسائل فیمابین گفتگو بوده و از آن نیز استقبال کرده ایم ولی چنانچه گروهی بخواهند تجربه شکست خورده گذشتگان را دنبال کنند نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم.
وی در عین حال تصریح کرد: اگر یک کشور اروپایی نمی خواهد روابط اقتصادی با ما داشته باشد اصرار خاصی نداریم زیرا ما روابط خود را بر اساس خواست متقابل کشورها تنظیم می کنیم.
وزیر امور خارجه با اشاره به بحث تبادل سوخت هسته ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران گفت: اگر طرفهای تبادل اراده ای برای دنبال کردن این امر داشته باشد کماکان فرصت باقی بوده و می توان این پروسه اعتماد ساز را عملیاتی کرد.
متکی در پایان تاکید کرد: بارها اعلام کرده ایم که تبادل سوخت همچنان قابل مذاکره و بر روی میز است.

پنجره تذکر گرفت

روابط عمومى معاونت امور مطبوعاتى و اطلاع‏رسانى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى اعلام کرد که هيأت نظارت بر مطبوعات در جلسه روز گذشته خود ضمن توقيف روزنامه بهار و ارسال پرونده آن به مرجع قضايى، به هفته‏نامه «پنجره» هم تذکر داده است.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق اعلام معاونت امور مطبوعاتى و اطلاع‏رسانى، هفته‏نامه «پنجره» در صفحه 9 از شماره 38 (28 فروردين 89) خود، به چاپ تصويرى نامتناسب و غيرموجه، در کنار تصاوير برخى از مسوولان يا چهره‏هاى قابل احترام اقدام نموده بود که به‌دليل عدم مراعات ماده 2 قانون مطبوعات، منجر به تذکر هيأت نظارت بر مطبوعات گرديد.
همچنين، محمدعلى رامين، دبير هيأت نظارت بر مطبوعات اعلام کرد: تذکر قبلى آن هيأت به هفته‏نامه پنجره (شماره 17 – تاريخ 14/10/88) با عنايت به اطلاعات تکميلى کان لم يکن تلقى مى‏گردد.


واکنش مقامات مشارکت و مجاهدین پس از توقيف

درپى اعلام خبر توقيف پروانه فعاليت احزاب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى، ازسوى مديرکل سياسى وزارت کشور، سخنگوى جبهه مشارکت با بيان اينکه «‌حزب مشارکت کماکان حضور دارد و کار خود را دنبال مى‌کند» توقيف پروانه اين حزب را بصورت «موقت» تعبير کرد و گفت که معتقد است اين امر از نظر حقوقى مانع فعاليت اين حزب نمى‌شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، اين درحالى است که درپايان نامه توقيف پروانه فعاليت سازمان مجاهدين و حزب مشارکت تاکيد شده است که تا تعيين تکليف پرونده آن‌ها در مرجع قضايى، اين دو تشکل بايد از هرگونه فعاليت خوددارى کنند.

محمد کاشفى در گفت‌وگو با ايسنا، بر اينکه «تکليف نهايى را مرجع قضاى روشن مى‌کند.» تاکيد کرد، اما درعين حال خاطرنشان کرد:« ‌بحث توقف فعاليت با توقيف پروانه‌، به لحاظ حقوى دو مساله جداگانه است يعنى تا زمانيکه تکليف حزب در مرجع قضايى مشخص نشده است، آن حزب همچنان به کار خود ادامه مى‌دهد.»

وى همچنين با انتقاد از توقيف پروانه فعاليت حزب مشارکت ازسوى کميسيون ماده ‌١٠ احزاب، اين نوع برخوردها را به ضرر کشور دانست و با بيان اين که «به اظهارات مطرح شده پاسخ خواهيم داد»،افزود:« طبق قانون احزاب، فرصت داريم که اين مساله را در مراجع قضايى مطرح و پيگيرى کنيم که بايد با حضور هيات منصفه بررسى شود تا براساس اصل ‌١٦٨ مسايل دنبال شود و ما بتوانيم از حقوق حزب دفاع کنيم».

از سوى ديگر محمد سلامتى ، دبيرکل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى، نيز درباره اعلام ابلاغ توقيف پروانه فعاليت اين تشکل سياسى خود گفت:« در اين رابطه نمابرى براى اين سازمان ارسال شده است که ما پاسخ آن را خواهيم داد.»

سلامتى در گفت‌وگو با خبرنگار سياسى ايسنا، اظهارکرد:« در اين نمابر در ارتباط با ماده ‌١٦ قانون احزاب عنوان شده است که سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى تخلفاتى داشته است و اينکه پروانه فعاليت توقيف و به دادگاه ارجاع خواهد شد.»

مديرکل سياسى وزارت کشور روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا نامه‌اى را که در برخى رسانه‌ها مبنى بر مصوبه کميسيون ماده ‌‌١٠ احزاب درباره توقيف پروانه فعاليت و تقاضاى انحلال دو حزب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين منتشر شده است را تاييد کرد.

محمود عباس‌زاده مشکينى گفت:« در اين نامه آمده است پيرو اخطار کتبى شماره‌‌٤٣/٨٢٤٧٥ مورخ ‌‌٢٧/ ‌‌٥/ ‌‌٨٨ به آن حزب براى رعايت قانون ،گزارشات و مستندات واصله در خصوص عملکرد،‌ رفتارها و مواضع آن تشکل در جلسه مورخ ‌٢٣/١/٨٩ کميسيون موضوع ماده ‌‌١٠ قانون فعاليت احزاب و جمعيت‌ها طرح و پس ازبحث و بررسى به دليل انطباق برخى از فعاليت هاى آن گروه با بندهاى "الف"، "ه"، "و"، "ز" و "ح" ماده ‌‌١٦ قانون احزاب که گروه‌ها صراحتا از ارتکاب آن منع شده‌اند،‌اعضاى کميسيون به اتفاق و به استناد بند ‌‌٣ و ‌‌٤ ماده ‌‌١٧ قانون احزاب راى به توقيف پروانه فعاليت آن حزب داده و مقرر نمودند مستندات و گزارش تخلفات براى انحلال گروه به دادگاه ارسال شود و درپايان اين نامه به سازمان مجاهدين و حزب مشارکت تاکيد شده است که تا تعيين تکليف پرونده آن‌ها در مرجع قضايى از هرگونه فعاليت خوددارى کنند.»

وى خاطرنشان کرد:« طبق قانون مصوبات کميسيون ماده ‌‌١٠ در صورتى که مربوط به" توقيف" باشد، به گروه مورد نظر ابلاغ و در روزنامه کثيرالانتشار آگهى مى‌شود.»

دبير کميسيون ماده ‌‌١٠ احزاب افزود:« ابلاغ توقيف پروانه فعاليت جبهه‌ مشارکت و سازمان مجاهدين به اين دو حزب، ظرف دو روز گذشته انجام شده است. نظر کميسيون طى نامه‌اى به اين دو حزب ابلاغ شده و قرار است در روزنامه کثيرالانتشار نيز آگهى شود.»

وى يادآور شد:« قبل از اين، به اين دو حزب اخطار داده شده بود و به دنبال اين اخطار مجددا پرونده اين احزاب در جلسه‌اى مطرح شد و نهايتا کميسيون در اين جلسه نظر خود را ارائه و تصويب کرد ولى ما در اين فاصله زمانى نامه اى براى دادستانى ارسال نکرده‌ايم.»


توضيحات مديرمسئول بهار پس از توقيف

مدير مسئول روزنامه بهار با اشاره به توقيف اين روزنامه از سوى هيات نظارت بر مطبوعات با بيان اينکه دلايل ذکر شده براى توقيف را قبول ندارد، گفت: اميدوارم پرونده در مهلت قانونى آن به مراجع قضايى ابلاغ شود و ما بتوانيم در آنجا از مواضع خود دفاع کنيم.

به گزارش ايلنا سعيد پورعزيزى مدير مسئول روزنامه بهار با اشاره به توقيف روزنامه بهار گفت: امروز بر اساس آنچه که از طرف معاونت مطبوعاتى و هيات نظارت بر مطبوعات به روزنامه ارسال شده است روزنامه بهار به دليل درج مطالب خلاف واقع و ايجاد شبهه حکم توقيف گرفته است.

وى ادامه داد: اين براى سومين بار است که روزنامه توقيف مى‌شود و در سال 79 بعد از 76 شماره و در سال 89 نيز روزنامه بهار بعد از 76 شماره توقيف شده است.

پورعزيزى با اشاره به تذکراتى که تاکنون به اين روزنامه ارسال شده است، گفت: تاکنون نزديک به 5 تذکر به اين روزنامه داده شده که اين تذکرات براى چاپ گزارشاتى درمورد تغيير رنگ پرچم و يا درج سخنان اشخاصى مانند حسن روحانى و درج جمله‌اى از آقاى خاتمى بوده است.

وى ادامه داد: هفته گذشته نيز تذکرى را بابت مطلبى گرفتيم که در 18 اسفند منتشر شده بود و هنوز مفاد آن تذکر به ما اعلام نشده است تا ما مستندات خود را ارائه کنيم و اين در حالى است که حکم توقيف روزنامه صادر شده است.

وى با اشاره به اينکه مواردى که در اين حکم به عنوان موارد توقيف روزنامه اعلام شده است را قبول ندارد، گفت:‌ اميدوارم پرونده در مهلت قانونى يک هفته‌اى آن توسط هيات نظارت به مراجع قضايى ارسال شود و ما بتوانيم در آنجا از مواضع خودمان دفاع کنيم.

وى درباره امکان انتشار مجدد روزنامه گفت: ما پيگير رسالت مطبوعاتى خود هستيم و به دنبال آن هستيم تا مشکل روزنامه را از طريق مراجع قضايى و حقوقى حل کنيم.


متکى خواستار آزادى معصومى‌نژاد و دميرچى‌لو به قيد ضمانت شد

وزير امور خارجه کشورمان در تماس تلفنى با فراتينى خواستار آزادى دو تبعه ايرانى بازداشت شده در ايتاليا به قيد ضمانت توسط سفارت ايران در رم شد.

به گزارش عصرایران به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، وزراى امور خارجه جمهورى اسلامى ايران و ايتاليا طى يک تماس تلفنى درباره دو تبعه بازداشت شده ايرانى در ايتاليا گفتگو کردند.

منوچهر متکى وزير امور خارجه کشورمان در اين تماس تلفنى که روز دوشنبه انجام شد، با اشاره به مشکلات حميد معصومى‌نژاد و على دميرچى‌لو در زندان، خواستار رفع سريع اين مشکلات شد.
وى همچنين با تأکيد بر ضرورت تسريع در رسيدگى به پرونده دو تبعه ايرانى دربند در ايتاليا، خواستار آزادى آنها به قيد ضمانت توسط سفارت جمهورى اسلامى ايران در رم شد.

فرانکو فراتينى وزير امور خارجه ايتاليا نيز ضمن قول پيگيرى موارد اظهار شده از سوى متکى، اعلام کرد که در خصوص رفع مشکلات داخل زندان و تسريع در رسيدگى به پرونده اتباع ايرانى دربند تلاش خواهد کرد.

متکى چهارشنبه شب در گفتگوى ويژه خبرى با اشاره به مکالمه‌هاى تلفنى‌اش با اين دو تبعه ايرانى گفت که طى روزهاى آينده دومين مکالمه تلفنى‌اش را با فراتينى خواهد داشت.

وى همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس با اشاره به تماس‌هاى تلفنى‌اش با معصومى‌نژاد و دميرچى‌لو که در زندان‌هاى رم و ميلان در بازداشت هستند، گفت: هدف از اين گفتگوها اين بود که مطالب‌شان را بشنوم، وضعيت جسمى‌شان را جويا شوم و از مشکلات احتمالى که با آن مواجهند مطلع شوم. برخى مشکلات را در زندان داشتند به ويژه در ميلان که به آن اشاره کردند و بنا داريم اين موارد را در گفتگو با وزير خارجه ايتاليا دنبال کنيم.

وى يادآور شد: در چنين مواردى يک امکان وجود دارد که فرد به صورت موقت از زندان آزاد شود و مراحل دادگاهى را هر چه سريع‌تر برگزار کنند که ما اين موارد را براى پيگيرى در دستور کار داريم.
وزير خارجه کشورمان گفت:‌ اميدوارم دولت ايتاليا هر چه سريع‌تر نسبت به بستن اين پرونده‌ها و آزادى اين دو هموطن اقدام کند.


انتقاد ابطحى از احمدى نژاد

محمدعلی ابطحی با اشاره به مخالفت احمدی‌نژاد با شعار دو بچه کافی است، نوشت: واقعاً گاهی آقای احمدی نژاد بنام دین، حرفهایی می زند که سنتی ترین و یا عالیترین مقامات آخوندی هم کم می آورند.

به گزارش خبرآنلاین، این عضو مجمع روحانیون مبارز در وبلاگش نوشته است:

از روزی که دوباره آقای احمدی نژاد مخالفت خود را با شعار ۲ بچه کافیه اعلام کرده اند، از نقطه نظرات گوناگون این نظر مورد نقد قرار گرفته است. عمده آنها به مسئله بی کاری و نبود امکانات و کیفیت زندگی اشاره کرده اند که همه آنها حرفهای قابل توجهی است. اما به دلیل اینکه در مسئله ادیان کار کرده ام و آخوند نیز می باشم، به این مسئله اشاره می کنم که در سمینارهای مختلف بین المللی ادیان یکی از مهمترین پزهایی که ما در مورد نقش روحانیت و دین و مسائل اجتماعی می دادیم این بود که در حوزه های مهم بشری روحانیت و دین تآٔثیرگذار است و مخاطبان عمومی فراوانی دارد که بیشترین تأثیر پذیری را از دین و نمایندگان دین دارند. مهمترین نمونه آن را در نقش روحانیت و دین در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در مورد کمک به کشور در مورد محدود کردن جمعیت می‌شماردیم.

وی ادامه داد: واقعاً روحانیون سنتی در شهرها و روستا ها نقش مهمی ایفا کردند که مخاطبان خود را از تکثیر نسل پرهیز دادند و با تلاش چشمگیری توانستند این فرهنگ قدیمی جا مانده از تحجر دینی را که نباید جلو تکثیر اولاد را شرعاً گرفت، از اذهان دور کنند و برای ایران و آینده ی کشور جلو رشد بی رویه جمعیت را بگیرند. حالا این مهمترین دستاوردی که می شد در آن نقش روحانیت و دین را در مسائل اجتماعی و زیست محیطی مثال زد و می شد به آن در محافل بین المللی پز داد را هم میخواهند از بین ببرند.

ايران محل مبادله سوخت رآکتور تهران خواهد بود

سخنگوى وزارت خارجه کشورمان تصريح کرد که محل مبادله سوخت رآکتور تحقيقاتى تهران در خاک جمهورى اسلامى خواهد بود.

به گزارش فارس، رامين‌ مهمان پرست سخنگوى وزارت خارجه کشورمان پيش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگى با خبرنگاران در پاسخ به پرسشى گفت: جمهورى اسلامى ايران همچنان آماده مبادله سوخت بر اساس شروطى که اعلام کرده است مى‌باشد و انجام مبادله امکان پذير است.
وى تصريح کرد که محل مبادله سوخت، ايران خواهد بود.
سخنگوى وزارت خارجه همچنين گفت: اجلاس سران عدم تعهد در سال 2012 در ايران برگزار خواهد شد.

ایران از موزه بریتانیا غرامت می گیرد

به دلیل تاخیر در تحویل موقت منشور کورش ایران از موزه بریتانیا 300 هزار دلار غرامت درخواست کرده است.

به گزارش مهر به نقل از تایمز چاپ انگلیس، ایران از موزه بریتانیا خواسته است تا به دلیل استنکاف از تحویل موقت منشور کورش بعنوان نخستین بیانیه حقوق بشر، 197 هزار پوند معادل 300 هزار دلار غرامت پرداخت کند.

این درخواست غرامت در حالی است که دو ماه پیش ایران رابطه خود با موزه بریتانیا را به دلیل تحویل ندادن این منشور قطع کرده بود.

موزه بریتانیا قرار بود منشور را در ماه ژانویه به ایران تحویل دهد اما پس از آن اعلام کرد که تحویل آن تا ماه جولای بطول خواهد انجامید.

موزه بریتانیا این تاخیر را به دلیل مسائل تحقیقاتی عنوان کرده اما ایران بر این باور است که این اقدام انگیزه های سیاسی دارد.

این منشور در سال 1897 کشف شده و از همان زمان تاکنون در موزه بریتانیا نگهداری می شود، اما توافقنامه ای بین این موزه و سازمان میراث فرهنگی ایران در ژانویه سال 2009 صورت گرفت و قرار بر این شد تا این منشور به طور موقت به ایران بازگردانده شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

 

اخبار قبلی

بدرفتاری اروپا با ایران دلیل فوران آتشفشان ایسلند!
حتی با وجود واکنش ایران ، باید حمله کنیم !
ناوهاى هواپيمابر آمريکا لگنى بيش نيست
دانشمند هسته ای هند در تهران
در جلسه هاشمی و خاتمی چه گذشت؟
قول روسیه به اسرائیل در مورد عدم تحویل S300 به ایران
مشایی، موزه خاتمی را تحویل میراث فرهنگی داد
هتاکان به مزار آيت‌الله خاتمى و صدوقى دستگیر شدند
بازداشت 4نفر در هلند به خاطر همکاری تجاری با ایران
خواسته های اصلاح طلبان از زبان خاتمی
رتبه نخست ایران در اختلال پیامک و اینترنت
محکومیت ایران به پرداخت غرامت 1/3 میلیارد دلاری


نظر شما :